17 039 läst · 145 svar
17k läst
145 svar
Styrräntan höjs igen
ser fortfarande inte en enda mening som bevisar att handlarna skulle passa på och ”smyghöja” extra mktC cpalm skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 965 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 965 inlägg
Det har varit skriverier med intervjuer där kunder har reagerat på någon namngiven produkt. Men folk är mer uppmärksamma än butiker tror och nu är det uppmärksammat så jag tror inte att butiker och producenter i de flesta fall vågar höja priser utan att ha torrt på fötterna. De har ju konkurrens från andra butiker också.Aaake37 skrev:
Redigerat:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 965 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 965 inlägg
I det fallet jag nämnde var det så att de hade höjt utan kostnadsökning från producenten. Så butiken backade.Aaake37 skrev:
Så visst finns det de som försöker. Kan ju se att priserna på en del saker på t.ex. på Rusta där priset höjdes på bristvaror pga av pandemin ligger kvar på samma pris. Priset är dubbel än mot priset före pandemin. En del andra produkter som jag brukade handla där har samma pris sinom Ica. Man har ju fritt val att handla så jag handlar inte på Rusta längre.
sånt händer även utan inflation.H HEM2121 skrev:I det fallet jag nämnde var det så att de hade höjt utan kostnadsökning från producenten. Så butiken backade.
Så visst finns det de som försöker. Kan ju se att priserna på en del saker på t.ex. på Rusta där priset höjdes på bristvaror pga av pandemin ligger kvar på samma pris. Priset är dubbel än mot priset före pandemin. En del andra produkter som jag brukade handla där har samma pris sinom Ica. Man har ju fritt val att handla så jag handlar inte på Rusta längre.
Nej, och jag argumenterar inte heller för att de överkompenserar om man ser till nettot.Aaake37 skrev:
Däremot menar jag att man av rent strategiska skäl t.ex. överkompenserar kanelbullen för att kunna underkompensera matbrödet.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Håller sällan med Af men detta är lite lustigt, varför stod det inget i Af tidigare att dåvarade regeringar (i huvudsak S) skulle se över utlåningsreglerna, tex minska från max 85% till tex 70%? Kanske tyckte Magda att det va bra att få in lagfartsskatt, pantbrevskatt, reavinstskatt, folk lånar till renovering/förbrukningen och staten får in moms, arbetsgivarskatter, osv?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/nQ9GKa/cervenka-sverige-har-byggt-ett-skuldfangelse
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/nQ9GKa/cervenka-sverige-har-byggt-ett-skuldfangelse
Och det finns det inga som helst bevis för utan är ren spekulation.H HEM2121 skrev:
Du kan föralldel räkna på hur mycket de nuvarande elpriserna, som för närvarande redan är högre än skräckmånaden december 2021, innebär för en elslukande ICA Maxi.
Redigerat av moderator:
Det finns väl bara en vara som det är så här medAaake37 skrev:
Och det här är ju knappast ens årets skörd.
Saxat ur Aftonbladet ”Medan Helge och Marianne Berglund höjde priset på sitt mjöl med 14 procent blev samma mjöl 31 procent dyrare på Ica Maxi Sandviken. Nu hyllas paret Berglund av kunder
Avslöjade prisfiffel på egna mjölet”
vad är fiffel? Butikerna har laglig rätt att sätta vilka priser de vill. Om de så vill ta 300kr för ett paket mjölk så är det inte fiffel.K kortis skrev:Det finns väl bara en vara som det är så här med
Och det här är ju knappast ens årets skörd.
Saxat ur Aftonbladet ”Medan Helge och Marianne Berglund höjde priset på sitt mjöl med 14 procent blev samma mjöl 31 procent dyrare på Ica Maxi Sandviken. Nu hyllas paret Berglund av kunder
Avslöjade prisfiffel på egna mjölet”