A
H HEM2121 skrev:
Ja, de har nog koll på varandra. Även datorprogram med olika parametrar så de vet nog var de skall höja och sänka priser.
fast varför skulle alla följa efter?

finns otroligt många som pratar om ”greedflation” men finns aldrig något konkret att komma med

A
C cpalm skrev:
Låter som att du aldrig kikat på prislapparna i matbutikerna? Alla butiker har inte exakt samma pris på varorna.
Som sagt, vissa varor är potentiella "dealbreakers", andra inte. Majoriteten av kunderna springer inte till konkurrenten för att de säljer t.ex. kanelbullar en femma billigare.
ser fortfarande inte en enda mening som bevisar att handlarna skulle passa på och ”smyghöja” extra mkt

H
Aaake37 skrev:
ser fortfarande inte en enda mening som bevisar att handlarna skulle passa på och ”smyghöja” extra mkt
Det har varit skriverier med intervjuer där kunder har reagerat på någon namngiven produkt. Men folk är mer uppmärksamma än butiker tror och nu är det uppmärksammat så jag tror inte att butiker och producenter i de flesta fall vågar höja priser utan att ha torrt på fötterna. De har ju konkurrens från andra butiker också.

Redigerat:
A
H HEM2121 skrev:
Det har varit skriverier med intervjuer där kunder har reagerat på någon vara.
precis. Ren hörsägen och spekulation mao

H
Aaake37 skrev:
precis. Ren hörsägen och spekulation mao
Nej, inte i det fallet. Jag har själv lyssnat på de upprörda personerna och läst om det.

A
H HEM2121 skrev:
Nej, inte i det fallet. Jag har själv lyssnat på de upprörda personerna och läst om det.
Art privatpersoner är upprörda över att priser går upp är inget bevis för att handlarna höjer mer än de har kostnadsökningar

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
H
Aaake37 skrev:
Art privatpersoner är upprörda över att priser går upp är inget bevis för att handlarna höjer mer än de har kostnadsökningar
I det fallet jag nämnde var det så att de hade höjt utan kostnadsökning från producenten. Så butiken backade.
Så visst finns det de som försöker. Kan ju se att priserna på en del saker på t.ex. på Rusta där priset höjdes på bristvaror pga av pandemin ligger kvar på samma pris. Priset är dubbel än mot priset före pandemin. En del andra produkter som jag brukade handla där har samma pris sinom Ica. Man har ju fritt val att handla så jag handlar inte på Rusta längre.

A
H HEM2121 skrev:
I det fallet jag nämnde var det så att de hade höjt utan kostnadsökning från producenten. Så butiken backade.
Så visst finns det de som försöker. Kan ju se att priserna på en del saker på t.ex. på Rusta där priset höjdes på bristvaror pga av pandemin ligger kvar på samma pris. Priset är dubbel än mot priset före pandemin. En del andra produkter som jag brukade handla där har samma pris sinom Ica. Man har ju fritt val att handla så jag handlar inte på Rusta längre.
sånt händer även utan inflation.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
C
Aaake37 skrev:
Nej, och jag argumenterar inte heller för att de överkompenserar om man ser till nettot.
Däremot menar jag att man av rent strategiska skäl t.ex. överkompenserar kanelbullen för att kunna underkompensera matbrödet.

• Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
H
Aaake37 skrev:
sånt händer även utan inflation.
Javisst, men det var inte det som avsågs nu. Det handlade ju om att man ”passar på” att höja priser där man skyller på inflationen.

G
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
A
H HEM2121 skrev:
Javisst, men det var inte det som avsågs nu. Det handlade ju om att man ”passar på” att höja priser där man skyller på inflationen.
Och det finns det inga som helst bevis för utan är ren spekulation.

Du kan föralldel räkna på hur mycket de nuvarande elpriserna, som för närvarande redan är högre än skräckmånaden december 2021, innebär för en elslukande ICA Maxi.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Aaake37 skrev:
Då måste alla kedjor synka med varandra. Ingen vill vara dyrast då de förlorar betydligt mer på det än de vinner på att öka marginalen en smula. Speciellt i dessa tider
Det finns väl bara en vara som det är så här med
Och det här är ju knappast ens årets skörd.
Saxat ur Aftonbladet ”Medan Helge och Marianne Berglund höjde priset på sitt mjöl med 14 procent blev samma mjöl 31 procent dyrare på Ica Maxi Sandviken. Nu hyllas paret Berglund av kunder
Avslöjade prisfiffel på egna mjölet”

• Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
A
K kortis skrev:
Det finns väl bara en vara som det är så här med
Och det här är ju knappast ens årets skörd.
Saxat ur Aftonbladet ”Medan Helge och Marianne Berglund höjde priset på sitt mjöl med 14 procent blev samma mjöl 31 procent dyrare på Ica Maxi Sandviken. Nu hyllas paret Berglund av kunder
Avslöjade prisfiffel på egna mjölet”
vad är fiffel? Butikerna har laglig rätt att sätta vilka priser de vill. Om de så vill ta 300kr för ett paket mjölk så är det inte fiffel.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Magnus E K
Så länge inte alla stans fyra-fem butiker (säljer LIDL mjölk numera?) gör upp om att alla ska ta 300 kr för mjölken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.