17 040 läst · 145 svar
17k läst
145 svar
Styrräntan höjs igen
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 965 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 965 inlägg
Tro vad du vill, jag presenterade fakta. Nu sätter vi stopp kommer heller inte bevara några av dina inlägg i fortsättningen, undanber mig inlägg från dig till mig i fortsättningen. Det ska du respektera. Du vill bara tjafsa, det är enbart tröttsamt.Aaake37 skrev:
Och kan du tänka dig att mjölet gurkan o snart sagt alla produkter av samma märke i Sverige har samma priser överallt, det är lite olika olika dagar olika platser det är som om alla hade samma kostnader och köpte in för samma priser.Magnus E K skrev:
Skulle köpa en Bosch skruvdragare en gång och drog till med att jag fått ett bra pris då sade lokala järnhandlaren nu ringer jag Bosch för så här får det inte vara. Hum
Det är inget som släpar efter och det finns ingen brist. Fastighetsmarknaden är artificiellt uppblåst via QE, spekulation och kreativa mäklare.M Markarbetaren skrev:Tror du har fel där med tanke på att vi har ett underskott av bostäder som släpar sedan 2015 och som vi inte hunnit ifatt. Nu drar alla nyprojekt i handbromsen pga. fördyrade kostnader för nyproduktion vilket kommer bidra till en ännu högre efterfrågan likt en pilbåge som dras hårdare och hårdare. Ett 50%-igt värdefall på bostäder skulle innebära att vi gick tillbaka till 2008 års prisnivå. Då hade vi en boränta på +6% och en lågkonjunktur som vi idag inte ligger/kommer ligga i närheten av. Då var det en bostadsmarknad som havererade totalt i USA.
Jag tror 30% är en mer trolig siffra som max, detta från absoluta toppnivån från i våras. Men "återhämtningen" kommer att komma tillbaka ganska snabbt.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag ska skriva ett argt mejl och påpeka att dem har fel för en på byggahusforumet skriver att det är påhittatT tobiast skrev:
Nio av tio bor i kommun med bostadsbrist
2022 råder bostadsbrist i 70 procent av landets kommuner.
204 av Sveriges 290 kommuner rapporterar att de har underskott på bostäder 2022. Det är tre kommuner färre än föregående år.
https://hurvibor.se/bostader/bostadsbristen/
Han menar att alla kan köpa juM Markarbetaren skrev:Jag ska skriva ett argt mejl och påpeka att dem har fel för en på byggahusforumet skriver att det är påhittat
[bild]
204 av Sveriges 290 kommuner rapporterar att de har underskott på bostäder 2022. Det är tre kommuner färre än föregående år.
[länk]
Jo, jag är medveten om vad man påstår. Hur många saknar bostad menar du?M Markarbetaren skrev:Jag ska skriva ett argt mejl och påpeka att dem har fel för en på byggahusforumet skriver att det är påhittat
[bild]
[länk]
Beror väl på två saker dels att det hela tiden är ömmande fall som går före och att privata värdar undviker de kommunala köerna så mycket som möjligt. Att en massa folk står i kö för att försöka få en lägenhet under marknadspris betyder inte att det är bostadsbrist.M Markarbetaren skrev:
Alla som som stod i kö för att köpa Lidls plasmaskärare och inte fick någon innebar inte att det var någon brist på plasmaskärare...
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Då har jag missuppfattat vad tillgång och efterfrågan innebär i en marknadsekonomi.mnils skrev:Beror väl på två saker dels att det hela tiden är ömmande fall som går före och att privata värdar undviker de kommunala köerna så mycket som möjligt. Att en massa folk står i kö för att försöka få en lägenhet under marknadspris betyder inte att det är bostadsbrist.
Alla som som stod i kö för att köpa Lidls plasmaskärare och inte fick någon innebar inte att det var någon brist på plasmaskärare...
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg