H
Aaake37 skrev:
Och det finns det inga som helst bevis för utan är ren spekulation.

Du kan föralldel räkna på hur mycket de nuvarande elpriserna, som för närvarande redan är högre än skräckmånaden december 2021, innebär för en elslukande ICA Maxi.
Tro vad du vill, jag presenterade fakta. Nu sätter vi stopp kommer heller inte bevara några av dina inlägg i fortsättningen, undanber mig inlägg från dig till mig i fortsättningen. Det ska du respektera. Du vill bara tjafsa, det är enbart tröttsamt.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Så länge inte alla stans fyra-fem butiker (säljer LIDL mjölk numera?) gör upp om att alla ska ta 300 kr för mjölken.
Och kan du tänka dig att mjölet gurkan o snart sagt alla produkter av samma märke i Sverige har samma priser överallt, det är lite olika olika dagar olika platser det är som om alla hade samma kostnader och köpte in för samma priser.
Skulle köpa en Bosch skruvdragare en gång och drog till med att jag fått ett bra pris då sade lokala järnhandlaren nu ringer jag Bosch för så här får det inte vara. Hum

Aaake37 skrev:
vad är fiffel? Butikerna har laglig rätt att sätta vilka priser de vill. Om de så vill ta 300kr för ett paket mjölk så är det inte fiffel.
Du kanske inte ska ta ordet fiffel bokstavligen oetiskt kanske ligger närmare till hands eller närig el ocker

T
M Markarbetaren skrev:
Tror du har fel där med tanke på att vi har ett underskott av bostäder som släpar sedan 2015 och som vi inte hunnit ifatt. Nu drar alla nyprojekt i handbromsen pga. fördyrade kostnader för nyproduktion vilket kommer bidra till en ännu högre efterfrågan likt en pilbåge som dras hårdare och hårdare. Ett 50%-igt värdefall på bostäder skulle innebära att vi gick tillbaka till 2008 års prisnivå. Då hade vi en boränta på +6% och en lågkonjunktur som vi idag inte ligger/kommer ligga i närheten av. Då var det en bostadsmarknad som havererade totalt i USA.

Jag tror 30% är en mer trolig siffra som max, detta från absoluta toppnivån från i våras. Men "återhämtningen" kommer att komma tillbaka ganska snabbt.
Det är inget som släpar efter och det finns ingen brist. Fastighetsmarknaden är artificiellt uppblåst via QE, spekulation och kreativa mäklare.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Det är inget som släpar efter och det finns ingen brist. Fastighetsmarknaden är artificiellt uppblåst via QE, spekulation och kreativa mäklare.
Jag söker en etta alt en tvåa i Linköping till ett bonusbarnbarn så du kanske kan hjälpa mig?

• Haha
Markarbetaren
  • Laddar…
M
T tobiast skrev:
Märkligt! Jag har stått i kö på boplats Göteborg i 6 år, ändå är det 100 Pers före mig på alla lägenheter i Göteborg.

• Gilla
Naiv entusiast och 1 till
  • Laddar…
M
T tobiast skrev:
Jag ska skriva ett argt mejl och påpeka att dem har fel för en på byggahusforumet skriver att det är påhittat:D
Nio av tio bor i kommun med bostadsbrist
BME83_22.jpg
2022 råder bostadsbrist i 70 procent av landets kommuner.

204 av Sveriges 290 kommuner rapporterar att de har underskott på bostäder 2022. Det är tre kommuner färre än föregående år.

https://hurvibor.se/bostader/bostadsbristen/

• Gilla
Naiv entusiast och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
[länk]
?
Ja det förstås det har ju ungdomar råd med om lilla pappa lättar på plånboken men ungdomar runt mig föredrar att stå på egna ben.
När man talar om bostadsbrist så brukar man nog mena bostäder till alla som står o kö.

M Markarbetaren skrev:
Jag ska skriva ett argt mejl och påpeka att dem har fel för en på byggahusforumet skriver att det är påhittat:D
[bild]

204 av Sveriges 290 kommuner rapporterar att de har underskott på bostäder 2022. Det är tre kommuner färre än föregående år.

[länk]
Han menar att alla kan köpa ju

T
M Markarbetaren skrev:
[bild]

[länk]
Jo, jag är medveten om vad man påstår. Hur många saknar bostad menar du?

T
M Markarbetaren skrev:
Märkligt! Jag har stått i kö på boplats Göteborg i 6 år, ändå är det 100 Pers före mig på alla lägenheter i Göteborg.
Jaha, och var Bor du nu då?

A
M Markarbetaren skrev:
Beror väl på två saker dels att det hela tiden är ömmande fall som går före och att privata värdar undviker de kommunala köerna så mycket som möjligt. Att en massa folk står i kö för att försöka få en lägenhet under marknadspris betyder inte att det är bostadsbrist.

Alla som som stod i kö för att köpa Lidls plasmaskärare och inte fick någon innebar inte att det var någon brist på plasmaskärare...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M
mnils skrev:
Beror väl på två saker dels att det hela tiden är ömmande fall som går före och att privata värdar undviker de kommunala köerna så mycket som möjligt. Att en massa folk står i kö för att försöka få en lägenhet under marknadspris betyder inte att det är bostadsbrist.

Alla som som stod i kö för att köpa Lidls plasmaskärare och inte fick någon innebar inte att det var någon brist på plasmaskärare...
Då har jag missuppfattat vad tillgång och efterfrågan innebär i en marknadsekonomi.

M
T tobiast skrev:
Jo, jag är medveten om vad man påstår. Hur många saknar bostad menar du?
Så du anser att när man får bo kvar hemma hos föräldrarna tills man är 30 pga. bristen på boenden så räknas man inte in i statistiken för att man har nånstans att bo? Ja vi tänker alla på olika sätt...

• Gilla
kortis och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.