17 071 läst · 145 svar
17k läst
145 svar
Styrräntan höjs igen
Nej, det har jag inte sagt. Jag säger att den marknadsekonomi som ni hyllar i AB Sverige har gjort att många inte har råd med de bostäder som finns. Då trängs alla i köer till bostäder man har råd att bo i. Det finns ca 1500 bostäder till salu i Gbg nu. Var är bostadsbristen? Har du pengar kan du köpa en bostad imorrn. Det är systemet det är fel på. Ett nära decennium av QE och gratispengar har orsakat spekulation och har artificiellt tryckt upp bostadspriserna och orsakat en brist, inte på bostäder, utan på kostnadsmässigt överkomliga bostäder i vissa områden. Dessa vill ingen finansiera i en marknadsekonomi, de är inte lönsamma. D v s, alla som står i bostadsköer är olönsamma. Det är vad marknaden säger till er.M Markarbetaren skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Okej då fattar jag. I Afrika svälter befolkningen men det är ingen matbrist. Har man pengar kan man äta entrecote på hotell Savoy i Nigeria. Att sedan folk svälter ihjäl och bor i hyddor innebär inte matbrist och bostadsbrist, finns ju lediga rum på Savoy.T tobiast skrev:Nej, det har jag inte sagt. Jag säger att den marknadsekonomi som ni hyllar i AB Sverige har gjort att många inte har råd med de bostäder som finns. Då trängs alla i köer till bostäder man har råd att bo i. Det finns ca 1500 bostäder till salu i Gbg nu. Var är bostadsbristen? Har du pengar kan du köpa en bostad imorrn. Det är systemet det är fel på. Ett nära decennium av QE och gratispengar har orsakat spekulation och har artificiellt tryckt upp bostadspriserna och orsakat en brist, inte på bostäder, utan på kostnadsmässigt överkomliga bostäder i vissa områden. Dessa vill ingen finansiera i en marknadsekonomi, de är inte lönsamma. D v s, alla som står i bostadsköer är olönsamma. Det är vad marknaden säger till er.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 329 inlägg
Är detta ett politiskt uppvaknande vi bevittnar i realtid?M Markarbetaren skrev:
Börjar du inse att det inte är brist på resurser i världen, utan det är fördelningen det är fel på?
Om afrikanerna har tillräckligt med mat men inte har råd att köpa den, ja då råder ingen matbrist. Hotell är heller inte något som räknas in i bland bostäder i detta fallet med hur mycket bostäder som finns.M Markarbetaren skrev:
Till slut får väl kommun el stat bygga bostäder utan dessa fantasivinster som byggbolagen gör. Nej nej då blir det ingen konkurrens som om det är det nu.T tobiast skrev:Nej, det har jag inte sagt. Jag säger att den marknadsekonomi som ni hyllar i AB Sverige har gjort att många inte har råd med de bostäder som finns. Då trängs alla i köer till bostäder man har råd att bo i. Det finns ca 1500 bostäder till salu i Gbg nu. Var är bostadsbristen? Har du pengar kan du köpa en bostad imorrn. Det är systemet det är fel på. Ett nära decennium av QE och gratispengar har orsakat spekulation och har artificiellt tryckt upp bostadspriserna och orsakat en brist, inte på bostäder, utan på kostnadsmässigt överkomliga bostäder i vissa områden. Dessa vill ingen finansiera i en marknadsekonomi, de är inte lönsamma. D v s, alla som står i bostadsköer är olönsamma. Det är vad marknaden säger till er.
Hyresfastigheter som ska gå med LITE vinst efter 10 år och bra underhållna och som inte får säljas på hundra år
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Fast är det verkligen så lukrativt att bygga? Du tror att man inte vill tulla på fantasivinsterna till den graden att man hellre struntar i att bygga för att räntan går upp med 1-2%? Vet du vad det kostar att bygga per m2? Finns säkert nån på byggahusforumet som byggt ett hus och vet vad det kostar och vad "hyran" blir, utan att deras byggare gjort en fantasivinst.K kortis skrev:
sverige har i princip flest antal bostäder och kvm per capita. ”Bostadsbrist” ett ett ytterst relativt begreppM Markarbetaren skrev:Jag ska skriva ett argt mejl och påpeka att dem har fel för en på byggahusforumet skriver att det är påhittat
Nio av tio bor i kommun med bostadsbrist
[bild]
2022 råder bostadsbrist i 70 procent av landets kommuner.
204 av Sveriges 290 kommuner rapporterar att de har underskott på bostäder 2022. Det är tre kommuner färre än föregående år.
[länk]
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Både Norge och Danmark har fler m2/person. Men visst, jämfört medmedelhavsländerna där man har som kultur att ha sina äldre släktingar inneboende då dom inte har äldreboende i samma utsträckning som oss så blir det naturligtvis något helt annat.Aaake37 skrev:
Jo jag vet vad det kostar köparen.M Markarbetaren skrev:Fast är det verkligen så lukrativt att bygga? Du tror att man inte vill tulla på fantasivinsterna till den graden att man hellre struntar i att bygga för att räntan går upp med 1-2%? Vet du vad det kostar att bygga per m2? Finns säkert nån på byggahusforumet som byggt ett hus och vet vad det kostar och vad "hyran" blir, utan att deras byggare gjort en fantasivinst.
Jag ved oxå vilka vinster byggbolagen gör, det är bara att läsa årsredovisningen och gör det ett antal år så man ser när de lägger vinter o förluster. Min son bygger just nu ett hus i lösvirke så det ger ju en indikation på hur mycket vinst även små byggare tjänar för det kostar bara en bråkdel av ett ”nyckelfärdigt”
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Ja, är man lite konspiratorisk så verkade man vänta med nödvändig höjning av räntan tills efter valet.. Att Ingves stod på podium tillsammans med Sossarna strax före valet passar perfekt in i den bilden.Ludde Jakobsson skrev:Jag är mest intresserad av varför Riksbanken inte höjde räntan tidigare och varför man missade alla tydliga signaler på att inflation ökade. (eller så gjorde dom inte det??) Inom transportsektorn har vi sedan 2021 sett skenande priser på lastbilar och lastfartyg stod i kö i alla hamnar för att lasta ur de varor som vi köpte. Jag har skrivit det förut, en begagnad VW Amarok blev på något år 100.000 kr dyrare. Slut på alla lager..etc etc..
Redan i april 2021 var vi över Riksbankens egna mål på inflation på 2% . Jag menar att Riksbanken måste vara tydlig med vad dom ser och vilka åtgärder som dom vidtar för att nå sina egna mål. Jag har mina egna teorier varför ingen höjning skedde tidigare men det håller jag för mig själv.
M Markarbetaren skrev:
Världen har inte matbrist, hM Markarbetaren skrev:
norge har högst m2 per person i världen. Danmark marginellt mer än Sverige. Tittar vi generellt i jela västvärlden har vi ett enormt bra bostadsbestånd per capita.M Markarbetaren skrev:
Men alla ska ha 80 kvm per person i Vasastan till otroligt lågt pris och gnäller på att det är omänskligt att det inte finns
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag delar inte din åsikt. Det som ökat mest i pris dom senaste 30 åren är materialet. Om lösvirke skulle kosta en bråkdel av prefab, varför kör inte alla det? Jag jobbar själv inom bygg och känner inte alls igen resonemanget att byggbolagen tjänar fantasipengar. Snarare så att Bygg har bland dom sämre vinstmarginalerna bland företagen inom dom olika branscherna.K kortis skrev:Jo jag vet vad det kostar köparen.
Jag ved oxå vilka vinster byggbolagen gör, det är bara att läsa årsredovisningen och gör det ett antal år så man ser när de lägger vinter o förluster. Min son bygger just nu ett hus i lösvirke så det ger ju en indikation på hur mycket vinst även små byggare tjänar för det kostar bara en bråkdel av ett ”nyckelfärdigt”