17 041 läst · 145 svar
17k läst
145 svar
Styrräntan höjs igen
Och de höjda priserna beror på att de som säljer väljer att kompensera sig och lägger dessutom på lite extra, även de som inte har högre kostnader lägger på.S SueCia skrev:
De enda som inte ska kompenseras är löntagarna.
Att sänka vinster det är det aldrig tal om,
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 965 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 965 inlägg
Ja, det förekommer men vi ska heller inte glömma att det finns också många branscher som tar av sina vinster för att överleva. Staten drar t.ex. in miljarder i moms på elen, fler gånger mer än vid ”normalpriser”. Den momsen bidrar också till inskränkningar i den enskildes ekonomi. Företag som får minskad försäljning för att folk inte har råd att handla, bidrar också till arbetslöshet och lågkonjuktur.K kortis skrev:
Konkurrensen finns också, folk har ögonen öppna, man handlar där priserna är lägst på samma vara. Som konsument får man hålla koll på var man handlar, man måste kanske handla i fler affärer, visserligen är det inte alla som har fördelen att ha flera matbutiker nära varandra, men man måste planera sina inköp. Ser butikerna det mönstret så håller man igång konkurrensen.
Ja, ser man till livsmedelsbranschen så är de nog inte dumma. Tycker man ser tydliga mönster att deras ökade kostnader nycklas ut på noggrant utvalda varor där kunderna är mindre priskänsliga. Inte nödvändigtvis just på de varor som blivit dyrare i inköp. Men även t.ex. färre och mindre förmånliga kampanjer. De anstränger sig nog rätt hårt för att prisökningarna skall märkas så lite som möjligt.H HEM2121 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 965 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 965 inlägg
Säkert, så mörkas det. Har också reagerat på att kampanjerna har ändrats. Mer billiga varor bl.a. på kampanjerna. Ser t.ex. på Rusta där handlade jag några produkter tidigare men dessa har idag ICA priser, vilken gör att man inte handlar på Rusta längre.C cpalm skrev:Ja, ser man till livsmedelsbranschen så är de nog inte dumma. Tycker man ser tydliga mönster att deras ökade kostnader nycklas ut på noggrant utvalda varor där kunderna är mindre priskänsliga. Inte nödvändigtvis just på de varor som blivit dyrare i inköp. Men även t.ex. färre och mindre förmånliga kampanjer. De anstränger sig nog rätt hårt för att prisökningarna skall märkas så lite som möjligt.
Om nu inte företag kompenserade o överkompenserade sig så bliv ju inte momsen något problem. Och det finns ju företag som inte kompenserar fullt ut jag förstår det men på det hela taget så är det väldigt få.H HEM2121 skrev:Ja, det förekommer men vi ska heller inte glömma att det finns också många branscher som tar av sina vinster för att överleva. Staten drar t.ex. in miljarder i moms på elen, fler gånger mer än vid ”normalpriser”. Den momsen bidrar också till inskränkningar i den enskildes ekonomi. Företag som får minskad försäljning för att folk inte har råd att handla, bidrar också till arbetslöshet och lågkonjuktur.
Konkurrensen finns också, folk har ögonen öppna, man handlar där priserna är lägst på samma vara. Som konsument får man hålla koll på var man handlar, man måste kanske handla i fler affärer, visserligen är det inte alla som har fördelen att ha flera matbutiker nära varandra, men man måste planera sina inköp. Ser butikerna det mönstret så håller man igång konkurrensen.
Konkurrensen i Sverige är ju katastrofalt dålig där mat,verktyg, byggvaror, ja det mesta saknar konkurrens. När det ena är någon krona billigare den här veckan där så byter det plats nästa vecka.
Sverige är ju paradiset för oligopolliknande företag
Visst har Riksbanken gjort en eller annan missbedömning genom åren. Precis som alla andra centralbanker i världen. Men samtidigt är jag djupt tacksam att inte ett antal random forumbesökare styr Sveriges penningpolitik. Dessa hemexperters track record är garanterat betydligt sämre än Riksbankens.
Alla viktiga centralbanker i världen inkl. FED höjer nu räntan för att få bukt med inflationen. Tänk att det är så svårt att förstå för somliga att en skenande inflation drabbar hushåll och företag betydligt värre än ett lite högre ränteläge. Även om styrräntan hamnar uppåt 3-4% de närmsta åren så är alternativet så mycket värre i längden.
Alla viktiga centralbanker i världen inkl. FED höjer nu räntan för att få bukt med inflationen. Tänk att det är så svårt att förstå för somliga att en skenande inflation drabbar hushåll och företag betydligt värre än ett lite högre ränteläge. Även om styrräntan hamnar uppåt 3-4% de närmsta åren så är alternativet så mycket värre i längden.
Förr kunde man köpa ett skräpverktyg för engångsanvändning men i dag går det inte ens att köpa skitverktyg på biltema det är lika bra att köpa kvalitet direkt.H HEM2121 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 965 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 965 inlägg
Att livsmedelsföretag skulle ta ut mer höjningar än de har kostnadsökningar är en myt enligt mina kontakter. Det är väldigt hård konkurrens om marknadsandelar och alla är rädda att höja för mycket mot konkurrenterna.C cpalm skrev:Ja, ser man till livsmedelsbranschen så är de nog inte dumma. Tycker man ser tydliga mönster att deras ökade kostnader nycklas ut på noggrant utvalda varor där kunderna är mindre priskänsliga. Inte nödvändigtvis just på de varor som blivit dyrare i inköp. Men även t.ex. färre och mindre förmånliga kampanjer. De anstränger sig nog rätt hårt för att prisökningarna skall märkas så lite som möjligt.
Om Arla höjer 30% och Skånemejerier höjer 5% blir det katastrof för Arla som exempel
Vad exakt har du för bevis på detta?K kortis skrev:
En genomsnittliga villaägares boendekostnad har mer än dubblats över två år pga räntor och elpriser. Varför skulle då inte företagen kunna ha kostnadsökningar på 10-15%? Har de inte lån eller elkostnader?
Många många varor har ju ökat ju 30% och är tillverkade långt före både krig o inflation. Mjöl o potatis socker smör ex hade ju gått upp det i somras, jo har ganska god pejling på priser jämför alltid. Oj oj drivmedelspriserna här kör man 30 ton mjöl och priset gått upp 5kr det blir en bra tappAaake37 skrev:
Nej det är inte tillverkat långt före krig och inflation. Alla företag jobbar idag med just-in-time principer med minimala lager. En tub kräm du köper idag kanske producerades i Sep/Oktober. När det gäller detalj och fackhandeln har de 3-6 månaders aviseringstid innan en prishöjning dessutomK kortis skrev: