17 042 läst · 145 svar
17k läst
145 svar
Styrräntan höjs igen
Fast höjd ränta minskar köpkraften => minskad efterfrågan.H HEM2121 skrev:Nu beror inte inflationen på folks köpbeteende utan på höjda kostnader, högre boendekostnader, el, matkostnader, bränsle osv. Kostnaderna ligger kvar, inflationen blir inte lägre av att höja räntorna utan tvärtom, höjda räntor ger arbetslöshet och en lågkonjuktur. Sen förstår jag att man måste följa USA. Som jag ser det måste man analysera orsaken och göra åtgärder utifrån det och inte ha tunnelseende och ha ett kvick fix, vid Hög inflation=Att höja räntan.
Minskad efterfrågan överlag gör att elbehovet samt oljebehovet inom industri lär minska, transporter minskar vilket även det drar ner oljepriserna.
Mindre elbehov => dämpade elpriser.
Mindre oljebehov => dämpade oljepriser.
Transportkostnader och tillverkningskostnader kan då minska vilket lär dämpa inflationen.
Och precis som du skriver så kan höjda räntor orsaka arbetslöshet och lågkonjunktur vilket verkligen påverkar köpkraften i samhället.
Sen utgörs inte inflationen bara av el och livsmedel som vi är väldigt beroende av.
Så min tro är då att styrräntan dämpar inflationen men det kan bli väldigt "blodigt" detta.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 642 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 642 inlägg
Fast om man inbillar sig att "normal-räntan" för ett bolån ska ligga mellan 1-2%, med ränterabbatt, så är man illa ute redan från startblocken...R Rubb skrev:Och precis som du skriver så kan höjda räntor orsaka arbetslöshet och lågkonjunktur vilket verkligen påverkar köpkraften i samhället.
Sen utgörs inte inflationen bara av el och livsmedel som vi är väldigt beroende av.
Så min tro är då att styrräntan dämpar inflationen men det kan bli väldigt "blodigt" detta.
Tråkigt men sant.
Har vi redan glömt historiken?
Vi behöver inte backa långt för att bolåneräntan ska vara betydligt högre än så...
Från Nordeas statistik:
Vet inte om jag förstår varför du citerar mig? Något budskap här kopplat till mitt inlägg som jag missar?Krilleman skrev:Fast om man inbillar sig att "normal-räntan" för ett bolån ska ligga mellan 1-2%, med ränterabbatt, så är man illa ute redan från startblocken...
Tråkigt men sant.
Har vi redan glömt historiken?
Vi behöver inte backa långt för att bolåneräntan ska vara betydligt högre än så...
Från Nordeas statistik:
[bild]
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 642 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 642 inlägg
Hmmm en del av vårt bolån löper ut i januari, om vi inte binder om det kommer vi att ha två rörliga på totalt 3 miljoner + 1 lån på 1,5 miljoner som är bundet i två år till (1,11 % i ränta). Borde vi binda eller vågar man ha fortsatt rörligt? Vi har bra marginaler och ganska hög inkomst (ca 105 000/mån) men känner mig ändå orolig för allt för hög ränta. Går den upp över 7 känns det riktigt knapert.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 642 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 642 inlägg
I den bästa av världar så ska ju räntan plana ut till sommar/höst -23.
MEN...
Det finns även "förståsigpåare" som vill höja rösten att det värsta är inte över till hösten -23...
Ingen vet sanningen först den dagen kommer.
Min personliga åsikt, och således en gissning, är bolåneräntan inte kommer gå ner alls under nästa år. Snarare tvärt om...
MEN...
Det finns även "förståsigpåare" som vill höja rösten att det värsta är inte över till hösten -23...
Ingen vet sanningen först den dagen kommer.
Min personliga åsikt, och således en gissning, är bolåneräntan inte kommer gå ner alls under nästa år. Snarare tvärt om...
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 965 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 965 inlägg
Vi ser dock i ingen effekt av att höjd ränta dämpar inflationen. Vi har en omvärld som påverkar, så det hjälper inte med höjda räntorna, det är inte rätt metod för att få ner inflationen denna gång.R Rubb skrev:Fast höjd ränta minskar köpkraften => minskad efterfrågan.
Minskad efterfrågan överlag gör att elbehovet samt oljebehovet inom industri lär minska, transporter minskar vilket även det drar ner oljepriserna.
Mindre elbehov => dämpade elpriser.
Mindre oljebehov => dämpade oljepriser.
Transportkostnader och tillverkningskostnader kan då minska vilket lär dämpa inflationen.
Och precis som du skriver så kan höjda räntor orsaka arbetslöshet och lågkonjunktur vilket verkligen påverkar köpkraften i samhället.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 144 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 144 inlägg
De höga priserna beror på de högre priserna?H HEM2121 skrev:Nu beror inte inflationen på folks köpbeteende utan på höjda kostnader, högre boendekostnader, el, matkostnader, bränsle osv. Kostnaderna ligger kvar, inflationen blir inte lägre av att höja räntorna utan tvärtom, höjda räntor ger arbetslöshet och en lågkonjuktur. Sen förstår jag att man måste följa USA. Som jag ser det måste man analysera orsaken och göra åtgärder utifrån det och inte ha tunnelseende och ha ett kvick fix, vid Hög inflation=Att höja räntan.
Inte på att man medvetet sänkt värdet av "pengar"?
Det är fascinerande hur svårt folk har att ta in det faktum att om Sverige INTE höjer räntan i linje med omvärlden så dyker kronan och vi börjar importera enorm inflation. RB agerar inte i ett silo avkopplad från omvärlden utan måste följa världsbanken vilket de upprepar gång på gång.K krill7 skrev:En riksbank i total panik.
Det dom gör nu cementerar bara den kommande låg konjunkturen hårdare, det kommer slå sjukt hårt mot många helt utan anledning. Inflationen kommer fortsätta tills man gjort något åt grundproblemet med höga el priser och höga bränsle priser.
Inflationen handlar inte om att vi ha för mycket pengar att röra oss med, utan att det är höga grundkostnader som slår på allt, (förutom att vi också har greedflation) att då ta bort en massa pengar från många hushåll sätter oss hårdare i skiten.
Byggsektorn har ju redan märkt av det och börjat varsla, när vi andra slutar konsumera så kommer mer branscher märka av det och börja varsla. Affärer, Företag, Restauranger, alla kommer dra ner på personal.
Julhandeln lär ju inte sätta några nya rekord utan kommer nog backa rätt duktigt.
Så grattis Sverige, om ett år ser det betydligt sämre ut, uppsägningarna har fått full effekt och rullningen neråt är igång på riktigt. Hus och lägenhetsmarknaden kommer vara otroligt trög, ingen har råd att köpa nytt och ingen har råd att sälja till underpris.
Du tycker det räcker med en historiskt låg ränta med historiskt hög inflation?S surfarn skrev:Ja sitter man med låga eller inga lån så kanske man tänker så. Men jag med ganska höga lån (dock låg belåningsgrad) tycker att det räcker nu. Den ökade månadskostnaden plus minskat värde på huset lär ju hålla tillbaka köplusten för de flesta. Tror inflationen kommer falla tillbaka när alla led har drabbats fullt ut av energipriserna
Om du har belånat dig högt är det väl ditt problem? Varför ska alla som inte belånat sig kraftigt behöva uthärda importerad inflation (oundvikligt om vi inte höjer räntan i linje med världsbankerna) bara för att de kraftigt belånade inte har råd att åka till Maldiverna två gånger per år?
Inflationen blir mycket högre om vi inte höjer räntorna så SEK faller och vi importerar inflation. Fascinerande att man kan uttrycka sig så övertygat som du gör utan att förstå det.H HEM2121 skrev:Nu beror inte inflationen på folks köpbeteende utan på höjda kostnader, högre boendekostnader, el, matkostnader, bränsle osv. Kostnaderna ligger kvar, inflationen blir inte lägre av att höja räntorna utan tvärtom, höjda räntor ger arbetslöshet och en lågkonjuktur. Sen förstår jag att man måste följa USA. Som jag ser det måste man analysera orsaken och göra åtgärder utifrån det och inte ha tunnelseende och ha ett kvick fix, vid Hög inflation=Att höja räntan.
Detta är något Ingves och RB upprepar gång på gång men det går inte in när man ser att trippen till Seychellerna 2023 eller köpet av en ny Tesla är i farozonen
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 642 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 642 inlägg
Ingen kan se in i framtiden utifrån global påverkan, vilket Ingves påpekade igår i Aktuellt.
Och det man var eniga om igår som "troligt tidsperspektiv" var att det vänder tidigast 2024 om inget "speciellt" inträffar 2023.
Man ska räkna med en normal snittränta framöver på 4-5% för bostadslån och inte se de senaste 10 årens ränta som referens för framtida snittränta. Så det alla ska göra är att planera och anpassa sig efter det, sedan kommer räntan att gå upp och ned i kortare intervaller. Riksbanken kommer inte att lösa vår enskilda ekonomiska situation utan det kan bli en fråga för övriga samhällsfunktioner.
Och det man var eniga om igår som "troligt tidsperspektiv" var att det vänder tidigast 2024 om inget "speciellt" inträffar 2023.
Man ska räkna med en normal snittränta framöver på 4-5% för bostadslån och inte se de senaste 10 årens ränta som referens för framtida snittränta. Så det alla ska göra är att planera och anpassa sig efter det, sedan kommer räntan att gå upp och ned i kortare intervaller. Riksbanken kommer inte att lösa vår enskilda ekonomiska situation utan det kan bli en fråga för övriga samhällsfunktioner.