17 077 läst · 145 svar
17k läst
145 svar
Styrräntan höjs igen
Ja, på lång sikt och när utvecklingen blir en annan så är de som "ställs till svars", övriga tyckare som med största sannolikhet har fel betydligt flera gånger behöver inte försvara sina felaktigheter.Krilleman skrev:
Vi har redan importerat inflation ett bra tag genom en allt för låg ränta som ökat på penningmängden och sänkt kronan. Riksbanken har stirrat sig blinda på kpi och struntat i den tillgångsinflation som kommit på köpet. Räntehöjningen nu är förmodligen korrekt sett till läget i Sverige och omvärden, men att som jämföra dagens räntor med de som var för 15-30 år sen och önska sig tillbaka dit, löser inga problem mer än en viss skadeglädje bland de som helt missat tillgångstågetAaake37 skrev:Du tycker det räcker med en historiskt låg ränta med historiskt hög inflation?
Om du har belånat dig högt är det väl ditt problem? Varför ska alla som inte belånat sig kraftigt behöva uthärda importerad inflation (oundvikligt om vi inte höjer räntan i linje med världsbankerna) bara för att de kraftigt belånade inte har råd att åka till Maldiverna två gånger per år?
Felet är kanske inte höjningen nu, utan att den varit extremt låg under väldigt lång tid. DET har sänkt kronan och eldat på en tillgångsinflation, nästan utan motstycke i historienAaake37 skrev:
Inflationen är idag lika hög inom EU, UK, USA, etc, och den globala marknaden styr tillsammans med speciella händelser som pandemi och Rysslands krig.S surfarn skrev:
Inget Sverigeunikt.
Ja så då måste vi givetvis upphöra med dumheterna.S surfarn skrev:Vi har redan importerat inflation ett bra tag genom en allt för låg ränta som ökat på penningmängden och sänkt kronan. Riksbanken har stirrat sig blinda på kpi och struntat i den tillgångsinflation som kommit på köpet. Räntehöjningen nu är förmodligen korrekt sett till läget i Sverige och omvärden, men att som jämföra dagens räntor med de som var för 15-30 år sen och önska sig tillbaka dit, löser inga problem mer än en viss skadeglädje bland de som helt missat tillgångståget
Jag är mest intresserad av varför Riksbanken inte höjde räntan tidigare och varför man missade alla tydliga signaler på att inflation ökade. (eller så gjorde dom inte det??) Inom transportsektorn har vi sedan 2021 sett skenande priser på lastbilar och lastfartyg stod i kö i alla hamnar för att lasta ur de varor som vi köpte. Jag har skrivit det förut, en begagnad VW Amarok blev på något år 100.000 kr dyrare. Slut på alla lager..etc etc..
Redan i april 2021 var vi över Riksbankens egna mål på inflation på 2% . Jag menar att Riksbanken måste vara tydlig med vad dom ser och vilka åtgärder som dom vidtar för att nå sina egna mål. Jag har mina egna teorier varför ingen höjning skedde tidigare men det håller jag för mig själv.
Redan i april 2021 var vi över Riksbankens egna mål på inflation på 2% . Jag menar att Riksbanken måste vara tydlig med vad dom ser och vilka åtgärder som dom vidtar för att nå sina egna mål. Jag har mina egna teorier varför ingen höjning skedde tidigare men det håller jag för mig själv.
Tillgångsinflationen på bostäder, är i stort sätt unik för Sverige. Skapad av bostadsbrist, borttagna skatter och 0 räntaA AndersS skrev:
Glöm inte att det var Carl Bildt’s politik som gjorde så det blev så och då var inte riksbanken självständig utan underställd regeringenUlltand skrev:
S surfarn skrev:
Skulle vilja påstå att de är bakbundna av sitt uppdrag, vilket är att använda sina styrmedel för att hålla KPIF på 2%. I övrigt är det rätt uppenbart att de följer, analyserar, rapporterar och har insikter och åsikter om penningläget i ett brett perspektiv.Ludde Jakobsson skrev:
Sen har de ju väldigt ofta fel i sina prognoser, men likt SMHI ligger det nog i sakens natur när man skall uttala sig om vad som kommer att hända i framtiden.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 984 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 984 inlägg