Tack allesammans så för sammanfatta så vi får någon chans vinna det här; eftersom styrelsen anlitat fastighetsjurister till mötet så kan vi räkna med de kommer kräva det sker inom konstens alla regler.

1. Valberedningen presenterar sitt förslag på ett samlat team sakligt och övertygande som Nissen föreslår. Vi nämner inget om gamla styrelsen inte förtjänar fortsatt förtroende.

2. Sen blir det väsen från folk som söker bekräftelse och vill ändå kandidera trots det har suttit där i fem år och drivit ekonomin till botten. MEN vi struntar i det och kräver först röstning om valberedningens förslag som helhet, om 50% av de mötesdeltagarna skriker "JA" så är det avklarat. Om inte så går vi till nästa steg:

3a. Kandidaterna nu ställs mot varandra. Fråga: Måste valberedningen här nu ha koll på rollnivå för "kassör" föreslår Loren mot Marcus/Martinus. Så skriker de söta tanterna "JA".

3b. Valberedningenskandidater säger nej till att ställas mot varandra enligt det Klimt skrev solidaritetsförklaring.
 
”Vi”? Du är ju inte en del i valberedningen.

Nej, jag är rätt övertygad om att styrelsen ska väljas som personval. Så det räcker med att en vill ha enskilda omröstningar för att det ska bli det.
 
D Daniel 109 skrev:
”Vi”? Du är ju inte en del i valberedningen.

Nej, jag är rätt övertygad om att styrelsen ska väljas som personval. Så det räcker med att en vill ha enskilda omröstningar för att det ska bli det.
Vi = oppositionen.
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Jag är tveksam till om det verkligen kommer gå att föra diskussioner i normal anda på själva stämman. Många av svaren ovan bygger på detta. Om det är konflikter i föreningen är min gissning att alla som närvarar vid stämman redan kommer ha bestämt sig för hur man röstar, och då är det meningslöst att planera för "diskussioner" vid tillfället för själva stämman, eftersom ingen kommer vara intresserad av att ändra sin redan förutbestämda uppfattning oavsett hur bra argumenten är.

Är det djupa konflikter i föreningen blir stämman alltså mer som "slaget vid Waterloo" dit man kommer förberedd för strid, och inte för att diskutera. Den som vinner en sådan stämma är den som förberett sig bäst innan drabbningen...
 
  • Gilla
  • Haha
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Nissens
M Maijckel skrev:
Jag är tveksam till om det verkligen kommer gå att föra diskussioner i normal anda på själva stämman. Många av svaren ovan bygger på detta. Om det är konflikter i föreningen är min gissning att alla som närvarar vid stämman redan kommer ha bestämt sig för hur man röstar, och då är det meningslöst att planera för "diskussioner" vid tillfället för själva stämman, eftersom ingen kommer vara intresserad av att ändra sin redan förutbestämda uppfattning oavsett hur bra argumenten är.

Är det djupa konflikter i föreningen blir stämman alltså mer som "slaget vid Waterloo" dit man kommer förberedd för strid, och inte för att diskutera. Den som vinner en sådan stämma är den som förberett sig bäst innan drabbningen...
Nu har man ju en mötesordförande som skall hålla god mötesordning och se till att alla punkter gås igenom.
 
Nissens Nissens skrev:
Nu har man ju en mötesordförande som skall hålla god mötesordning och se till att alla punkter gås igenom.
Det jag menade var att människor sannolikt kommer gå till stämman med förutfattade meningar. Dessa förutfattade meningar kommer ha avgjorts genom informella samtal före stämman.
 
Nissens
M Maijckel skrev:
Det jag menade var att människor sannolikt kommer gå till stämman med förutfattade meningar. Dessa förutfattade meningar kommer ha avgjorts genom informella samtal före stämman.
Inte så mycket att göra åt det, men det är som sagt viktigt att valberedningen har en saklig och tydlig motivering för sitt förslag på stämman.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Styrelsen väljs inte som klump. Så om inte valberedningens förslag väljs enhälligt (vilket inte kommer att ske) så väljs deltagarna individuellt. Så om den föreslagna styrelsen inte går med på det som blir det inte den. Däremot kan de ju villkora att det ska vara den styrelsen i sin helhet för att ställa upp. Men valen kommer att ske på individer.
På de flesta stämmor jag varit på har mötesordförande inlett med att fråga om valberedningens förslag kan antas i sin helhet, då krävs det enligt min mening endast enkel majoritet.
Nuvarande styrelse kan begära ordet och föreslå sitt alternativ som motkandidater. Om de inte gör det krävs det att en majoritet svarar Nej på fråga om valberedningens förslag kan antas i sin helhet för att det ska bli individuell omröstning.
Oavsett vilket lär valberedningens förslag gå genom så länge det finns en enkel majoritet som står bakom det.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det bör väl framgå i stadgarna. Jag uppfattar det som vanligt att styrelsen väljs individuellt.
Då kan man inte välja alla i klump om det inte är enhälligt.
 
Jag kollade snabbt i våra stadgar. De säger enbart:
"Vid val anses den vald som fått flest röster."
samt generellt att beslut tas med enkel majoritet med undantag för det som bostadsrättslagen säger annat.
Jag ser inget hinder för att mötesordförande kan fråga om valberedningens förslag angående styrelseval kan antas i sin helhet och klubba det vid enkel majoritet.
Ett röstförfarande där alla ska skriva 5 namn på ett papper låter som en mardröm att administrera i en stor förening. Papper med 6 namn, felstavade namn, mm.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Skitsnacket fortsätter nu mejlar styrelsen privat till min granne om en annan granne som sitter i opposition och bifogar att han är dömd för bokföringsbrott.

Snälla kära någon vart är det här påväg till styrelsen sitter på känslig information om alla medlemmar vad är här näst sprida vilka som är homosexuella eller har en speciell religion? Hur kan jag formulera något till revisor eller kommer han inte bry sig?
 
Redigerat:
Det är inget som revisorn har med att göra, börja inte trakassera revisorn också. Gör inget alls.
 
  • Gilla
  • Ledsen
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Skitsnacket fortsätter nu mejlar styrelsen privat till min granne om en annan granne som sitter i opposition och bifogar att han är dömd för bokföringsbrott.

Snälla kära någon vart är det här påväg till styrelsen sitter på känslig information om alla medlemmar vad är här näst sprida vilka som är homosexuella eller har en speciell religion? Hur kan jag formulera något till revisor eller kommer han inte bry sig?
Är inte det förtal att agera så? Det är ju ganska uppenbart att syftet är att misskreditera denna medlem.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Fairlane
M MangeH skrev:
Är inte det förtal att agera så? Det är ju ganska uppenbart att syftet är att misskreditera denna medlem.
Jag håller med här.
En polisanmälan om förtal kanske kan vara på sin plats. Det kanske kan få styrelsen, eller den i styrelsen som skickat detta att fundera ett varv till.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Jag håller med här.
En polisanmälan om förtal kanske kan vara på sin plats. Det kanske kan få styrelsen, eller den i styrelsen som skickat detta att fundera ett varv till.
Medhåll.
Med tanke på att det är några veckor kvar till årsmötet så kan det vara bra att stämma i bäcken så att säga. Att den förtalade gör en polisanmälan är nog bra.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.