698 läst · 27 svar
698 läst
27 svar
Ström omkopplare?
Sida 1 av 2
Hej!
Finns det någon som vet hur man löser detta scenario? Jag har tvättmaskin och tumlare som är kopplade till en säkerhetsbrytare som vanligt.. Nu vill jag kunna ta ström från mitt garage där jag har solceller och batter inverter 240volt
2500 watt och dra in en kabel till min tvättstuga så långt fattar jag men hur gör man med strömbrytare/omkopplare så jag kan svischa mellan ström från garaget och de vanliga ?
Finns det någon som vet hur man löser detta scenario? Jag har tvättmaskin och tumlare som är kopplade till en säkerhetsbrytare som vanligt.. Nu vill jag kunna ta ström från mitt garage där jag har solceller och batter inverter 240volt
2500 watt och dra in en kabel till min tvättstuga så långt fattar jag men hur gör man med strömbrytare/omkopplare så jag kan svischa mellan ström från garaget och de vanliga ?
Enklast är att du sätter två vägguttag sida vid sida. Det ena går till nätet och det andra till invertern. Sedan sätter du stickproppen i det du för tillfället vill använda.
Vill du ha en omkopplare för att växla över så är produkten du söker en reservkraftomkopplare. Det är en ganska dyr pryl med en del säkerhetskrav på. Givetvis går det att koppla ihop något eget också. Men blir det fel så riskerar man i värsta fall att mata ut ström på nätet och skada den som är där för att reparera. Eller i ditt fall är det troligare att du spränger invertern genom att koppla ihop utgången med nätet. Så var noga med säkerheten om du skall fixa något eget.
Vill du ha en omkopplare för att växla över så är produkten du söker en reservkraftomkopplare. Det är en ganska dyr pryl med en del säkerhetskrav på. Givetvis går det att koppla ihop något eget också. Men blir det fel så riskerar man i värsta fall att mata ut ström på nätet och skada den som är där för att reparera. Eller i ditt fall är det troligare att du spränger invertern genom att koppla ihop utgången med nätet. Så var noga med säkerheten om du skall fixa något eget.
Är solcellerna och batterierna off grid så att de inte är kopplade till elnätet?
För att koppla ihop två olika elnät till en/flera förbrukare så måste du ha reservkraftsomkopplare, tex,
https://www.elbutik.se/product.html/hager-reservkraftsomkopplare-3-pol/4-pol
För att koppla ihop två olika elnät till en/flera förbrukare så måste du ha reservkraftsomkopplare, tex,
https://www.elbutik.se/product.html/hager-reservkraftsomkopplare-3-pol/4-pol
Hej tack Okej ..Så skulle man kunna göra.
Men så är det här med jord Finns väl ingen riktig jord från min inverter?
Kommer det att funka eller finns det risk att tvätt/torktumlare blir strömförande?
Men så är det här med jord Finns väl ingen riktig jord från min inverter?
Kommer det att funka eller finns det risk att tvätt/torktumlare blir strömförande?
Vad är det för inverter du har? Om det är en enkel pryl med ett vägguttag på är det inte säkert att det är så enkelt att ordna jorden på ett korrekt sätt. Om den är gjord för att vara fast installerad borde det finnas möjlighet att ansluta den till ett jordtag. Glöm inte jordfelsbrytaren sedan.
Demmpa skrev:
Demmpa skrev:
Reservkraftbrytaren är byggd för att säkerställa att man aldrig kopplar ihop reservkraften med inkommande nät. Så skaffar du en sådan och kopplar in den på rätt sätt blir det en säker lösning. Min varning gällde att försöka bygga en egen reservkraftomkopplare.
Har en enkel inverter med ett utag på men om man skulle införskaffa sig en sådan finns det jord i denna?https://www.amazon.se/DATOUBOSS-sin...48298&sprefix=inverter+48+volt,aps,157&sr=8-1A Avemo skrev:
Skulle denna funka? https://www.amazon.se/Abb-entrelec-...pcontext&ref_=fplfs&psc=1&smid=A1UTAW6PONPW6GA Avemo skrev:
Hur man gör med jord vid småskalig reservkraft har varit föremål för diskussion. Och jag har inte sett att någon som deltagit är säker på hur det skall lösas. Men några saker går att slå fast.uffeulander skrev:
1. Jord finns inte i någon inverter eller generator. Skyddsjord är en fysisk anslutning till sann jord via ett jordtag. Det går lätt att ordna även med din befintliga inverter. Den har säkert en skruv till det.
2. I vårt svenska elnät finns en direkt koppling mellan en punkt i generatorn och jord. Det är det vi kallar nolla.
3. Om en av inverterns poler är ansluten till jordskruven kommer det att öka risken vid användning om det inte finns ett riktigt jordtag. Därför är de flesta små invertrar och generatorer i stället utförda utan den kopplingen så att det inte finns någon nolla.
De flesta tycks överens om att så länge man har endast en apparat ansluten är det helt ok. Men skall man ha en installation som förser flera apparater med ström måste man göra något mer. Det går att tänka sig att låta det fungera som ett IT-nät som är vanligt i äldre nät i Norge. Då finns ingen nolla och båda polerna skall brytas av eventuella strömbrytare. Eller så kan man ansluta inverterns ena pol till ett jordtag och skapa vårt vanliga TN-nät med en nolla. Kanske har vi överanalyserat det i våra diskussioner. Men hur det skall göras verkar inte helt trivialt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 147 inlägg
Med andra ord, om du inte är nöjd med inlägg 2 så börjar det bli jobbigt. Att driva TM "utan jord" från invertern är helt i sin ordning och faktiskt mycket säkrare än att blanda in jord som vi har i våra fasta nät.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 147 inlägg
En mindre växelriktare liknar det som idag kallas galvanisk separation i elinstallationsreglerna ja, så jag tycker att man kan snegla på dessa regler.
Tack för denna info .Visst kan man även använda en jordfelsbrytare mellan inverter och last Fast det inte finns någon riktig jord från inverters?A Avemo skrev:Hur man gör med jord vid småskalig reservkraft har varit föremål för diskussion. Och jag har inte sett att någon som deltagit är säker på hur det skall lösas. Men några saker går att slå fast.
1. Jord finns inte i någon inverter eller generator. Skyddsjord är en fysisk anslutning till sann jord via ett jordtag. Det går lätt att ordna även med din befintliga inverter. Den har säkert en skruv till det.
2. I vårt svenska elnät finns en direkt koppling mellan en punkt i generatorn och jord. Det är det vi kallar nolla.
3. Om en av inverterns poler är ansluten till jordskruven kommer det att öka risken vid användning om det inte finns ett riktigt jordtag. Därför är de flesta små invertrar och generatorer i stället utförda utan den kopplingen så att det inte finns någon nolla.
De flesta tycks överens om att så länge man har endast en apparat ansluten är det helt ok. Men skall man ha en installation som förser flera apparater med ström måste man göra något mer. Det går att tänka sig att låta det fungera som ett IT-nät som är vanligt i äldre nät i Norge. Då finns ingen nolla och båda polerna skall brytas av eventuella strömbrytare. Eller så kan man ansluta inverterns ena pol till ett jordtag och skapa vårt vanliga TN-nät med en nolla. Kanske har vi överanalyserat det i våra diskussioner. Men hur det skall göras verkar inte helt trivialt.