thomasx skrev:
Här kommer en liten film jag gjorde kring byggandet :)

[video]www.youtube.com/embed/uVbo7ycpkeI[/video]
Eftersom bordet kostar ca $50k att köpa har du ju sparat en hel del genom att bygga det själv. ;)
 
holy shit, det där måste vara det läckraste möbel jag någonsin sett :)
 
ekblom skrev:
Eftersom bordet kostar ca $50k att köpa har du ju sparat en hel del genom att bygga det själv. ;)
Kostnaden är egentligen försumbar med tanke på att båten troligen går på åtminstone $3.000.000

Så $50K för "pricken över i" är väl investerade pengar :)
 
Skeptisk som jag är till allt på internet tror inte på detta förrän jag ser en film filmad nyligen där huvudpersonen presenterar sig som thomasx eller att jag blir motbevisad på äktheten på annat vis. Skulle bli mer än glad av att vara på ett forum där en person byggt ett så komplicerat bord. Men utan starkare bevis förblir jag skeptisk. :)
 
ekblom skrev:
...Men utan starkare bevis förblir jag skeptisk. :)
Man skall inte förstöra en god historia genom att kolla äktheten :rolleyes:
 
  • Gilla
ekblom
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Kostnaden är egentligen försumbar med tanke på att båten troligen går på åtminstone $3.000.000

Så $50K för "pricken över i" är väl investerade pengar :)
Du kan lugnt lägga på en nolla på den första siffran där :eek: å då snackar vi begagnatpris :eek: :eek: ;)
 
thomasx skrev:
Du kan lugnt lägga på en nolla på den första siffran där :eek: å då snackar vi begagnatpris :eek: :eek: ;)
Kul att höra att du inte snålar!
När blir det Marstrand? Jag är lite småsugen på hummer :D
 
Hittade denna tråden inatt och inspirationen började flöda direkt.Byggde denna bardisken till en vän i körsbär och valnöt. Först byggdes en botten med kant i rostfritt som jag lade första raden mot och använde som gigg. Mad facit i hand (nästan allt jag gör gör jag för första gången) skulle jag sågar materialen tunnare Nu använde jag 25x25mm bitar och spände ihop dem med en rad på morgonen och en på kvällen. Efter ett par år sprack det upp en spricka på cirka en halv cm x 15cm men annars blev det kanon tyckte jag själv i alla fall. PICT0002.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PICT0020.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PICT0026.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Stroker skrev:
...Nu använde jag 25x25mm bitar och spände ihop dem med en rad på morgonen och en på kvällen. Efter ett par år sprack det upp en spricka på cirka en halv cm x 15cm men annars blev det kanon tyckte jag själv i alla fall...

"Så fort jag kom in i den dåligt upplysta, rökiga lokalen förnam jag en stark spänning i luften.
Känslan av oförlösta konflikter, och nödtorftigt bortträngda interna spänningar, förstärktes då jag närmade mig bardisken. När jag försynt knackade i disken för att påkalla bartenderns uppmärksamhet small det som ett pistolskott!
Alla limskarvar i bardisken släppte, och vi kastades som av en katapult ut genom dörr och fönster och tumlade ut på trottoaren i en förskräckt röra."
Ernest Hemingway/KoW
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Dr Akeld och 7 till
  • Laddar…
Byggde 18 stycken dörrar till poolrummet där de 10 där framme och de 4 där bak viks ihop för bra genomdrag varma dagar . Hela poolrummet byggt med få räta vinklar för att passa tomten. Dörrarna byggda i furu samt ihopsatta med plugg och lim samt cuprinolade. Största kostnaden var gångjärnen ska tilläggas.Byggde dessa 2002 och om jag skulle gjort det igen skulle jag använt ek istället. Bygger för övrigt om det mesta som byggts i fur här hemma då ek blivit det nya favoritmaterialet. En virkestork står högt på önskelistan :). bild427.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild442.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild107.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Chargerman och 7 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Ernest Hemingway/KoW
ja visste de..historien upprepade sig baa..Inte mitt fel alltså utan det var menat att bli så :)
 
Stroker skrev:
ja visste de..historien upprepade sig baa..Inte mitt fel alltså utan det var menat att bli så :)
Nej, jag har aldrig läst något liknande, allra minst av Ernest H. Det här var helt nytt för mig.
La bara till det namnet för att öka på den litterära klangen :)

Men jag är mycket imponerad av att du lyckades böja 25 mm tjocka lister i en så'n radie.
Behövde du inte basa för att mjuka upp dem?

Du har inte funderat på att börja med båtbygge?
 
ok.. Denna kommentar bortser jag ifrån. From nu är det en E H klyscha.

Nä.. bra tvingar fixade det Baren är fem meter lång förövrigt.

Båtar -Nä.. krossade ett finger när jag var 13 och inbiten seglare. Doppade handen i vattnet en gång med stora bandagepaketet och sen ruttnade skitet. Fick inte segla mer så började med motorer istället. Har byggt många sådana (samt resten oxå). Sista bygget innan träet tog över var detta och det ar 1988. Den kör jag på fortfarande :) Somliga kallar såna här för möbler så jag antar att den passar i tråden.. men den e högst körbar :)
pannanigaraget.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så gott som allt är handgjort på denna oxå från ekring av hjul till rambyggeri (ändrad orginalram) samt tillverkning av sadel och motor -hembyggd av delar varav lite HD men mest annat- 1580cc och vxlåda allt polerat Lackering dock inte motivet. de gjorde en vän. 50 kg brons svaravade jag ut och kvar blev ett kilo ..och det är det som ser ut som guld :) blir bara vackrare med åren medans förgyllning försvinner i polering.
 
  • Gilla
Chargerman och 3 till
  • Laddar…
En skärbräda/bricka tänkt att bli bröllopspresent (nä det är inte mitt bröllop). Hyfsat säker på att brudparet inte hänger här så det borde vara säkert att visa den:rolleyes: Ask i grunden, inslag av körsbär, äpple och plommon. Gubben e nån växtforskare så tyckte det var kul att hålla frukttemat samt bara svenskt trä. Annars hade jag nog hellre kört på mörkare träslag i inläggen för mer kontrast. Iden snodd rakt av härifrån http://m.youtube.com/watch?v=lR9_CjQYZj4

Ja, det blev väl sådär, ganska nöjd byggmässigt men tycker infällningarna ser lite dassiga ut, kanske blir bättre när jag oljar den.

DSC_1235.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_1237.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Chargerman och 13 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag tycker den är jättefin och skulle bli mycket glad om jag fick en sådan i present. Fin form på själva skivan och infällda slingorna är harmoniskt balanserade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.