1 692 253 läst · 3 271 svar
1692k läst
3,3k svar
Stora skryttråden - Posta era färdiga verk till allmän beskådan
Aha, jag trodde dom var synliga med flit, vissa föredrar ju det för att visa det är handbyggt.Hep skrev:
Jag kör numer nästan alltid med sidorna lite utstickande från front o bakstycke, lättare att tvinga ihop o eventuella layoutmärken försvinner när man hyvlar sidorna kant i kant.
Hobbysnickare
· Västragötaland
· 187 inlägg
Jag har behövt ett nytt skrivbord ett tag nu, så jag började snickra på ett för ett tag sedan. Nu är det det på plats. Gjort i alm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vackert skrivbord! Gillade verkligen den där sladdhyllan. Väl genomtänkt 👍
Efter ungefär 150 timmar är det klart. Ett kryddskåp av amerikansk 1700-talsmodell som jag gjort en del egna förändringar på. Ursprungsritningen är från Fine Woodworking.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 333 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 333 inlägg
Underbart.Hep skrev:
Jag utgår ifrån att det finns saker du inte är nöjd med, kanske ett urslag som kräver strålkastare och urmakarlupp på undersidan, eller en mönsterpassning som kräver ungefär samma behandling för att den ska synas, och att man stoppar in huvudet i en av lådfacken och tittar inifrån och ut,, eller nått sånt
Men det där är en nivå jag aldrig räknar med att kunna uppnå.
Snyggt snickrat o snygg design! Hur gick det att följa ritningarna (förutom att du gjorde en del egna ändringar), vet det va någon oklarhet innan du satte igång men den kanske löste sig av sig själv när det väl började byggas?
Tack! Det var absolut en utmaning att följa ritningen. Alla mått (i tum givetvis) var utspridda i löptext, i bilder och i bildtexter och efter ett tag insåg jag att den som skrivit bildtexterna inte var samma som byggt skåpet. De fyra sidorna av stommen var jag såpass osäker på att jag byggde ett test först i billigare material. Då klarnade det en hel del, men utan det hade det nog gått åt skogen med stommen.Ola C skrev:
Den största skillnaden jag gjorde, och den jag är mest nöjd med, kom till av ren klantighet. Det var efter jag fräst spåren för alla mellanväggarna som jag insåg att det bara var någon millimeter mellan lådornas framkant och dörrens insida. Efter en del testande och funderande kom idén med de frästa skålarna och de små knopparna som egentligen är halva chicagoskruvar (där fick jag lära mig ett nytt ord på en sak jag aldrig sett). Knopparna och förstyckena är nu helt i liv.
Tack. Eftersom jag gjort den i skolan har det varit rätt bra fokus den tiden jag byggt. Hemma hade det nog kunnat dra ut på tiden betydligt mer. Det var mina lärare som ville utmana mig genom vad det kallade ett förgesällprov. När jag kollat på ritningsförslag på riktiga gesällprov, ligger rätt många på en planerad tidsåtgång runt 500 timmar. De har långt i från tre gånger så mycket moment räknat i tid, så jag gissar att kraven på noggrannhet ökar rejält.P Pysslarn skrev:
Det tråkiga när man räknar antal timmar är insikten om att ingen vettig/vanlig människa skulle ha råd att beställa något liknande, även om en mer erfaren snickare gör ett skåp på kortare tid.
Verktygstokig
· Halland
· 7 618 inlägg
Ja man inser vilken revolution det måste vart när Ikea mfl kom med serietillverkade möbler.. (även om det nu övergått i ngn slags masshysteri-konsumtion..)Hep skrev:
Jaha, någon måste ju ta ner tråden till normal nivå igen, jag offrar mig så ni andra slipper skämmas.
Ugnsklockaövertäckning. Verkar som en banal sak men ack så viktig. Den där klockan är som en strålkastare på natten o lyser i ögonen på sambon. Hållt på med diverse fullösningar som postitlappar o annat ett tag men nu blev det en aningen finare mer permanent fullösning. Den flyttas åt sidan till "parkeringsläget" då man använder ugnen o måste se vad det står på displayen.
Två ekbitar hoplimmade, inlimmade neodymmagneter i toppen o fanér för att täcka magneterna, faneret skymtar kanske på sista bilden om man vet om det.
Ugnsklockaövertäckning. Verkar som en banal sak men ack så viktig. Den där klockan är som en strålkastare på natten o lyser i ögonen på sambon. Hållt på med diverse fullösningar som postitlappar o annat ett tag men nu blev det en aningen finare mer permanent fullösning. Den flyttas åt sidan till "parkeringsläget" då man använder ugnen o måste se vad det står på displayen.
Två ekbitar hoplimmade, inlimmade neodymmagneter i toppen o fanér för att täcka magneterna, faneret skymtar kanske på sista bilden om man vet om det.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto