1 682 967 läst · 3 257 svar
1683k läst
3,3k svar
Stora skryttråden - Posta era färdiga verk till allmän beskådan
Mycket, mycket snyggt! Som alltid! 👍Daniel_N skrev:
Spännande då jag själv har haft funderingar på en jalusi-lösning till köket; nu har man ju massor av frågor men spontant undrar jag om det finns någon ”gyllene regel” när det gäller lamellernas storlek respektive radierna i kurvorna? Sitter de på duk?
Likaså om ni gjort/använt något speciellt för att förbättra glidet i spåren eller om det bara är till exempel vax?
Ja, det lär komma mer frågor men än en gång — mycket snyggt jobb!
//Ronnie
Allvetare
· Tullinge
· 6 010 inlägg
Nu är det dags att ta ner tråden pp jorden igen 😋
arbetema håller så hög klass rakt igenom
Men tänkte jag visa min senaste kreation
Det är tur att kameran ljuger så bra. för ytfinish var inte min starka sida den här hät gången
Jag har gjort en stövelknekt till sonen
I lite monster jam anda
sen lite belysning vart det
arbetema håller så hög klass rakt igenom
Men tänkte jag visa min senaste kreation
Det är tur att kameran ljuger så bra. för ytfinish var inte min starka sida den här hät gången
Jag har gjort en stövelknekt till sonen
I lite monster jam anda
sen lite belysning vart det
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bygger vidare på sonens baslåda, 3 av 4 högtalare i, köpte tyvärr för några kupolmuttrar, men efter att ha länsat hos två grannar har vi så det räcker.
Lagom stora portar, lufthastigheten i dom stora portarna blir drygt 64m/s vid 10kW, om vi vågar koppla alla parallellt bör slutsteget ge drygt 17kW en stund innan det går sönder.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lagom stora portar, lufthastigheten i dom stora portarna blir drygt 64m/s vid 10kW, om vi vågar koppla alla parallellt bör slutsteget ge drygt 17kW en stund innan det går sönder.
@rikard454 Dags att testa minnet. Jag letade i gamla inlägg för att hitta inspiration och såg din klocka. Snygg. Jag är nyfiken på vad du använt för ytbehandling för att få björken till den färgen. Kommer du ihåg det?R rikard454 skrev:Inte nu för att mina alster är något att skryta med men de ställer ju i alla fall era eminenta kreationer i en ännu bättre dager ;-)
Men kanske att jag kan inspirerar någon med mina små amatörmässiga spånproduktioner ;-)
Klockan liksom paradhanddukshållaren är ihopsvängda i björk, klockans fötter köpte jag från USA på postorder och verket från Clas Ohlson. Hammocken är gjord i vanlig hederlig furu, solvagnarna bakom är dock "köpes"...
/Rikard
Hobbysnickare
· Västragötaland
· 185 inlägg
Byggde mig en ask till ett gammalt Monopolspel som vi hittade på en loppis.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Husägare
· September 1979
· 42 inlägg
Hallå du är ju helt fantastisk så roligt att va så kunnig
Jag har i drygt 20 års tid velat ha en Telecaster men inte hittat någon bra ursäkt för att köpa en, förrän nu... Jag "behövde" ett projekt för att testa att göra en gitarr med blommigt mönster (Ibanez Jem 7FP-inspirerad) och passade på!
Hittade en lämplig kropp i form av en Fender Telecaster Nashville med Fishman powerbridge. En passande hals har jag haft i några årtionden...
Slipade bort klarlacken
Och limmade fast ett blommigt tyg som jag hittade i textildestriktet i Paris på fram- och baksida.
Jag lyckades inte hitta en transparent porfyllare så jag använde gjutepoxi istället. Det gav mig mycket merarbete senare pga alla luftbubblor... lärdom till nästa gång. Om någon känner till en transparent porfyllare får ni gärna tipsa! Här är epoxin slipad plan och redo att lackas:
Jag ville ha en burst och hittade en beskrivning på Projectguitar.com kallad poorboyburst eller något sådant. Fungerade kanon!
Samma på halsen:
Sedan följde en massa lackande och slipande. Porerna i epoxin visade sig omständiga att släta över men gick till slut. Slutligen slipade jag till 7000 korn och avslutade med polering. Slutresultatet:
Hittade en lämplig kropp i form av en Fender Telecaster Nashville med Fishman powerbridge. En passande hals har jag haft i några årtionden...
Logga in
Skapa konto
Slipade bort klarlacken
Logga in
Skapa konto
Och limmade fast ett blommigt tyg som jag hittade i textildestriktet i Paris på fram- och baksida.
Logga in
Skapa konto
Jag lyckades inte hitta en transparent porfyllare så jag använde gjutepoxi istället. Det gav mig mycket merarbete senare pga alla luftbubblor... lärdom till nästa gång. Om någon känner till en transparent porfyllare får ni gärna tipsa! Här är epoxin slipad plan och redo att lackas:
Logga in
Skapa konto
Jag ville ha en burst och hittade en beskrivning på Projectguitar.com kallad poorboyburst eller något sådant. Fungerade kanon!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Samma på halsen:
Logga in
Skapa konto
Sedan följde en massa lackande och slipande. Porerna i epoxin visade sig omständiga att släta över men gick till slut. Slutligen slipade jag till 7000 korn och avslutade med polering. Slutresultatet:
Logga in
Skapa konto
B Britterik skrev:Jag har i drygt 20 års tid velat ha en Telecaster men inte hittat någon bra ursäkt för att köpa en, förrän nu... Jag "behövde" ett projekt för att testa att göra en gitarr med blommigt mönster (Ibanez Jem 7FP-inspirerad) och passade på!
Det ser ut som om du byggt din egen rör förstärkare.. Jag har köpt en gammal tandberg bandspelare "rör" för att ta ut utgångstrafo mm.. och göra en 4W rör förstärkare.. Vad har du för delar?
Japp, en liten förstärkare med ca 0.5w ren effekt (blir fortfarande lite för hög volym för sovrum med max gain men varm slutstegscrunch får man vid lagom volym). 2 12au7 förstegsrör och 1 12ax7 slutstegsrör. Hammond 125A OT och Hammond 369ex PT. Jag har för mig att jag byggde efter ett kopplingsschema som hette Firefly men det är ganska många år sedan nu...
Jag tänkte att jag skulle lägga en fetförstärkare som slutsteg och ha ett motstånd som belastning för utgångstrafon. då kan man justera dist och ljudnivå separat. Måste kolla trafon du använder.B Britterik skrev:Japp, en liten förstärkare med ca 0.5w ren effekt (blir fortfarande lite för hög volym för sovrum med max gain men varm slutstegscrunch får man vid lagom volym). 2 12au7 förstegsrör och 1 12ax7 slutstegsrör. Hammond 125A OT och Hammond 369ex PT. Jag har för mig att jag byggde efter ett kopplingsschema som hette Firefly men det är ganska många år sedan nu...
Det kanske kan fungera! Jag har en line out med ett 10W motstånd över OT när högtalare inte är inkopplad. När jag kopplar till tex PA eller använder hörlurar låter det dock väldigt skarpt och fult (tänk billig transistordist) så den är i det närmaste oanvändbar. Din metod låter lite mer förfinad dock och du får också högtalarens dynamik med i ljudet vilket säkert gör skillnad. Du får posta hur det går!Krillew skrev:
Det viktiga är att både kunna dista transformatorn(att den går i mättnad) och även att utgångssteget klipper. Har man en liten transformator så går den ju i mättnad tidigare, den trafon jag har är för ca 4W så den du har bör bli bättre den är ju lättare att köra i botten. Men visst sen låter ju trafos olika. Men det gäller att få till utgångssteget så man får rätt typ av dist. Bandspelaren jag har, har legat på mitt bord ett tag..B Britterik skrev:Det kanske kan fungera! Jag har en line out med ett 10W motstånd över OT när högtalare inte är inkopplad. När jag kopplar till tex PA eller använder hörlurar låter det dock väldigt skarpt och fult (tänk billig transistordist) så den är i det närmaste oanvändbar. Din metod låter lite mer förfinad dock och du får också högtalarens dynamik med i ljudet vilket säkert gör skillnad. Du får posta hur det går!
Inte det mest avancerade jag byggt men lite nytänk iaf. Behövde ett väldigt kompakt cykelställ att ha i husvagnens förtält. De flesta cykelställ är av typen "one size fits all", här gjorde jag det istället väldigt custom. De fyra "skänklarna" är flyttbara o låsbara för att kunna justeras riktigt tajt mot olika däcksbredder, i mitt fall mountainbike samt landsvägsräcer. Frästa t-spår, fyrkantsmuttrar o genomgående skruv för att få till det.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västerbotten
· 132 inlägg
Skönt att just DU postar detta och visar att du bygger något som en själv klarar upp! 😅Ola C skrev:Inte det mest avancerade jag byggt men lite nytänk iaf. Behövde ett väldigt kompakt cykelställ att ha i husvagnens förtält. De flesta cykelställ är av typen "one size fits all", här gjorde jag det istället väldigt custom. De fyra "skänklarna" är flyttbara o låsbara för att kunna justeras riktigt tajt mot olika däcksbredder, i mitt fall mountainbike samt landsvägsräcer. Frästa t-spår, fyrkantsmuttrar o genomgående skruv för att få till det.
[bild]
[bild]