Hep Hep skrev:
Det börjar nästan bli lite pinsamt, men så länge jag bygger saker jag tycker är värda att skryta med fortsätter jag. Fast jag vet att det byggs så mycket snyggt ute bland er medlemmar, så det är egentligen inte jag som ska sluta posta, utan ni andra som ska skärpa till er och börja. Blygsamhet får man ha i andra trådar.

Nu är den till slut helt klar och hemma. Bordet som mitt citrusträd ska stå på och som är en aning "inspirerat" av Starcks/Alessis citruspress. Jag postade den just på instagram och taggade dem, så nästa skrytbild är kanske på en nysydd postsäck från Långholmen.

Inte helt oväntat är det ek och Osmo även i det här bygget.

[bild]
[bild]

Jag såg översta bilden först, och läste texten sen. Tänkte "hur tänker Hep att man ska kunna pressa en citron på den där??":rofl:

Mycket snyggt bord.(y)
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Efter 5år är gitarren äntligen färdig och levererad till pappa.

Roliga med denna är att greppbrädan/stall är av svartek som farfar sågat upp. Rosetten och faner på huvudet är mestadels av syren och "bindings" är av körsbär, allt från gården jag växt upp på.
 
  • Akustisk gitarr står på ställ mot grå vägg och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Utdelning och 88 till
  • Laddar…
C capture skrev:
Efter 5år är gitarren äntligen färdig och levererad till pappa.

Roliga med denna är att greppbrädan/stall är av svartek som farfar sågat upp. Rosetten och faner på huvudet är mestadels av syren och "bindings" är av körsbär, allt från gården jag växt upp på.
Snyggt! Kul med virke från träd som du kanske till och med varit med och fällt själv.
Jag gissar att det inte är den första gitarren du byggt?
 
B Britterik skrev:
Snyggt! Kul med virke från träd som du kanske till och med varit med och fällt själv.
Jag gissar att det inte är den första gitarren du byggt?
Något har jag iaf varit med att såga upp. Svarteken lär ha dragit upp från mossen för över 50år sedan.

Är andra gitarren jag byggt, men först som jag byggt själv hemma utan hjälp/rådgivning
 
  • Wow
  • Gilla
nforslund och 1 till
  • Laddar…
C capture skrev:
Efter 5år är gitarren äntligen färdig och levererad till pappa.

Roliga med denna är att greppbrädan/stall är av svartek som farfar sågat upp. Rosetten och faner på huvudet är mestadels av syren och "bindings" är av körsbär, allt från gården jag växt upp på.
Den förtjänar ett par bättre bilder tycker jag. Gärna ett par närbilder runt ”hål” och ”huvud”.
 
  • Gilla
Dsundet och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Den förtjänar ett par bättre bilder tycker jag. Gärna ett par närbilder runt ”hål” och ”huvud”.
Det går att ordna. Finns möjlighet att förbättra min intarsia 😅

Porerna fylldes mha polera ner shellaclösning som löses upp med alkohol samtidigt som man polerar/slipar med lite pimpsten. Sedan franskpolerades gitarren med shellac. Även här går det att utvecklas, samt få ner tiden. Vill knappt räkna timmar på ytbehandlingen men 30h kommer jag nog upp i.
 
  • Gitarrhuvud med stämskruvar och strängar mot grönskande, suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Akustisk gitarr, närbild, trätextur, naturbakgrund, delvis i skugga, blank yta på ovansidan, hållen utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Akustisk gitarr står på gräs, träbakgrund, sex strängar, musikinstrument, dagtid, ute i naturen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gitarrhuvud och stämskruvar mot oskarp grönska i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en gitarr, detaljerat rosetthål, trästruktur, strängar och greppbräda syns tydligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Maria T och 57 till
  • Laddar…
Wow! Riktigt riktigt snyggt!
 
Tänkte bjuda på mitt verk men så får man nästan dåndimpen av så fina grejor ni andra levererar....
Får sänka nivån lite...
Mitt första arbete med läder (fy för tryckknappar, de är såååå svåra att få fast) och andra omgjorda yxan (har avhärdat, minskat ner på storleken på en misshandlad yxa till en behändigare storlek, slipat, härdat och brynt den. Skaft av björk från kvarlämnade högen från förra ägarens pappa) :
Militärgrön ryggsäck, yxa i läderhölster, karbinhake, liggunderlag, friluftsliv, äventyrsutrustning, trähandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska testa allt om nån vecka när jag ska sova i vindskydd med lillgrabben.
 
  • Gilla
antett och 28 till
  • Laddar…
Snyggt!!
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Mycket imponerande!
Var det svårt att "återhärda"yxan?

//Ronnie
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Mycket imponerande!
Var det svårt att "återhärda"yxan?

//Ronnie
Tack!
Nja det var svärfar som skötte allt men det utfördes i hans ässja. Han härdade endast eggdelen. Har testat och de flisar inte ur eller viker sig.
Är otrolig nöjd med den i och med det är min första!
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Jag kan väl inte direkt skryta med mitt lilla alster, men kanske kan det vara inspiration till någon annan?

Jag har i alla fall knåpat ihop en liten ask med sushi-pinnar.

Asken är gjort av något slags spillvirke. En bonde hade rensat i skogen och lämnat en stor hög med grenar och tunna stockar. När den legat där i över ett år tänkte jag att jag kunde norpa en meter av en stock utan att någon skulle känna sig bestulen. Jag trodde från början att det var björk, men det luktar inte björk när man bearbetar den. Kan det vara asp?

Sushi-pinnarna är i tur och ordning av: ek, akacia, körsbär, syrén. Körsbärspinnarna blev nästan helt vita, troligen för att de kommer ifrån en bit väldigt nära ytterkanten(?). Syrénpinnarna var lite roliga. De kommer från en grov gren och träet var väldigt kompakt men ytan blir glasaktig när man hyvlar. Fascinerande!

Asken är behandlad med Alfie Shine från Workshop Heaven, ett vax som ger en härlig lyster och luktar mysigt.

Pinnarna är behandlade med ofärgad Osmo vaxolja. Jag hade från början tänkt mig vattenbaserad polyuretanlack men blev rekommenderad vaxolja i färgaffären med motiveringen att den är livsmedelssäker.

På bilderna är både asken och pinnarna nybehandlade och opolerade så lystern är inte fullständig ännu, men eftersom jag ska ge bort dem i present imorgon så blev jag tvungen att ta bilderna nu. :)

Eftersom jag är usel på att skapa på frihand började jag med att rita upp asken och pinnarna i CAD:en. Om någon skulle vilja ha måttsatta ritningar är det bara att hojta till. Jag gjorde även en liten jigg för att tillverka pinnarna. Foton kan publiceras om någon skulle vara intresserad.
 
  • Trälåda på vitt bord, smal, rektangulär, enkel, utan lock, brunt trä, slät yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trälåda med fem likadana träpennor på ett vitt bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trälåda med lock, fem separata fack, innehåller flera träpinnar, vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädelar på bord, till synes komponenter till en ställning eller hylla, omonterade och omålade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Dsundet och 26 till
  • Laddar…
Snyggt! Lite nyfiken på hur du hyvlade pinnarna. Med vad, hur höll du fast dem och hur många fick du kasta?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jiggen jag gör pinnarna i syns på bilderna här nedanför. Den består av två längsgående "höjdbalkar" med två utanpåliggande "staket", samt ett ändstopp.

"Höjdbalkarna" är tillhyvlade så att de är 7mm höga närmast ändstoppet, och 9mm i bortre änden. Avståndet mellan "staketen" är anpassat för en putshyvel.

Jag börjar med att såga till ämnen, jag brukar välja 10x10mm även om 9x9 skulle funka. (Jag gör det faktiskt på bandsågen jag köpte av dig, Hep.) Därefter kapas de till lämplig längd. Efter vad jag kunnat läsa mig till är ätpinnar traditionellt av olika längd och tjocklek i olika asiatiska länder/matkulturer, men jag har bestämt mig för att 25cm längd och 8x8 mm i avrundad fyrkant i tjockänden samt 6mm i diameter i smaländen känns lagom för mig.

Ämnena läggs in i jiggen och spänns fast med kilar. Jag har provar med olika varianter men tunna kilar verkar funka bäst. Just nu har jag två par, men nästa gång ska jag såga nya så att jag kan ha tre par för att få jämnt tryck längs större del av pinnen.

Sedan börjar lite konditionsstärkande hyvling. Hyveln är inställd på tunna spån för att motverka flisning vid motfiberhyvling så den första och andra sidan tar en stund att hyvla ned. När jag hyvlat ned ämnet så att hyveln rider på "höjdbalkarna" roterar jag ämnet 90 grader och hyvlar andra sidan. Då har man kommit ned till ett ämne som är 7x7 resp 9x9mm i fyrkant.

För att hyvla ned sida 3 och 4 lägger jag in en distans under ämnena. Distansen är en 1mm plywood-bit (finns på hobbyaffärer, om du inte har någon lokalt så finns det på https://mbs-rcmodels.se/ (japp, modellflyg är min andra hobby (om någon skulle vilja börja med modellflyg är det fritt fram att kontakta mig för tips och råd (och även skolflyg i norra Stockholm (märks det att jag en gång i tiden jobbade med programmering, även om jag aldrig lärt mig LISP så gillar jag parenteser))))). Jag hyvlar dem på samma sätt och får då ett ämne som är 6x6mm i tunna änden och 8x8mm i tjockänden, samt är hyvlat på alla fyra sidorna.

Därefter lägger jag pinnarna en i taget i en planka där jag sågat en 90-graders V-formad skåra (ej med på bild). Då är det lätt att med en "block plane" (vad heter det på svenska? stöthyvel?) runda av hörnen.

Slutligen tar jag tjockänden i handen, stödjer tunnänden på snickarbänken och rundar tunnänden på frihand med "block plane".

I ärlighetens namn blir de inte exakt lika, men jag hoppas att mottagaren ska tycka att det är en del av charmen med att få handgjorda ätpinnar. ;-)

Ja just ja, jag skar också ett tunnt streck på fyra olika höjder på pinnarna. Detta för att kunna hålla ihop paren och för att det ska gå att identifiera träslagen även efter att man tagit ur dem ur asken första gången. Jag har sett andra personer på tuben som lägger in dekorationer i form av olika träslag inskurna i ämnena etc, etc, men det hade jag inte tid till om jag skulle få färdigt presenten i tid, därav denna enkla lösning.

Totalt sett skulle jag tro att det tar ungefär en timme per par för mig att göra pinnarna (exklusive ytbehandling) nu när jiggen är klar. Med mer erfarenhet går det nog att kapa tiden en del, men det tar längre tid än man tror. :)
 
  • Träbitar och brädor placerade oordnat på en ljus yta, material till ett hantverksprojekt eller konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbitar på golv, olika längder, troligen till snickeriprojekt eller hantverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller ett trästycke, fler träbitar bakom, på ett vitt bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Beskow93 och 17 till
  • Laddar…
5TOFF3L
S Stefan_R skrev:
Jag kan väl inte direkt skryta med mitt lilla alster, men kanske kan det vara inspiration till någon annan?

Jag har i alla fall knåpat ihop en liten ask med sushi-pinnar.

Asken är gjort av något slags spillvirke. En bonde hade rensat i skogen och lämnat en stor hög med grenar och tunna stockar. När den legat där i över ett år tänkte jag att jag kunde norpa en meter av en stock utan att någon skulle känna sig bestulen. Jag trodde från början att det var björk, men det luktar inte björk när man bearbetar den. Kan det vara asp?

Sushi-pinnarna är i tur och ordning av: ek, akacia, körsbär, syrén. Körsbärspinnarna blev nästan helt vita, troligen för att de kommer ifrån en bit väldigt nära ytterkanten(?). Syrénpinnarna var lite roliga. De kommer från en grov gren och träet var väldigt kompakt men ytan blir glasaktig när man hyvlar. Fascinerande!

Asken är behandlad med Alfie Shine från Workshop Heaven, ett vax som ger en härlig lyster och luktar mysigt.

Pinnarna är behandlade med ofärgad Osmo vaxolja. Jag hade från början tänkt mig vattenbaserad polyuretanlack men blev rekommenderad vaxolja i färgaffären med motiveringen att den är livsmedelssäker.

På bilderna är både asken och pinnarna nybehandlade och opolerade så lystern är inte fullständig ännu, men eftersom jag ska ge bort dem i present imorgon så blev jag tvungen att ta bilderna nu. :)

Eftersom jag är usel på att skapa på frihand började jag med att rita upp asken och pinnarna i CAD:en. Om någon skulle vilja ha måttsatta ritningar är det bara att hojta till. Jag gjorde även en liten jigg för att tillverka pinnarna. Foton kan publiceras om någon skulle vara intresserad.
Hej!
Väldig snygg ask. Hoppas det blir uppskattad.
Träslaget på asken kan vara alm men är inte helt säker på det.
Vilket CAD Programm använder du?

Mvh
 
  • Gilla
Porsibygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.