Jag använder FreeCAD (https://www.freecad.org/). Den är inte riktigt lika polerad som Fusion360 men jag kan å andra sidan vara säker på att den kommer fortsätta vara gratis och jag kan ha alla mina filer lokalt om jag vill.

För den som vill börja med FreeCAD så finns det gott om instruktionsfilmer på tuben. Jag själv har fastnat för MangoJelly Solutions (https://www.youtube.com/@MangoJellySolutions), delvis för att har ett lagom tempo (för mig) och för att jag gillar hans röst, men det finns som sagt gott om andra källor också.

Bilderna här nedanför är skärmklipp. Den första på en liten del av asken. Den andra på en "assembly", dvs när man kopplar ihop flera smådelar (som med fördel ritas var för sig) till en sammansatt konstruktion. Den tredje bilden visar konstruktionsritning ("tech draw") där man "fotat" 2D-vyer av den tredimensionella modellen och placerat ut dem på ett "papper" där man kan måttsätta.
 
  • 3D CAD-modell av tandat objekt med sex huggtänder eller segment, möjligtvis en kuggstång, på blå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av långt, rektangulärt objekt med utskärningar och spår inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning, ritningsvyer, mått, A4-format, designat objekt, dimensioner, skala, ritat datum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
breakman och 6 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Tänkte bjuda på mitt verk men så får man nästan dåndimpen av så fina grejor ni andra levererar....
Får sänka nivån lite...
Mitt första arbete med läder (fy för tryckknappar, de är såååå svåra att få fast) och andra omgjorda yxan (har avhärdat, minskat ner på storleken på en misshandlad yxa till en behändigare storlek, slipat, härdat och brynt den. Skaft av björk från kvarlämnade högen från förra ägarens pappa) :
[bild]
Ska testa allt om nån vecka när jag ska sova i vindskydd med lillgrabben.
Jo jag är nöjd. Den presterade både att hugga ved och göra tändved.
Person i arbetskläder klyver ved med yxa, bärande skyddshandskar, utomhus i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Marike
Marike Marike skrev:
Ja verkligen fina saker ni tillverkat, så fint att man tvekar lägga in något själv. Men gör det ändå, jag beundrar mig själv att jag haft tålamod att tillverka 11 st av samma sak, 6 stora och 5 små. Från början var det bara 3 det handlade om, sen ville alla barnen ha, och sen ville barnbarnen också ha. Stort virke slut så det blev 5 mindre till barnbarnen.
Så jag klappar mig själv på axeln för min uthållighet, annars inget märkvärdigt.

[bild]
Lite lustigt, jag känner mig smickrad faktiskt. Att någon gillade dem så skarpt att de kopierats till försäljning. Men klart är att jag inte skulle göra ett för 60 kr. Finns på Ullared. Äpplen har jag gjort även de, vet bara inte om jag lagt upp bild på dem här. Så lika kan inte vara en tillfällighet.
 
  • Trähantverk föreställande äpplen och päron, prislapp, vit hylla, inredningsbutik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arg
  • Gilla
Trollskidan och 1 till
  • Laddar…
Marike
stigen, du behöver inte vara arg för min skull. Jag gillar faktiskt att någon tagit iden till sig, alltid mättar det någon mage, förmodligen i Asien med tanke på pris och träslag. 👍 Tyckte bara det var lustigt. Kan ju klart vara lärorikt också, har ni en god ide.....tänk efter en gång till innan ni publicerar. Cyberspace är tillgängligt.
 
Jag förstår hur du tänker men lite snopen lär du ha blivit.
Att bli kopierad tycks vara verkligheten för många formgivare idag när ”Nätet” är så globalt.
Dag
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Marike
stigen stigen skrev:
Jag förstår hur du tänker men lite snopen lär du ha blivit.
Att bli kopierad tycks vara verkligheten för många formgivare idag när ”Nätet” är så globalt.
Dag
Jo, hakan föll ner.😮
Designen är det naturen som står för i detta fall, förresten har ju jag också plagierat även om jag gjorde lite avvikelser, men iden stal jag. 🙄 Dock bara för eget bruk.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Byggde en aukustisk gitarr för några år sedan. Det tog sin tid men blev väldigt nöjd över resultatet.
 
  • Akustisk gitarr på svart stol, grön växt i bakgrunden, trägolv, interiör, enkel design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
(Inte Alltid)Glad Ammatör och 24 till
  • Laddar…
C capture skrev:
Det går att ordna. Finns möjlighet att förbättra min intarsia 😅

Porerna fylldes mha polera ner shellaclösning som löses upp med alkohol samtidigt som man polerar/slipar med lite pimpsten. Sedan franskpolerades gitarren med shellac. Även här går det att utvecklas, samt få ner tiden. Vill knappt räkna timmar på ytbehandlingen men 30h kommer jag nog upp i.
En eloge för ett mycket snyggt bygge. Men en relevant fråga: hur är den att spela på och är du nöjd med ljudet också?
 
H hogge skrev:
En eloge för ett mycket snyggt bygge. Men en relevant fråga: hur är den att spela på och är du nöjd med ljudet också?
Den låter bra. Känslan var helt klart annorlunda än mina andra gitarrer. Byggde ganska slaviskt efter en ritning och största skillnaden för mig var att greppbrädan var någon mm större än mina andra så kändes väldigt annorlunda men märktes också att det var en vanesak/personlig preferens.
 
mr.Ola mr.Ola skrev:
Jag vill ha sådana men har uppenbarligen inte råd. Finns det någon möjlighet att du delar med dig av ritningarna för dom? Jag är dödligt imponerad!
Det finns en hel del ritningar och byggbeskrivningar på internet, mest i DIY audioforum
https://www.google.com/search?q=diy...2i30j69i60.11412j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8
http://www.troelsgravesen.dk/

Siegfried Linkwitz (1935-2018) har ett mycket gott renommé som konstruktör och byggare av förstklassiga högtalare. På hemsidan https://www.linkwitzlab.com/ finns byggbeskrivningar som kan köpas. Orion-3 sägs vara och är enligt mätningar en förstklassig högtalare men kräver ett elektronikt delningsfilter och 6-8 slutsteg. Byggbeskrivning US$25. LX521.4 är en annan.
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
H HermanA skrev:
Det finns en hel del ritningar och byggbeskrivningar på internet, mest i DIY audioforum
[länk]
[länk]

Siegfried Linkwitz (1935-2018) har ett mycket gott renommé som konstruktör och byggare av förstklassiga högtalare. På hemsidan [länk] finns byggbeskrivningar som kan köpas. Orion-3 sägs vara och är enligt mätningar en förstklassig högtalare men kräver ett elektronikt delningsfilter och 6-8 slutsteg. Byggbeskrivning US$25. LX521.4 är en annan.
H HermanA skrev:
Det finns en hel del ritningar och byggbeskrivningar på internet, mest i DIY audioforum
[länk]
[länk]

Siegfried Linkwitz (1935-2018) har ett mycket gott renommé som konstruktör och byggare av förstklassiga högtalare. På hemsidan [länk] finns byggbeskrivningar som kan köpas. Orion-3 sägs vara och är enligt mätningar en förstklassig högtalare men kräver ett elektronikt delningsfilter och 6-8 slutsteg. Byggbeskrivning US$25. LX521.4 är en annan.
Tack så mycket! 😃
Ska kolla på det, hoppas att man får tid till sånna byggen eller liknande snart när huset börjar bli färdigt!
 
mr.Ola mr.Ola skrev:
Tack så mycket! 😃
Ska kolla på det, hoppas att man får tid till sånna byggen eller liknande snart när huset börjar bli färdigt!
Du får uppdatera din tråd ;)
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Har under våren bygg köksbord av ett gäng Björkplankor jag fick av grannen som legat i många år. Baksidan med plankorna var att de var typ en för lite vilket gjorde att jag var tvungen att följa böjningen på plankorna men jag tycker att det gör att det blev en egen touch på det hela.

Sen sågade vi benen av några björkar som legat utomhus ett år, så de har sina ådringar/blåningar men jag gillar looken på det. Slutfinish med hårdvaxolja.
 
  • Träbord ligger i en verkstad, nära en gammal bil och verktyg, med byggmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Man använder bärbar sågverk utomhus, sågar stock, träspån flyger, hörselskydd, soligt, vedhög i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla träbrädor på golv, grå bil delvis synlig, garage miljö, renoveringsprojekt, retrofordon, dammigt, arbetsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljust matsalsrum, träbord, vita stolar, soligt, inredningsdetaljer, hemtrevlig atmosfär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
(Inte Alltid)Glad Ammatör och 23 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Jo jag har alltid gillat musik och stereo/bio lite extra mycket.

Började som liten runt 1975 när min storasyster var tillsammans med någon importör för högtalarmärket Infinity & Sansui i Sundbyberg norr om Sthlm.

Därefter växte mitt intresse & runt 1980 jag snodde farsans & morsans Philipsstereo från vardagsrummet, in till mitt rum och började laborera med högtalare och ljudet. 1988 köpte jag för 1.a ggr min första egna nya stereo, dom 2 största paren högtalare som Expert vid ST-eriksplan hade inne & cd-spelare, förstärkare, VHS-spelare, radiodel, eqalizer.....OCH dom 2 ända cdskivorna som fanns att köpa vid tidpunkten, cd var nytt.

Hoppar fram till 1998, när jag efter mycket sliten kropp i byggbranschen med nervsmärtor började värdera ljud/musik ännu mer då det gav mig bättre smärtstillande effekt än tabletter.

Plötsligt köpte jag stereosaker begagnade för 43.000 kr & insåg att pris hade en relation till vilket ljud du fick i vardagsrummet, därefter sökte jag "det ultimata ljudet".

Blev in-och-ut med minst 20-30 olika högtalarpar & lika många förstärkare och försteg & cd spelare, & till slut hade jag precis vad jag önskade. MEN 2006 flyttade jag & byggde nytt hus, jag byggde mycket runt ett ljudrum/biograf som jag skulle ha i källaren på 50 kvm utan pelare & dylikt.

2012 när jag äntligen kunde flytta in i huset ( utan att källaren var klar) insåg jag snabbt att det stora rummet "åt upp" dB ( ljud tryck) så den anläggning jag varit så nöjd med räckte inte i detta stora rum.

Vidare hade jag sedan flera år tillbaka insett att högtalare som fungerar bra i stora rum kostar 1 milj & uppåt, så precis där började jag studera hur ljud fungerade och hur man byggde högtalare.
Och jag går alltid ALL-IN helhjärtat i allt jag gör, så även detta.

Jag hade en hifi-kompis som var elektroingenjör som hjälpte mig med vissa uträkningar & mätningar, & la ner mycket tid & fix för att få till slutresultatet ( hemma i köket)
Men vart väldigt nöjd med resultatet även om jag 1 år senare vidareutvecklade dessa med yttligare 1 till 12 tum´s bas per sida så nu i dagsläget är det 215 kilo per sida.

Hittade en bild på paret, & ska se i andra datorn om jag har några byggbilder som jag vet jag tog.

[bild] [bild]
Snygga högtalare. Vad har du använt för element och delningsfilter i högtalarna?
 
E
G Geschwindt skrev:
. . .
Sen sågade vi benen av några björkar som legat utomhus ett år, så de har sina ådringar/blåningar men jag gillar looken på det. Slutfinish med hårdvaxolja.
Jag med, tycker nästan benen är snyggast, speciellt de liggande med kraftig mönstring.
Men är de vaxade de också? Tycker de ser lite annorlunda ut i ”glansen” men det kanske bara är kameran.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.