1 676 244 läst · 3 234 svar
1676k läst
3,2k svar
Stora skryttråden - Posta era färdiga verk till allmän beskådan
I teorin kanske, men det är alltid lättare att pressa isär träet läng fibrerna och det är vad man alltid ska undvika, men i andra hand kommer väl att man inte ska sätta benen för nära kanten. Största risken är väl de två nedersta benen i den högra bilden. Ganska nära längs med fibrerna och rätt nära kanten.P Pettman skrev:
Sorry @Hep, but it's just a schematic drawing showing that you can place the wedges in an array, while not exposing the seat to splitting. Dimensions should not be suggested. By the way: When sitting, the legs cause greater splitting forces than those wedges that only have the task of pressing the mandrel into the hole. Rest do glueHep skrev:I teorin kanske, men det är alltid lättare att pressa isär träet läng fibrerna och det är vad man alltid ska undvika, men i andra hand kommer väl att man inte ska sätta benen för nära kanten. Största risken är väl de två nedersta benen i den högra bilden. Ganska nära längs med fibrerna och rätt nära kanten.
Du har rätt att både tycka och göra som du vill, men jag förstår inte riktigt vad du vill åstadkomma. Du kommenterade pallen och jag har förklarat varför den inte gjordes som du hade velat ha den. Bygg dina pallar som du vill, så bygger jag dem som mina lärare på möbelsnickarutbildningen tycker att de ska byggas.
Precis. Det här är en lyckotråd, en av få på detta forum.Hep skrev:Du har rätt att både tycka och göra som du vill, men jag förstår inte riktigt vad du vill åstadkomma. Du kommenterade pallen och jag har förklarat varför den inte gjordes som du hade velat ha den. Bygg dina pallar som du vill, så bygger jag dem som mina lärare på möbelsnickarutbildningen tycker att de ska byggas.
Nästa skolbygge och mer träning på lådbygge. Den här gången en liten te-byrå i lönn och valnöt. Varje låda rymmer precis en kartong tepåsar. De 2 mm tjocka centrumtapparna i lådorna var i väl minsta laget att hantera, men bra övning att göra saker i miniatyr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Snyggt!Hep skrev:
Så det var det den där mystiska pyramidliknande saken skulle vara till…
Japp. Som jag visade men min fina ritning. Mina lärare tycker att jag bygger bra saker, men att jag behöver träna på att göra riktiga ritningar och att sedan följa dem. Själv ser jag inga större brister.K kniv skrev:
Logga in
Skapa konto
Alltför noggranna ritningar hämmar kreativiteten.Hep skrev:
Det blir roligare att tänka utanför ”Boxen”!