100 887 läst · 485 svar
101k läst
485 svar
Stora ”minimera elkostnaderna - för fattiglappar” tråden
Jag har goda erfarenheter av Miele på tvätt/disk, våra är 16 år nu och alla tre kör utan problem, bytte stötdämpare på tvättmaskinen men i övrigt UA.H Hemmamekaren skrev:Min Miele kostade 10495 under black week på Mediamarkt.
Nu tillbaka på 14995:-
Den förväntas hålla i 15 år.
De billigare Bosch, Siemens för 7-8000 håller eventuellt endast halva den tiden.
En kollega har haft den tiden trots ingen barnfamilj.
För mej måste vitvaror hålla minst 15 år som de gjorde förr i tiden innan totalfel.
Medlem
· Blekinge
· 10 503 inlägg
Ettgrepps-blandare: Många vill gärna ha spaken i mitten, av estetiska skäl. Tappar man litet vatten i denna position kommer både kallt och varmt vatten fram. Det betyder att varmt vatten fyller röret mellan vvb och tappställe. Om man tar bara litet vatten så blir detta varma vatten stående i röret och svalnar utan nytta.
Jag har alltid spaken till kallvattensidan men andra familjemedlemmar föredrar mittläge.
För många år sedan bytta man på Kastrup eller Arlanda kranarna ut mot modeller där mittläge var kallvatten. Man sparade rätt mycket på det.
Jag har alltid spaken till kallvattensidan men andra familjemedlemmar föredrar mittläge.
För många år sedan bytta man på Kastrup eller Arlanda kranarna ut mot modeller där mittläge var kallvatten. Man sparade rätt mycket på det.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 850 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 850 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 503 inlägg
Svårt att hitta vad? Blandare som gav kallvatten i mittläge eller som kunde monteras för att ge det? Tillåt mig tvivla, vet att de som ville ha något annat fick vara mycket tydliga mot rörläggare för att få en blandare som inte hade denna "offset", så jag menar att det varit det gängse i ganska många år.T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har märkt att ettgreppsblandare aldrig står på kallt på restauranger, bensinstationer m fl. Inte ens om det är 30° i skuggan ute. Det betyder att de allra flesta alltid verkar tvätta händerna i varmvatten även hemma. Räkna ut den energiåtgången den som kanT Thomas_Blekinge skrev:Ettgrepps-blandare: Många vill gärna ha spaken i mitten, av estetiska skäl. Tappar man litet vatten i denna position kommer både kallt och varmt vatten fram. Det betyder att varmt vatten fyller röret mellan vvb och tappställe. Om man tar bara litet vatten så blir detta varma vatten stående i röret och svalnar utan nytta.
Naturligtvis tvättar man händer i varmvatten speciellt när man är borta så hett som möjligtN NOP skrev:
och när man kommer hem
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Om du tänker på Coronavirus så spelar det nog mindre roll vilken temperatur vattnet har. Det är tvålen som dödar viruset. Myndigheterna har varit dåliga på att förklara detta. Man utsätter viruset för vätmedel (tvål eller dylikt) under noggrann tvätt i ca 20 sekunder. Det löser upp virusets hölje och dödar det. För att döda virus och bakterier med varmvatten enbart krävs det nog högre temperaturer - mer än 60 grader, skulle jag tro.K kortis skrev: