D
H Hemmamekaren skrev:
Min Miele kostade 10495 under black week på Mediamarkt.
Nu tillbaka på 14995:-
Den förväntas hålla i 15 år.
De billigare Bosch, Siemens för 7-8000 håller eventuellt endast halva den tiden.
En kollega har haft den tiden trots ingen barnfamilj.

För mej måste vitvaror hålla minst 15 år som de gjorde förr i tiden innan totalfel.
Jag har goda erfarenheter av Miele på tvätt/disk, våra är 16 år nu och alla tre kör utan problem, bytte stötdämpare på tvättmaskinen men i övrigt UA.

Meh, lika bra att köpa billigaste modell nu för tiden.

Det är ändå bara lotto hur länge de håller, och om/hur man kan laga dem.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Min nästa tvättmaskin blir av det här fabrikatet.

• Haha
  • Gilla
imported_Benno och 2 till
  • Laddar…
L LasseMorin skrev:
Många grönsaker är känsliga för kyla, så du kan inte ha minusgrader i skåpet och gurka där.
Jag har märkt att det sällan blir minusgrader i skåpet, balkongen är inglasad, så det blir sällan minus där heller.
Funkar över förväntan!

Ettgrepps-blandare: Många vill gärna ha spaken i mitten, av estetiska skäl. Tappar man litet vatten i denna position kommer både kallt och varmt vatten fram. Det betyder att varmt vatten fyller röret mellan vvb och tappställe. Om man tar bara litet vatten så blir detta varma vatten stående i röret och svalnar utan nytta.
Jag har alltid spaken till kallvattensidan men andra familjemedlemmar föredrar mittläge.
För många år sedan bytta man på Kastrup eller Arlanda kranarna ut mot modeller där mittläge var kallvatten. Man sparade rätt mycket på det.

• Gilla
NOP och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
För många år sedan bytta man på Kastrup eller Arlanda kranarna ut mot modeller där mittläge var kallvatten.
Är inte det mer eller mindre standard på svenska köksblandare sedan åtminstone 15 år?

• Gilla
Herr Frank och 1 till
  • Laddar…
U
A alfista skrev:
Är inte det mer eller mindre standard på svenska köksblandare sedan åtminstone 15 år?
Jo, inte bara köks- utan alla engreppsblandare från mer renommerade märken är så.

A alfista skrev:
Möjligt. För 10 år sedan när jag köpte sist var det svårt att hitta dom. Dessutom finns väl hundratusentals äldre bllandare därute.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
För 10 år sedan när jag köpte sist var det svårt att hitta dom.
Svårt att hitta vad? Blandare som gav kallvatten i mittläge eller som kunde monteras för att ge det? Tillåt mig tvivla, vet att de som ville ha något annat fick vara mycket tydliga mot rörläggare för att få en blandare som inte hade denna "offset", så jag menar att det varit det gängse i ganska många år.

T Thomas_Blekinge skrev:
Ettgrepps-blandare: Många vill gärna ha spaken i mitten, av estetiska skäl. Tappar man litet vatten i denna position kommer både kallt och varmt vatten fram. Det betyder att varmt vatten fyller röret mellan vvb och tappställe. Om man tar bara litet vatten så blir detta varma vatten stående i röret och svalnar utan nytta.
Jag har alltid spaken till kallvattensidan men andra familjemedlemmar föredrar mittläge.
För många år sedan bytta man på Kastrup eller Arlanda kranarna ut mot modeller där mittläge var kallvatten. Man sparade rätt mycket på det.
Jag har märkt att ettgreppsblandare aldrig står på kallt på restauranger, bensinstationer m fl. Inte ens om det är 30° i skuggan ute. Det betyder att de allra flesta alltid verkar tvätta händerna i varmvatten även hemma. Räkna ut den energiåtgången den som kan

N NOP skrev:
Jag har märkt att ettgreppsblandare aldrig står på kallt på restauranger, bensinstationer m fl. Inte ens om det är 30° i skuggan ute. Det betyder att de allra flesta alltid verkar tvätta händerna i varmvatten även hemma. Räkna ut den energiåtgången den som kan
Naturligtvis tvättar man händer i varmvatten speciellt när man är borta så hett som möjligt
och när man kommer hem

blackarrow blackarrow skrev:
Det går naturligtvis lika bra att fylla petflaskan med vatten från varmvattenberedaren. :p

Ett annat alternativ. Yogisk kalldusch, bra både för hälsan och för plånboken.
Kanske de, men dickpicksen blir så små och otydliga.:rofl:

• Haha
David Wallin
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Kanske de, men dickpicksen blir så små och otydliga.:rofl:
Kan ju vara bra att ha något att skylla på om det ser litet ut... :thinking::rofl:

Kanske inte energi elller.
Jag gjorde i dag eget maskindiskmedel
2 delar bikarbonat en del salt tre droppar yes
Funkade över förväntan, 50 år för sent

• Gilla
raggis_73 och 5 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Naturligtvis tvättar man händer i varmvatten speciellt när man är borta så hett som möjligt
och när man kommer hem
Om du tänker på Coronavirus så spelar det nog mindre roll vilken temperatur vattnet har. Det är tvålen som dödar viruset. Myndigheterna har varit dåliga på att förklara detta. Man utsätter viruset för vätmedel (tvål eller dylikt) under noggrann tvätt i ca 20 sekunder. Det löser upp virusets hölje och dödar det. För att döda virus och bakterier med varmvatten enbart krävs det nog högre temperaturer - mer än 60 grader, skulle jag tro.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.