100 844 läst · 485 svar
101k läst
485 svar
Stora ”minimera elkostnaderna - för fattiglappar” tråden
T tergo skrev:
Punkt 1) har de fel på ( iom att de inte säger att det finns ett litet undantag)
Testat via MythBusters av alla
om jag kommer ihåg rätt så är undantaget gammal lysrörsarmaturer med glimtändare.
De har en extra startström som motsvarar 20-30s lyse av armaturen
dvs ska du gå ut ur rummet och tillbaka igen inom 30s så kan du lika gärna låta lyset vara på.
För alla andra belysningar var extra strömmen försumbar har jag för mig
EDIT:
https://www.vanderbilt.edu/sustaina...s-test-the-effects-of-turning-off-the-lights/
lysrör 23s
led 1.5s
halogen 0.5s
punkt 3) har diskuterats hör flitigt just med tanke på höga och låga elpriser över dygnet och man kan igen konstatera att journalisten har fel igen iom att han blandar in "pengar" sin mening.
Redigerat:
Analoga timers där man klickar i tiden med små stift i kanten för på och av, drar knappt mätbart alls. Typ samma drivning som en klocka(?). Digitala timers drar ungefär som en led, mina 4-5 w. Så, diskussion om timers drar nåt bör vara avslutad. Gott nytt år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Då hade jag rätt. TackM Micke B2 skrev:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Rejält bagage det där! Är det den väskan du använder vid tidsresor?M Micke B2 skrev:
Jag blev även lite nyfiken på strömförbrukningen hos timers, så jag mätte några olika jag hade liggandes med en Luxorparts Energymeter. Osäker hur exakt den är, men fick utslag på alla enheter.
Fick följande resultat, med powerfacor inom parates.
Nexa remote brytare: 0.62W ( 18)
Cotech digital timer: 0.67W ( 12)
ICA mekanisk inomhustimer: 0.90W ( 95)
Anslut mekanisk utomhustimer: 1.02 ( 87)
Jag provade även att mäta en biltema ljusslinga, och den förbrukade 4,59W ( powerfactor 59).
Det betyder ju ungefär att har jag min slinga igång mindre än 18,6667h med hjälp av utomhustimern så blir totalförbrukningen lägre. Förutsatt att mätmakapären från Kjell visar rätt resultat då
Men om slingan är igång tex 12h, så tjänar jag bara 30Wh per dygn eller ca 1kW per månad. Även med ett elpris på 10sek per kWh så tar det mer än 10 månader att tjäna ihop till en ny timer för 99sek.
Logga in
Skapa konto
Jag provade även att mäta en biltema ljusslinga, och den förbrukade 4,59W ( powerfactor 59).
Logga in
Skapa konto
Det betyder ju ungefär att har jag min slinga igång mindre än 18,6667h med hjälp av utomhustimern så blir totalförbrukningen lägre. Förutsatt att mätmakapären från Kjell visar rätt resultat då
Men om slingan är igång tex 12h, så tjänar jag bara 30Wh per dygn eller ca 1kW per månad. Även med ett elpris på 10sek per kWh så tar det mer än 10 månader att tjäna ihop till en ny timer för 99sek.
vad är powerfactor?Unikt namn skrev:Jag blev även lite nyfiken på strömförbrukningen hos timers, så jag mätte några olika jag hade liggandes med en Luxorparts Energymeter. Osäker hur exakt den är, men fick utslag på alla enheter.
[bild]
[bild]
[bild]
Bubbelplast fungerar braF Fideliox skrev:
Themocover är en typ av krympfilm och blir 100% slätt på fönstret. Men ur isolationssynpunkt kan man tejpa vilken plast som helst.F Fideliox skrev:
Blir det inte mycket skumm/bubblor?K kortis skrev:
Sen det här med att alltid fylla maskinen. När vi gör det blir inte all disk ren och man får antingen diska för hand eller köra en maskin till..
Hur det är inne maskinen när den går vet jag inte av förklarliga skäl men inget skum när jag öppna.F Fideliox skrev:
Vår maskin är alltid proppfull och det blir rent kanske inte exakt som med maskindiskmedel men helt ok för oss