F
useless useless skrev:
Nej, det går åt exakt mycket energi. Däremot behöver du köpa olika mycket el beroende på vad du har för värmekälla.

Ja sorry, jag menade att det blir billigare om man har VP t ex.
 
F
H Hemmamekaren skrev:
Köpte ny diskmaskin för några veckor sedan, Miele G5212.
Den är kopplad till varmvatten eftersom vi har fjärrvärme.
Mätte ECO programmet med mätare i vägguttaget. 430W.

Jag tror inte att det blir väldigt mycket mer när maskinen värmer kallvatten då programmet kör inte värst hett.
De varmare programmen kanske ökar en del.
75*- 980W
65* - 700 nånting W.
Detta utan tidsförkortning

Det funkar bra med ECO.
Luckan öppnar sig själv under torkfasen.
Senarelagd start för nätter då det är billigare.

Hade varit intressant och se skillnad med varmvatten vs kallvattdn påkopplat. Funderat på samma, billigare varmvatten med VP.
 
F Fideliox skrev:
Hade varit intressant och se skillnad med varmvatten vs kallvattdn påkopplat. Funderat på samma, billigare varmvatten med VP.
Ska det vara någon idé så ska man ha en maskin som går att koppla både till varmt och kallt vatten. Det är ju bara 20-25% av vattnet diskmaskinen använder som värms.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Jag tar in dagens och morgondagens elpriser i min Home Assistant (så att jag alltid har tillgång till kurvorna) och väljer alltid att tvätta och diska då det är som billigast. För tillfället är det för trubbigt att generellt säga att det är billigast på natten. Somliga dagar är det ju billigare på kvällen än vad det sedan är under hela nästföljande dygn (eftersom priserna ju sätts dygn för dygn så blir det nästan alltid ett "hack i kurvan" vid midnatt). Slår även av varmvattenberedaren när det är dyrt och slår på den då det är som billigast. Sänker temperaturen i barnens rum då de inte är hemma för att så mycket som möjligt av värmen ska komma från luftvärmepumpen.
Tyvärr är det väldigt lite av detta som jag kunnat automatisera eller kan styra på distans. Att installera smarta reläer på VVB lär kosta en mindre förmögenhet, liksom att byta elementen till smarta modeller.
Ett bonustips på marginalen: Jag förvärmer alltid kaffetermosen med varmvatten från kranen. När jag häller ut vattnet så blir det numera i någon odiskad kastrull eller dyligt som står på diskbänken istället för att hälla ut det i vasken.
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Jag tar in dagens och morgondagens elpriser i min Home Assistant (så att jag alltid har tillgång till kurvorna) och väljer alltid att tvätta och diska då det är som billigast. För tillfället är det för trubbigt att generellt säga att det är billigast på natten. Somliga dagar är det ju billigare på kvällen än vad det sedan är under hela nästföljande dygn (eftersom priserna ju sätts dygn för dygn så blir det nästan alltid ett "hack i kurvan" vid midnatt). Slår även av varmvattenberedaren när det är dyrt och slår på den då det är som billigast. Sänker temperaturen i barnens rum då de inte är hemma för att så mycket som möjligt av värmen ska komma från luftvärmepumpen.
Tyvärr är det väldigt lite av detta som jag kunnat automatisera eller kan styra på distans. Att installera smarta reläer på VVB lär kosta en mindre förmögenhet, liksom att byta elementen till smarta modeller.
Ett bonustips på marginalen: Jag förvärmer alltid kaffetermosen med varmvatten från kranen. När jag häller ut vattnet så blir det numera i någon odiskad kastrull eller dyligt som står på diskbänken istället för att hälla ut det i vasken.
Köpte smartrelä o 3fas kantator för att se till att VVB inte går i gång och skjuter nån propp som tidigare vintrar. Lite irriterande att vakna med kallt hus bara för att VVB ville köra då det var olämpligt ur strömsynvinkel o därmed stanna VP
Bonus: Att framöver kunna styra VVB till billiga tider , men behövs inte just nu pga fastpris.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Handdiska, insåg hur lönsamt det är med detta elpris och önskar så mycket jag aldrig hade kommit på det.. Vedeldat och självtryck, så varmvattnet är gratis.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Kan komma med ett bra tips som jag själv hade som lösning, när min varmvattenberedare valde att kasta in handduken för något år sedan.
Eftersom den lägligt valde att ge upp precis i mellandagarna och att man för övrigt inte är så pigg på att ringa en röris på jour, så vart duschandet lite av en roligare upplevelse.
Varje dusch vart utförd på enbart 4,5 L vatten dvs 3*1,5 L's Pet flaska.
Hällde upp hälften med kallvatten och resten kokat vatten via tekokaren.
Både enkelt och billigt.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Oskick Oskick skrev:
Både enkelt och billigt.
Så du menar att vattenkokaren värmer varmvatten billigare än varmvattenberedaren och att det är enklare att blanda vatten själv och duscha med PET-flaskor jämfört med att vrida på kranen?
 
  • Haha
yonna och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Så du menar att vattenkokaren värmer varmvatten billigare än varmvattenberedaren och att det är enklare att blanda vatten själv och duscha med PET-flaskor jämfört med att vrida på kranen?
Det går naturligtvis lika bra att fylla petflaskan med vatten från varmvattenberedaren. :p

Ett annat alternativ. Yogisk kalldusch, bra både för hälsan och för plånboken.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Niclas Gustafsson och 2 till
  • Laddar…
Ja man kan köra en tumling i snön också om man absolut känner för det.
Man får väl springa sig varm, vad är problemet? :crysmile:
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Så du menar att vattenkokaren värmer varmvatten billigare än varmvattenberedaren och att det är enklare att blanda vatten själv och duscha med PET-flaskor jämfört med att vrida på kranen?
Kanske är t om fler aspekter i detta.
Att duscha 5 minuter idag går väl åt bra mycket mer vatten än 4.5 L?
Så ja, jag tror det blir billigare än att bara vrida på kranen, även om det är skönt att göra det också :)
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson och 1 till
  • Laddar…
Då kan ju kanske ett tips vara att hänga upp en 5-litershink i duschen som man fyller med vatten och sen får man klara hela tvagningen med den ransonen.
 
  • Gilla
Oskick
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ska det vara någon idé så ska man ha en maskin som går att koppla både till varmt och kallt vatten. Det är ju bara 20-25% av vattnet diskmaskinen använder som värms.
Såvitt jag vet så har dessa diskmaskiner både kallvatten- och varmvattenanslutning. Dvs maskinen avgör själv när den ska fylla med varmt eller kallt vatten
 
K Kluffe skrev:
Såvitt jag vet så har dessa diskmaskiner både kallvatten- och varmvattenanslutning. Dvs maskinen avgör själv när den ska fylla med varmt eller kallt vatten
Problemet är att de maskiner som har det oftast är "premiummaskiner" som kostar 10 000:- mer än motsvarande standardmodeller. Det tar lång tid att tjäna in det genom att värma 10 liter mindre varmvatten i veckan.
 
Min Miele kostade 10495 under black week på Mediamarkt.
Nu tillbaka på 14995:-
Den förväntas hålla i 15 år.
De billigare Bosch, Siemens för 7-8000 håller eventuellt endast halva den tiden.
En kollega har haft den tiden trots ingen barnfamilj.

För mej måste vitvaror hålla minst 15 år som de gjorde förr i tiden innan totalfel.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.