Vill man få fula sprickor i stomen runt maskinen så ska man öppna maskinen under eller direkt efter tork.

Det är bättre att ställa sakerna rätt så vattent rinner av disken istället för att den ska behövas torkas bort ;)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Inte alla, men det är så försvinnande lite förbrukning på en disk.
Har en nyare Electrolux och den förbrukar definitivt mer än 1 kWh/disk. Men jag återkommer med hur mycket man sparar - luckan öppnas inte automatiskt och ECO drar 3,5 tim. Nu har jag inte timdebitering. Min dagliga förbrukning ligger under 10 kWh så det märks tydligt om jag använder någon maskin. Det kan inte vara "försvinnande lite"!
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Öppnar luckan då torkningen startar och sparar därigenom kWh.
Det går ju åt exakt lika mycket energi för att förånga vattnet som är kvar på disken oavsett om det är diskmaskinens värmeelement som gör det eller husets ordinarie energikälla.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F
useless useless skrev:
Det går ju åt exakt lika mycket energi för att förånga vattnet som är kvar på disken oavsett om det är diskmaskinens värmeelement som gör det eller husets ordinarie energikälla.

Bara om du har direktverkande el.
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Köpte ny diskmaskin för några veckor sedan, Miele G5212.
Den är kopplad till varmvatten eftersom vi har fjärrvärme.
Mätte ECO programmet med mätare i vägguttaget. 430W.

Jag tror inte att det blir väldigt mycket mer när maskinen värmer kallvatten då programmet kör inte värst hett.
De varmare programmen kanske ökar en del.
75*- 980W
65* - 700 nånting W.
Detta utan tidsförkortning

Det funkar bra med ECO.
Luckan öppnar sig själv under torkfasen.
Senarelagd start för nätter då det är billigare.
 
yonna yonna skrev:
Har en nyare Electrolux och den förbrukar definitivt mer än 1 kWh/disk. Men jag återkommer med hur mycket man sparar - luckan öppnas inte automatiskt och ECO drar 3,5 tim. Nu har jag inte timdebitering. Min dagliga förbrukning ligger under 10 kWh så det märks tydligt om jag använder någon maskin. Det kan inte vara "försvinnande lite"!
Det kanske drar mer men jag kan ju inte tro att torkningen drar flera kWh. Jag har en Bosch som vi köpte i november och den ligger mycket riktigt på 1 kWh.
Men vi har ju timdebitering så jag ställer schema enl priset.

Om du hade haft en elmätare till uttaget så hade det varit intressant och veta om du låter en maskin gå till den är klar, och en maskin till torken börjar. Bara så du vet om det på riktigt är värt det att passa på maskinen.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tänkte så också för ett tg sedan men upptäckte att det var feltänkt. Jag ska göra en bättre förklaring varför.
A Alexn72 skrev:
Väntar tålmodigt
F fribygg skrev:
Du hinner nästan säkert gå ut och hämta en korg ved medans du väntar, troligtvis hinner du kapa och klyva nån m3 också om du så vill och orkar;)
Hann ju tilloch med hämta ett släp med ved och såga upp det:rofl:

Skämt o sido Thomas jag är fortfarande nyfiken på din förklaring.
 
F Fideliox skrev:
Bara om du har direktverkande el.
Det går åt lika mycket energi att torka oavsett husets uppvärmning.
Det är väl som med tvätten, vill man spara energi får man torka utomhus och vill man torka inne kan man välja det billigast tillgängliga energislaget för att förånga vattnet, i TS fall sannolikt lufttorkning med pelletskamin.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Bara om du har direktverkande el.
Nej, det går åt exakt mycket energi. Däremot behöver du köpa olika mycket el beroende på vad du har för värmekälla.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det är ett rimligare råd att frosta av frys/kyl så de inte drar mer än nödvändigt.
Det är ju rätt årstid för sånt nu, lätt att bara ställa ut varorna utomhus.
Med en golvfläkt riktad mot isen brukar det gå hyggligt fort.
Dammfri kondensor är viktigt
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson och 1 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Tänkte vi kunde samla alla finurliga tips och trix folk har för att få ner elkostnaderna i vinter..
Jag stängde av kylskåpet och flyttade ut kylvarorna i ett litet skåp på balkongen. Funkar utmärkt än så länge.
Vet inte om man sparar så mycket el, men ändå...
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Att inte äta ordentlig lagad mat sparar väl litet elektricitet men i stället stiger matkostnaderna destu mer. Sedan brukar inte kroppen må särskilt bra av att leva på smörgåsar och mikrougnsportioner och när kroppen krånglar blir det dyrt.
Jag tror att det där är lika bakvänt som rådet att stänga av frysen. Det sparar litet på kort sikt men det blir dyrare och sämre mathållning på lång sikt.
Ja jag skrev nog lite oklart ser jag, det där om smörgåsar. Vad jag egentligen menade var att man gott kan skippa ett varmt mål om dagen. Alla uppväxta på 80- är ju vana vid varm mat även vid lunchen. Det är vi ganska unika med i världen och inget måste. ….Norrmännen är ju iofs alldeles uppfödda på smörgåsar… tänkte inte på det. Jaja. ;)

Två smörgåsar med ost, skinka och nån liten grönsaksskiva = 10 spänn
En stor tallrik flingor med mjölk = 5 spänn

Då kan man spara matlådan, som oftast kostar 20-30 kr portionen vid vanlig husmanskost, till middagen dagen därpå.

ännu mer om man köper färdigt/fryst på affärn, eller kanske lunchar med kollegorna på macken.

blir någon eller några hundralappars besparing på en vecka beroende på ingångsläge. Jag spar själv ca hundralappen + fler matlådor/mindre ofta matlagning.
 
  • Gilla
  • Arg
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Läckage? Ja faktiskt en gång. Vaknade med lite blött på ett ställe i sängen (inte där jag låg), hade väl droppat hela natten. Men då hade jag gängat på kapsylen snett, så det var inget mysterium. Jag kan lätt kolla att det är tätt - vänder flaskan uppochner och trycker på den.

Fylla från kranen? Det har jag gjort förr, innan elen blev värd så mycket som den (kanske) är nu. Eftersom det handlar om sommarstugan stänger jag av varmvattenberedaren numera, rättare sagt sänker till frysskyddstemperatur. När jag är ensam i stugan behöver jag inte varmvatten i kranarna. Räcker med vattenkokaren. Den har jag också använt för att fylla flaskor till sängen men det är lättare att reglera temperaturen i mikrovågsugnen. Och så kan jag återanvända vattnet.

Men den stora fördelen med mina fyra eller fem petflaskor är att jag kan fördela värmen hur jag vill.

kashieda kashieda skrev:
Jag skulle rekommendera en bra varmvattenflaska som fylls från kranen. Troligen mindre risk för läckage.
 
K
H Hemmamekaren skrev:
Köpte ny diskmaskin för några veckor sedan, Miele G5212.
Den är kopplad till varmvatten eftersom vi har fjärrvärme.
Vi har också en Miele som jag kopplade på varmvattnet (gratis vv via solvärme). Jag upplevde dock att den drog ganska mycket ström ändå.. vattnet är ju kallt i ledningen och börjar bli riktigt varmt först när den spolat färdigt.
Sen när det var dags för nästa spolning var vattnet i ledningen kallt igen.
 
Många grönsaker är känsliga för kyla, så du kan inte ha minusgrader i skåpet och gurka där.

Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag stängde av kylskåpet och flyttade ut kylvarorna i ett litet skåp på balkongen. Funkar utmärkt än så länge.
Vet inte om man sparar så mycket el, men ändå...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.