T tslabot skrev:
Gasol kostar tyvärr 3 kr kwh och är enligt några på forumet dessutom farligt så även om jag troligtvis skaffar någon form av gasolalternativ krävs det nåt bättre också speciellt för värme och vatten.
Ved är inte heller gratis och ska du värma / laga mat utomhus kommer du tappa merparten av energin.

Säg att du betalar 1.5 kr kWh för veden https://www.radron.se/vardagskunskap/sa-mycket-kostar-veden---egentligen/ och har en verkningsgrad på 10% på din tältspis.....
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
H hablam skrev:
Saken är väl det att tipsen här är rätt absurda ibland, när man med väldigt enkla medel kan hitta utgifter på flera olika hörn som gör mycket mer skillnad.
Förslag kan vara mer eller mindre bra ibland, alla lever vi olika liv med olika förutsättningar. Men så länge ingen förslår något bara för att vara rent elak (med avsikt att förstöra/lura/få folk att må dåligt) .. så är det ju inget fel? Vi har ju alla ett val att "prova eller inte prova" de tips som ges (i alla trådar).

Du själv verkar förutsätta att folk inte redan gjort andra neddragningar på andra håll redan innan de kommer till dessa "absurda" förslag..:oops:

Det är inte bara elen som spökar i ekonomin just nu hos folk.. räntorna spökar.. sjukdomar spökar.. matpriserna spökar - och julen är i antågande (och har man barn blir den tiden mer pressad)

Det enda man kan göra är att se över sin egen ekonomi och ta bort överflödiga utstickare.. så kanske man kan betala elräkningen (-arna) också.

Hjälpa, inte stjälpa är mottot jag kör på nu :beer:
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Ved är inte heller gratis och ska du värma / laga mat utomhus kommer du tappa merparten av energin.

Säg att du betalar 1.5 kr kWh för veden [länk] och har en verkningsgrad på 10% på din tältspis.....
Tack för länken, den innehöll bra information potentiellt går det dock få ner kwh priset något men verkningsgraden är ju viktig speciellt jämfört med värmepumpar. Det bästa vore att omvandla ved till el och då få cop 3 på veden typ.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Ok alltså pirat tv ;)

Är dock bra och ibland även enda möjligheten att se tv från våra grannländer (y)

Många river dock ner antenner. Men dem kanske inte vet att SVT och Tv4 är gratis och att från Astra 19ö kan man plocka in bla Eurosport, Disney, Nickelodeon, CNN mm gratis. Sedan lite beroende av var man bor så kan man ta emot overspill från UK Astra 28ö och där är det kanaler plus allt är på Engelska!! Det är helt lagligt också och fungerar mer stabilt! (y)
Finns massor med gratis siter man kan streama från. Då menar jag inte olagliga utan helt lagliga sajter med film och annat som är helt gratis (reklam finansierade).

Så man behöver inte ägna sig åt någon piratverksamhet. Kan man dessutom lite data så kan man strema från andra länders gratisutbud med hjälp av proxy servrar och VPN.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D droopy skrev:
Finns massor med gratis siter man kan streama från. Då menar jag inte olagliga utan helt lagliga sajter med film och annat som är helt gratis (reklam finansierade).

Så man behöver inte ägna sig åt någon piratverksamhet. Kan man dessutom lite data så kan man strema från andra länders gratisutbud med hjälp av proxy servrar och VPN.
Att använda VPN för att kolla på andra länders skattefinansierade TV är ju också gråzonen och gillar man att vara där finns det ju bättre alternativ.
 
J jliljeha skrev:
Som min svärfar sa i helgen när jag förklarade vad det kostade - "Det tror jag inte på, hur kan det kosta så lite!" :)

De kör en Ford Focus-diesel som drar 0.6 liter/mil, dvs en liten "skitbil" det inte går att sitta i baksätet på om nån sitter fram och med jättelitet bagage. Ändå kostar den över det dubbla att köra..
Ni som kör elbilar - anser ni er tillhöra gruppen "fattiglappar/folk med låg disponibel inkomst" som tråden vänder sig till?
Hur skaffar man sig t ex en elbil som fattigpensionär boendes i ett hus med direktel och utan lånemöjligheter till renovering eller uppgradering av uppvärmningssystemet?
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Troligen mycket lägre elpris för hushållen om elbilar inte skulle finnas.
Begränsa elbilarna.
Laddning i egna nät där det är högre pris så vanliga hushåll och uppvärming av hus prioriteras till lägre elpriser.
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Bromma1927 Bromma1927 skrev:
Jag rensade partikelfiltret
Var hittar man detta filter?
 
  • Gilla
Bla Blasson
  • Laddar…
Har en gammal altandörr med englasfönster. Tejpade på ett lager plastfolie (gladpack) över glaset runt karmen så det blev ca 1,5 cm till glaset. Minskade kallraset rättså bra för i princip ingen kostnad. Ingen permanent lösning, men funkar när det är svinkallt ute och elpriset gör hål i plånboken…
 
  • Gilla
Hullefar och 5 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Förslag kan vara mer eller mindre bra ibland, alla lever vi olika liv med olika förutsättningar. Men så länge ingen förslår något bara för att vara rent elak (med avsikt att förstöra/lura/få folk att må dåligt) .. så är det ju inget fel? Vi har ju alla ett val att "prova eller inte prova" de tips som ges (i alla trådar).

Du själv verkar förutsätta att folk inte redan gjort andra neddragningar på andra håll redan innan de kommer till dessa "absurda" förslag..:oops:

Det är inte bara elen som spökar i ekonomin just nu hos folk.. räntorna spökar.. sjukdomar spökar.. matpriserna spökar - och julen är i antågande (och har man barn blir den tiden mer pressad)

Det enda man kan göra är att se över sin egen ekonomi och ta bort överflödiga utstickare.. så kanske man kan betala elräkningen (-arna) också.

Hjälpa, inte stjälpa är mottot jag kör på nu :beer:
Nu var det ju så att mitt inlägg började med att folk inte ville bortprioritera snus alkohol och tobak innan man börjar med andra tveksamma metoder som troligen inte ger någon eller en minimal minskning av sin månadskostnad.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Renhorn Renhorn skrev:
Har en gammal altandörr med englasfönster. Tejpade på ett lager plastfolie (gladpack) över glaset runt karmen så det blev ca 1,5 cm till glaset. Minskade kallraset rättså bra för i princip ingen kostnad. Ingen permanent lösning, men funkar när det är svinkallt ute och elpriset gör hål i plånboken…
Bubbelplast till växthus funkar ok
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Bubbelplast från förpackningar brukar gå att hitta gratis i sopkontainrar.
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
L LasseMorin skrev:
Avatar - jag tror att du skämtar men jag är inte säker. Även små 33 centiliters petflaskor måste ligga ner för att få plats. Eller har jag en ovanligt liten micro?
Jag kör en 1½ liters petflaska också. Men då får jag ta ur det som ska snurra, fatet och trearmen. De är ju till för att mikrovågorna ska fördelas jämnt men för mina varmvattenflaskor är det inget bekymmer.
Jag skulle rekommendera en bra varmvattenflaska som fylls från kranen. Troligen mindre risk för läckage.
 
F
  • Gilla
hus520 och 8 till
  • Laddar…
H hablam skrev:
Kanske är jag som är konstig men att nån tipsar om att sluta röka och du tolkar det som ska slutet leva ser jag som rätt sorgligt.
Faktum är att väldigt måna som har ont om pengar slösar många gånger rätt stora summor på meningslösa saker som snus/cigaretter/alkohol/diverse abbonemang på streamingsajter.
Jag läste raviolitipset och har kört på det senaste tiden. Snart har jag fått ihop till mitt nyårslöfte; att äntligen kunna ha råd att börja röka på heltid.

I övrigt såg jag ingen rekommendation kring snålmunstycken på samtliga kranar i ett hushåll. Det borde vara lag på sådana. Det är ju ihop med snålmunstycken som man faktiskt på allvar har nytta av "eco" mode på varmvattenberedaren. Varmvatten är därtill en rätt stor bov i konsumtionen då den innehåller rejält med energi som vi bara spolar ut ur huset.

Jag skulle däremot aldrig rekommendera folk att dammsuga mindre eller köra smörgåsdieten. Matlagning kan knappast vara en stor bov om vi inte pratar långkok.

Sen vill jag tipsa om att skriva ner alla problem med era hus ni ser nu under vintern så ni kan lösa det till våren. Då är ni redo till nästa vinter. Husägande är ingen sprint. Det är ett Maraton.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.