M mellansorken skrev:
Linjera med en linjal.
[länk]

Om vi nu gillar att märka ord, som jag gör.
Jula måste läst delen "(l. kroklinje(r) med regelbunden form)"
 
  • Haha
  • Gilla
mumiemonstret och 1 till
  • Laddar…
Att den inte är rak är ett problem, men på min tumstock från annat billighetsvaruhus så är det mer än så...) Finn fem fel....
En böjd tumstock som inte ligger rakt på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
Granngubben och 16 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
ag vill bara mena på att använda ett instrument/verktyg gjort för att mäta med och sen blir upprörd över att det inte är rakt dvs använda till ett annat ändamål än det är gjort för blir ologiskt.
Definitionen säger annat:

linjal - hjälpmedel för att dra räta linjer.
linjal - Verktyg för att dra raka linjer och mäta korta sträckor.
Linjal är ett hjälpmedel för att dra raka linjer[1][2] och för att mäta (kortare) avstånd.
https://www.dinordbok.no/sv/definitioner/svenska/?q=linjal
 
  • Gilla
mikethebik och 10 till
  • Laddar…
Jag brukar säga att jag inte har råd att handla på Jula länge eftersom det är för dålig kvalitet.
Det är okej med engångsgrejer.
Men om dom inte håller en gång är det inte billigt.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag måste erkänna att jag inte fattar ett smack av vad TS's bild visar?
Det är fel. Nån är arg.🙃

#14 förklarar det i lite mer detalj
 
Betvivlar inte att TS har koll på läget i detta fall. Men lätt att lura sig på laserstrålen om inte väggen är helt plan. Behövs inte mycket avviklese för att strålen kröker av om man tex ställt den lite från sidan. Bästa sättet att påvisa om linjalen är kurvad/rak är att lägga den mot något garanterat mer eller mindre plant. Som en bänkskiva etc. Är det luftrum på mitten då så vet man säkert att och hur mycket. Har för övrigt samma linjal med meec namn. Helt rak.
 
M mojjen skrev:
Bästa sättet att påvisa om linjalen är kurvad/rak är att lägga den mot något garanterat mer eller mindre plant. Som en bänkskiva etc.
Då ska man vara säker på att den är plan. Alla bänkskivor är inte det.

Nej bästa sättet tycker jag ges redan i #9, ungefär samma princip som hur man kolla ett vattenpass.
 
M mojjen skrev:
strålen kröker av
Att en stråle kröker av föutsades av Einstein som menade att en ljusstråle kan påverkas av gravitation. Det tog dock flera decennier att hitta experimentellt bevis. Stort grattis till TS att han lyckades bevisa det men en enkel linjal från Jula!
M mojjen skrev:
något garanterat mer eller mindre plant
det var ju ett klockrent krav på jämförelseytan.

Nej, jag vidhåller att något med bilden är fel. Från bilden kan man inte konstatera en avvikelse. Visa gärna hela linjalen med hela laserstrålen.
 
  • Haha
  • Älska
Granngubben och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Då ska man vara säker på att den är plan. Alla bänkskivor är inte det.

Nej bästa sättet tycker jag ges redan i #9, ungefär samma princip som hur man kolla ett vattenpass.
Jo det är sant. Men om vi inte fokuserar på 30 åria träskivor så tror jag dom ofatast på en meter är att betraktas om väldigt plana i sammanhanget.
 
Man köper inte billiga mätinstrument. En krokig linjal är värdelös. Då är det bättre att använda ett måttband. Ett vattenpass som inte visar rätt eller anslagsvinkel som inte är vinkelrätt är precis lika värdelösa. Det är bättre med ett snöre, lod eller slangpass.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
ALLA linjaler är krokiga, oavsett pris. ( om man bara kan mäta tillräckligt noga)
Dyra linjaler brukar vara lite mindre krokiga, men det beror också på hur dom är hanterade osv, men illusionen att "bara man köper riktigt dyra grejor av bästa märke" garanterar inte bra resultat.(och alla billiga linjaler är inte lika krokiga)
Att däremot lära sig hantera grejorna gör resultat, utan att nödvändigtvis kosta skjorta och byxor gör resultat.
Hur svårt är det att titta kika kolla linjalen redan i butiken och se om den är rak?
(3 mm avvikelse på 1 meter syns tydligt om man kikar längs med kanten eller rita ett streck, vänd linjaler och dra ett streck till. Parallella streck=rak linjal)
Hur svårt är det att vända på ett vattenpass ibland för att se om det mäter korrekt?
Man blir inte en bättre hantverkare genom att köpa dyra verktyg, men man blir bättre av att hantera osäkerheterna i de verktyg man har.
Hur många kontrollera sina mätgrejor egentligen? Vet ni säkert att måttbandet, linjalen och tumstocken mäter lika? Hur många har kollat att vinkelhakarna verkligen ligger på 90 grader eller kör ni bara på? Prislappen är ingen garanti för korrekta mätningar!
 
  • Gilla
hyggabus och 9 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Definitionen säger annat:

linjal - hjälpmedel för att dra räta linjer.
linjal - Verktyg för att dra raka linjer och mäta korta sträckor.
Linjal är ett hjälpmedel för att dra raka linjer[1][2] och för att mäta (kortare) avstånd.
[länk]
Jag lägger mig platt för definitionen av en linjal :) (tills jag hittar ngt som stödjer min ;) )
Men ifrågasätter din källa, dinordbok.no, de skriver så här på sin sida "DinOrdbok gir ingen garantier for fullstendigheten, påliteligheten og nøyaktigheten av denne informasjonen"
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Inte första gången som jula säljer kassa mätinstrument. Jag kommer ihåg för ett antal år sedan att dom hade sålt skjutmått som visade helt fel. Även om ett mätinstrument är billigt så ska det ju fortfarande visa rätt, om dom ska snåla in på någonting så får det ju vara materialet och inte själva funktionen.
Då kan dom ju inte sälja produkten som en linjal utan som en sned metall pinne med siffror.
 
  • Gilla
AMR74
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
ALLA linjaler är krokiga, oavsett pris. ( om man bara kan mäta tillräckligt noga)
Dyra linjaler brukar vara lite mindre krokiga, men det beror också på hur dom är hanterade osv, men illusionen att "bara man köper riktigt dyra grejor av bästa märke" garanterar inte bra resultat.(och alla billiga linjaler är inte lika krokiga)
Att däremot lära sig hantera grejorna gör resultat, utan att nödvändigtvis kosta skjorta och byxor gör resultat.
Hur svårt är det att titta kika kolla linjalen redan i butiken och se om den är rak?
(3 mm avvikelse på 1 meter syns tydligt om man kikar längs med kanten eller rita ett streck, vänd linjaler och dra ett streck till. Parallella streck=rak linjal)
Hur svårt är det att vända på ett vattenpass ibland för att se om det mäter korrekt?
Man blir inte en bättre hantverkare genom att köpa dyra verktyg, men man blir bättre av att hantera osäkerheterna i de verktyg man har.
Hur många kontrollera sina mätgrejor egentligen? Vet ni säkert att måttbandet, linjalen och tumstocken mäter lika? Hur många har kollat att vinkelhakarna verkligen ligger på 90 grader eller kör ni bara på? Prislappen är ingen garanti för korrekta mätningar!
Det är sant allt du skriver men det ändrar inte det faktum att ett mätinstrument som mäter mycket mer fel än man borde kunna förvänta sig är helt värdelöst. Det är oftast bättre att vara utan. Detta inträffar väldigt ofta med de billigaste och därför kan det vara en bra idé att vara extra misstänksam mot dem. Det betyder inte att man inte behöver kontrollera och sköta dyrare grejor också. Eller att man inte kan komma undan med de billigare.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Att den inte är rak är ett problem, men på min tumstock från annat billighetsvaruhus så är det mer än så...) Finn fem fel....
[bild]
Det där är ju en ”tumstock” för sportfiskare 😜
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.