D Den ofrivillige klåparen skrev:
Ett annat sätt än lasern är att dra ett streck, snurra runt "linjalen" ett halvt och dra ett till.

F.ö. är jag nöjd med mina linjaler från Hultafors, dom två andra sorterna är inget vidare..en från Slöjddetaljer och en tüsk.
Samma sak med vinklar,
sätt vinkelhaken/snabbvinkel åt vänster och rita ett streck,
vänd den åt andra hållet och dra samma linje.
De bör visa samma om den är ok.

Gör det alltid med både billigt och dyrt jag köpt.
Så enkelt test som skapar förtroende för dessa enkla men ack så viktiga verktyg.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
H HansomeHanson skrev:
Jag märkte att något inte stod rätt till idag när jag hade ritat ett meterlångt streck med aluminiumlinjalen. Det var ju böjt, såg jag till och med med ögonmått. Jag jämförde linjalen med en krysslaser och ... se själva, TRE mm diff på mitten! Det är ju helt absurt att de alls får sälja sånt här skräp. Visst, man får vad man betalar för men den här kostade ändå 150 kr, jag skulle inte vilja ha betalt för att äga den.

Det förklarar också många misslyckade projekt här hemma när det bara inte har stämt, hur noga jag än har mätt och mätt om. Och nu har den förstört några ganska dyra melaminskivor.

Åker till K Bygg nu direkt och köper den dyraste linjalen de har. Stor varning!

EDIT: Ser nu att de bytt märke på den från Hard Head till Meec, men det är samma skit.
Sommarvikarie på Julas rät(t)ningsavdelning?
 
E en2rage skrev:
Kan rekommendera Biltemas stållinjal.
[länk]
Ha, tänkte precis skriva och varna för deras stållinjaler, de må va raka till vissas glädje här i tråden, men den jag köpte för några år sedan var 1001mm när man mätte med andra linjaler och måttband som jag hade här hemma. Kanske inte verkar som så stor avvikelse, men jäkligt störigt när man försöker mäta på millimetern. Var även några år sedan så kan va så att det var en dålig batch, men visar lite på deras kvalitetssäkring... Så oavsett om det är Biltema, Jula, etc, om du ska köpa där, ta o kontrollmät i butik med en tumstock och måttband, vad är sannolikheten att alla de skulle visa samma fel :D
 
  • Gilla
jsiei97
  • Laddar…
Var ute för ett skjutmått för ett par veckor sedan, skulle mäta tum. O fick inte ihop det. Sedan upptäckte jag att 1 tum var uppdelad i 10 delar !
 
  • Haha
GammelMan99 och 2 till
  • Laddar…
Lite OT varning...Det är inte bara Jula som säljer grejer som inte fungerar för sin uppgift på ett tillfredsställande sätt.

Parkside vinkelhake 3-pack. Skitsnygga men skitdåligt att de inte är 90 graders vinkel och att mätskalan inte räcker fram till vinkelns hörn. Det saknas 0,5 mm.
2 mm avvikelse på 25 cm om man lägger två intill varandra. 😳
Vinkeln går dock att justera.

Parkside vinkelhake som visar en felaktig 90 graders vinkel och en mätskala som inte når hörnet, på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två metallvinkelhakar med tydliga mätskalor från Parkside, som inte formar en exakt 90-graders vinkel och har en mätskala som inte når hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Parkside vinkelhake som visar en 2 mm avvikelse från en 90 graders vinkel över en 25 cm sträcka. Mätverktyget är placerat på en grå yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
bodda olsson bodda olsson skrev:
Var ute för ett skjutmått för ett par veckor sedan, skulle mäta tum. O fick inte ihop det. Sedan upptäckte jag att 1 tum var uppdelad i 10 delar !
Kanske var avsett för att mäta ammunition?
 
  • Älska
  • Haha
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
En bra grundidé är att man inte snålar på grundläggande mätverktyg; måttband, tumstockar, vikelhakar, vattenpass, rätstegar.

Har ännu inte skaffat några linje- eller krysslasrar men förmodar det är samma sak där.

Det finns ingen som helst anleding att skaffa tveksamma mätinstrument och det gäller allt, tex för el. Man har ingen nytta av att veta när det bara är "ungefär" rätt och med svårtydd felmarginal.
 
  • Gilla
Johan Sahlin och 1 till
  • Laddar…
Jula är lurigt. Om man inte köper märkesprylar så är deras kvalitetskontroll i princip obefintlig. Det känns som att deras billigare alternativ ska straffa en för att man inte väljer något dyrare. Själv föredrar jag deras konkurrent som verkar ha lite seriösare kvalitetskontroll. Men förr eller senare blir ju pinsamt många verktyg blåa och då hamnar man på Jula efter att ha varit inne på Krauta etc. och vänt på prislapparna...
blackarrow blackarrow skrev:
Lite OT varning...Det är inte bara Jula som säljer grejer som inte fungerar för sin uppgift på ett tillfredsställande sätt.

Parkside vinkelhake 3-pack. Skitsnygga men skitdåligt att de inte är 90 graders vinkel och att mätskalan inte räcker fram till vinkelns hörn. Det saknas 0,5 mm.
2 mm avvikelse på 25 cm om man lägger två intill varandra. 😳
Vinkeln går dock att justera.

[bild]
[bild]

[bild]
Jag avskyr när de sätter tum på innermåttet. Varför gör de så? Man vill ju kunna använde bägge.
 
  • Gilla
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
H HansomeHanson skrev:
Jag märkte att något inte stod rätt till idag när jag hade ritat ett meterlångt streck med aluminiumlinjalen. Det var ju böjt, såg jag till och med med ögonmått. Jag jämförde linjalen med en krysslaser och ... se själva, TRE mm diff på mitten! Det är ju helt absurt att de alls får sälja sånt här skräp. Visst, man får vad man betalar för men den här kostade ändå 150 kr, jag skulle inte vilja ha betalt för att äga den.

Det förklarar också många misslyckade projekt här hemma när det bara inte har stämt, hur noga jag än har mätt och mätt om. Och nu har den förstört några ganska dyra melaminskivor.

Åker till K Bygg nu direkt och köper den dyraste linjalen de har. Stor varning!

EDIT: Ser nu att de bytt märke på den från Hard Head till Meec, men det är samma skit.
Man får ALLTID det man betalar för. Så enkelt är det
 
  • Arg
perror
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Skitsnygga men skitdåligt att de inte är 90 graders vinkel
Ja det är dåligt att en vinkelhake inte är 90 grader, men hur nära 90 ska den vara för att anses ok? Finns ingen vinkelhake i världen som är exakt 90 grader.

Köper man ospecat kan det va hur dåligt som helst, leverantören har ju inte ens lovat någon noggrannhet så jag vet knappt vad man ska säga i kassan för returer. Istället hänger mycket på hur duktig man är att utvärdera produkten innan köpet.

Köper man DIN-klassade mätinstrument vet man iaf hur mycket fel det kan vara som mest.
 
B bjorwen skrev:
Man får ALLTID det man betalar för. Så enkelt är det
Nja, inte alltid...
 
  • Gilla
fribygg och 6 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Ha, tänkte precis skriva och varna för deras stållinjaler, de må va raka till vissas glädje här i tråden, men den jag köpte för några år sedan var 1001mm när man mätte med andra linjaler och måttband som jag hade här hemma. Kanske inte verkar som så stor avvikelse, men jäkligt störigt när man försöker mäta på millimetern. Var även några år sedan så kan va så att det var en dålig batch, men visar lite på deras kvalitetssäkring... Så oavsett om det är Biltema, Jula, etc, om du ska köpa där, ta o kontrollmät i butik med en tumstock och måttband, vad är sannolikheten att alla de skulle visa samma fel :D
Jag förstår din peek mot mig. Men jag vidhåller: mätnoggrannhet är mycket mer komplicerat än vad många här tror. Om du vill kontrollmäta i butik med egen tumstock så förutsätter det att din egen tumstock är mer noggrannt än butiksvaran. Hur vet du det?
Min nyckelupplevelse var när jag byggde altan för många år sedan. Jag platsmätte och sedan kapade jag vid sågen. Rätt ofta blev det fel. Tills jag insåg att de två tumstockarna jag hade vid bygget och vid sågen visade olika.
 
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Nja, inte alltid...
Precis. Ta Hultafors Speedsquare som exempel, kan inte betecknas som överdrivet billig. Absolut inte 100% vinkelrät men "good enough" för allt man gör med en dylik. Det blir skitbra med cirkelsågen helt enkelt för altanbyggen etc, inklusive alla dessa smarta vinkelmått som är inbyggt i grunkan.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag platsmätte och sedan kapade jag vid sågen. Rätt ofta blev det fel. Tills jag insåg att de två tumstockarna jag hade vid bygget och vid sågen visade olika.
En klassiker. Använd samma tumstock, så spelar det ingen roll hur fel den ev. mäter.
 
  • Gilla
Ruben Janzon och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag förstår din peek mot mig. Men jag vidhåller: mätnoggrannhet är mycket mer komplicerat än vad många här tror. Om du vill kontrollmäta i butik med egen tumstock så förutsätter det att din egen tumstock är mer noggrannt än butiksvaran. Hur vet du det?
Min nyckelupplevelse var när jag byggde altan för många år sedan. Jag platsmätte och sedan kapade jag vid sågen. Rätt ofta blev det fel. Tills jag insåg att de två tumstockarna jag hade vid bygget och vid sågen visade olika.
Det var en av de första lektionerna jag lärde mig: använd alltid ett och samma måttband eller tumstock hela vägen. Bara en sådan sak som hur olika måttband funkar med inner/yttermått ger några mm diff om man inte har koll.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.