Ola C Ola C skrev:
3mm böjning på på det hållet på ger ca 0.2mm mätfel på 1m. Dåligt med en linjal som böjt sig o funkar inte att märka ut raka streck med men den borde inte generera några större mätfel.
Det är en linjal och inte tumstock. Själva definitionen av linjal är ju hjälpmedel för att dra raka streck. Att dom lagt in mått på den är ett plus och inte primära funktionen.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Jag lägger mig platt för definitionen av en linjal :) (tills jag hittar ngt som stödjer min ;) )
Men ifrågasätter din källa, dinordbok.no, de skriver så här på sin sida "DinOrdbok gir ingen garantier for fullstendigheten, påliteligheten og nøyaktigheten av denne informasjonen"
Svensk ordbok (SO): "ett enkelt instrument med (minst) en helt rak kant för uppdragning av räta linjer och ofta för mätning".
Svenska Akademien brukar oftast ha rätt i det de skriver i sina ordböcker.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Kan du testa linjalen som man brukar göra genom att skära med kniv o sen vända o se om de alignar o lägga upp en bild?
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Mek, mök och hardhead är ju varningsmärkningar. Köp på egen risk med andra ord. Det finns säkert tillämpningar där kvalitén är tillräcklig men det kräver lite av köparen att bedöma. ;)
Köpte ett hardhead långpass en gång. Lade först ett Hultapass på golvet i Jula, jo golvet var plant. Testade sedan hardhead passet på samma ställe innan jag köpte det.

Vill man snika är det bra att kontrollera innan man handlar, och under tiden man äger det också för den delen. Inget blir dyrare än att mäta fel.
 
  • Gilla
ÅkeSun och 2 till
  • Laddar…
M
J Jaggatagga skrev:
Jula är lurigt. Om man inte köper märkesprylar så är deras kvalitetskontroll i princip obefintlig. Det känns som att deras billigare alternativ ska straffa en för att man inte väljer något dyrare.
Kvalitetskontrollen utförs av kunderna, det blir billigast så.
J Jaggatagga skrev:
Själv föredrar jag deras konkurrent som verkar ha lite seriösare kvalitetskontroll. Men förr eller senare blir ju pinsamt många verktyg blåa
Samma här det står oftast Bosch Professional på det jag köper numera, det blir för dyrt att handla billigt i längden!
 
D
Själv sparar jag genom Hilti, Mafell och Festool. Säger jag till min käraste.
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Flera har redan gett den bästa lösningen, använd samma måttband. Men jag håller med i att det är svårt, särskilt när det börjar handla om lite mer precision!
Funkar bra så länge man är ensam o jobbar. Är man några fler så blir det jobbigt om alla ska dela på ett måttband.
 
  • Älska
spikplanka
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Parkside vinkelhake 3-pack. Skitsnygga men skitdåligt att de inte är 90 graders vinkel och att mätskalan inte räcker fram till vinkelns hörn. Det saknas 0,5 mm.
ÖoB säljer en fogsvans, den vanliga modellen med 90 och 45 grader i handtaget, och en mätskala längs ryggen. Bra tänk för sånt som inte är jättenoga, bortsett från att mätskalan börjar 15-20mm från handtaget...
 
J JSten skrev:
Ha, tänkte precis skriva och varna för deras stållinjaler, de må va raka till vissas glädje här i tråden, men den jag köpte för några år sedan var 1001mm när man mätte med andra linjaler och måttband som jag hade här hemma. Kanske inte verkar som så stor avvikelse, men jäkligt störigt när man försöker mäta på millimetern. Var även några år sedan så kan va så att det var en dålig batch, men visar lite på deras kvalitetssäkring... Så oavsett om det är Biltema, Jula, etc, om du ska köpa där, ta o kontrollmät i butik med en tumstock och måttband, vad är sannolikheten att alla de skulle visa samma fel :D
Ja, min håller rätt längd och den är rak. Men de kanske tillverkas i olika fabriker.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
@spikplanka @Niq : specifierad tillåten avvikelse är lösningen som används i världen, och regelbundna kontroller av mätverktygen (mot spårbar standard om det är viktigt).
Går enkelt att kontrollera måttband genom att mäta samma sak, t.ex första bästa byggskiva, blir resultatet samma så är det bara vara nöjd 👍

Annars går det fort som med vasa skeppet! https://www.vasamuseet.se/om-vasamuseet/pressrum/sa-snett-ar-skeppet-vasa
 
E en2rage skrev:
Ja, min håller rätt längd och den är rak. Men de kanske tillverkas i olika fabriker.
Ja, eller olika batcher, at som sagt några år sedan, men minns att jag kollade vid två olika tillfällen med kanske ett halvårs mellanrum. Men baserat på vad du säger så kanske det är läge att kolla igen, man kan inte ha för många stållinjaler (som är raka och rätt längd givet någon tolerans).

Edit, förvånad att ingen hr kastat in denna tidigare:
Vykort med texten "If it looks straight it is straight" och illustrationer av verktyg längst ner.
 
Blir lite knäpp på alla "precisions" mätgrejer i aluminium som pushas till bygg och finsnickeri. Ibland utan toleranser angivna. Speciellt om de är uppenbart gjorda av en extruderad profil utan efterbearbetning.
Ska det vara precist så är det härdat och slipat stål som gäller och kommer det inte med angivna toleranser får man kolla själv.
Rak och plan kollas genom att tre olika jämförs parvis med varandra, jämn anläggning överallt och alla tre är bra till din kontaktmätningsmetods upplösning. För raka saker kan man fuska och jämföra linjen med sig själv speglad.
För vinkelrät är kollen att två gånger vinkeln ska bli en rak linje.
Använder du ett blyersstrek som markering har du redan där 0,5mm osäkerhet, ritsa eller skär med kniv om det ska vara noga (och se till att v:et kniven lämnar är rakt på arbetsstycket och lutar i spillet, alltså arbetsstycke|/spill, inte a. \/s. eller a. \| s.).

Angående att "köp dyra märken så är det bra" så var min 250mm hultaforsvinkelhake inte helt 90 när jag köpte den, fixade det med ett par körnslag på den sidan där vinkeln var för liten. Nu behöver jag bara fila ner änden på bladet så det inte sticker ut någon kvartsmillimeter på utsidan anhållet.
 
  • Gilla
  • Älska
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
Dags för en uppsats

Hela tråden handlar om en linjal, n=1, så förutom att en billig linjal är inköpt så vet man inget om hur resten är. Jag säger inte på något sätt att resten ör bättre men inte heller finns det något som visar att resten är lika krokiga/böjda. Däremot försöker jag kontrollera de flesta mätinstrument jag köper och använda dem efter vad de klarar eller justera så de uppfyller vad jag vill ha ut (i de fall jag klarar att justera dem). I falket med en linjal är en plan yta och ett sandpapper oftast en skaplig lösning.
Jag har t ex två skjutmått där det jag använder mest inte på något sett uppfyller vad det är märkt med eftersom det är 40 år gammalt och rejält misshandlat, å andra sidan uppfyller inte heller mina ögon kravet för att avläsa det (ögonen är ännu äldre). Om ett borr är 4, 4,5 eller 5 mm löser jag/det däremot fortfarande eller om brädan är 20 vs 21 mm osv. Sen har jag ett nytt digitalt skjutmått som inte är dyrast i klassen (långt ifrån) men i frånvaron av riktiga kalibreringsverktyg i alla fall visar betydligt bättre värden och än bättre ungefär samma varje mätning. Det första hänger på vetktygstavlan medan det andra ligger i sin ask i ett skåp.

Vattenpass
Jag jämförde ett dyrare och ett billigare vattenpass när jag köpte senast (bara att ställa dem på varandra några gånger). Det billigare visade ungefär samma så jag köpte det. Numera litar jag däemot inte på det utan att kontrollera ofta men då har det också blåst ner från taket..
Antalet svärord hade ökat rejält om det varit ett pass för 2500 kr istället för 500-600 kr. Billigt lönade sig i det fallet och när det var nytt hade det långt högre precision än vad jag behövde.

Vid mycket som görs här på forumet behöver man inte högsta precision och ibland är det en nackdel om man försöker nå det. En del gör saker där det krävs högsta/högre precision men de vet var det är viktigt och sedan ör det en fråga om (yrkes-)stolthet om det också används där det inte riktigt behövs.
 
  • Gilla
  • Älska
MrWIB och 3 till
  • Laddar…
Det där ser väl ut som aluminiumlinjalen från Jula och inte stållinjalen. Så "stål"-linjal i titeln är iaf korrekt.
 
H HansomeHanson skrev:
Jag märkte att något inte stod rätt till idag när jag hade ritat ett meterlångt streck med aluminiumlinjalen. Det var ju böjt, såg jag till och med med ögonmått. Jag jämförde linjalen med en krysslaser och ... se själva, TRE mm diff på mitten! Det är ju helt absurt att de alls får sälja sånt här skräp. Visst, man får vad man betalar för men den här kostade ändå 150 kr, jag skulle inte vilja ha betalt för att äga den.

Det förklarar också många misslyckade projekt här hemma när det bara inte har stämt, hur noga jag än har mätt och mätt om. Och nu har den förstört några ganska dyra melaminskivor.

Åker till K Bygg nu direkt och köper den dyraste linjalen de har. Stor varning!

EDIT: Ser nu att de bytt märke på den från Hard Head till Meec, men det är samma skit.
Antar att du reklamerat detta till jula?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.