59 638 läst · 200 svar
60k läst
200 svar
Stor varning för Julas "stål"-linjal
Det är en linjal och inte tumstock. Själva definitionen av linjal är ju hjälpmedel för att dra raka streck. Att dom lagt in mått på den är ett plus och inte primära funktionen.Ola C skrev:
Svensk ordbok (SO): "ett enkelt instrument med (minst) en helt rak kant för uppdragning av räta linjer och ofta för mätning".Frustrator skrev:
Svenska Akademien brukar oftast ha rätt i det de skriver i sina ordböcker.
Köpte ett hardhead långpass en gång. Lade först ett Hultapass på golvet i Jula, jo golvet var plant. Testade sedan hardhead passet på samma ställe innan jag köpte det.imported_Benno skrev:
Vill man snika är det bra att kontrollera innan man handlar, och under tiden man äger det också för den delen. Inget blir dyrare än att mäta fel.
Kvalitetskontrollen utförs av kunderna, det blir billigast så.J Jaggatagga skrev:
Samma här det står oftast Bosch Professional på det jag köper numera, det blir för dyrt att handla billigt i längden!J Jaggatagga skrev:
ÖoB säljer en fogsvans, den vanliga modellen med 90 och 45 grader i handtaget, och en mätskala längs ryggen. Bra tänk för sånt som inte är jättenoga, bortsett från att mätskalan börjar 15-20mm från handtaget...blackarrow skrev:
Ja, min håller rätt längd och den är rak. Men de kanske tillverkas i olika fabriker.J JSten skrev:Ha, tänkte precis skriva och varna för deras stållinjaler, de må va raka till vissas glädje här i tråden, men den jag köpte för några år sedan var 1001mm när man mätte med andra linjaler och måttband som jag hade här hemma. Kanske inte verkar som så stor avvikelse, men jäkligt störigt när man försöker mäta på millimetern. Var även några år sedan så kan va så att det var en dålig batch, men visar lite på deras kvalitetssäkring... Så oavsett om det är Biltema, Jula, etc, om du ska köpa där, ta o kontrollmät i butik med en tumstock och måttband, vad är sannolikheten att alla de skulle visa samma fel
Verktygstokig
· Norrbotten
· 840 inlägg
@spikplanka @Niq : specifierad tillåten avvikelse är lösningen som används i världen, och regelbundna kontroller av mätverktygen (mot spårbar standard om det är viktigt).
Går enkelt att kontrollera måttband genom att mäta samma sak, t.ex första bästa byggskiva, blir resultatet samma så är det bara vara nöjd 👍
Annars går det fort som med vasa skeppet! https://www.vasamuseet.se/om-vasamuseet/pressrum/sa-snett-ar-skeppet-vasa
Går enkelt att kontrollera måttband genom att mäta samma sak, t.ex första bästa byggskiva, blir resultatet samma så är det bara vara nöjd 👍
Annars går det fort som med vasa skeppet! https://www.vasamuseet.se/om-vasamuseet/pressrum/sa-snett-ar-skeppet-vasa
Ja, eller olika batcher, at som sagt några år sedan, men minns att jag kollade vid två olika tillfällen med kanske ett halvårs mellanrum. Men baserat på vad du säger så kanske det är läge att kolla igen, man kan inte ha för många stållinjaler (som är raka och rätt längd givet någon tolerans).E en2rage skrev:
Edit, förvånad att ingen hr kastat in denna tidigare:
Blir lite knäpp på alla "precisions" mätgrejer i aluminium som pushas till bygg och finsnickeri. Ibland utan toleranser angivna. Speciellt om de är uppenbart gjorda av en extruderad profil utan efterbearbetning.
Ska det vara precist så är det härdat och slipat stål som gäller och kommer det inte med angivna toleranser får man kolla själv.
Rak och plan kollas genom att tre olika jämförs parvis med varandra, jämn anläggning överallt och alla tre är bra till din kontaktmätningsmetods upplösning. För raka saker kan man fuska och jämföra linjen med sig själv speglad.
För vinkelrät är kollen att två gånger vinkeln ska bli en rak linje.
Använder du ett blyersstrek som markering har du redan där 0,5mm osäkerhet, ritsa eller skär med kniv om det ska vara noga (och se till att v:et kniven lämnar är rakt på arbetsstycket och lutar i spillet, alltså arbetsstycke|/spill, inte a. \/s. eller a. \| s.).
Angående att "köp dyra märken så är det bra" så var min 250mm hultaforsvinkelhake inte helt 90 när jag köpte den, fixade det med ett par körnslag på den sidan där vinkeln var för liten. Nu behöver jag bara fila ner änden på bladet så det inte sticker ut någon kvartsmillimeter på utsidan anhållet.
Ska det vara precist så är det härdat och slipat stål som gäller och kommer det inte med angivna toleranser får man kolla själv.
Rak och plan kollas genom att tre olika jämförs parvis med varandra, jämn anläggning överallt och alla tre är bra till din kontaktmätningsmetods upplösning. För raka saker kan man fuska och jämföra linjen med sig själv speglad.
För vinkelrät är kollen att två gånger vinkeln ska bli en rak linje.
Använder du ett blyersstrek som markering har du redan där 0,5mm osäkerhet, ritsa eller skär med kniv om det ska vara noga (och se till att v:et kniven lämnar är rakt på arbetsstycket och lutar i spillet, alltså arbetsstycke|/spill, inte a. \/s. eller a. \| s.).
Angående att "köp dyra märken så är det bra" så var min 250mm hultaforsvinkelhake inte helt 90 när jag köpte den, fixade det med ett par körnslag på den sidan där vinkeln var för liten. Nu behöver jag bara fila ner änden på bladet så det inte sticker ut någon kvartsmillimeter på utsidan anhållet.
Dags för en uppsats
Hela tråden handlar om en linjal, n=1, så förutom att en billig linjal är inköpt så vet man inget om hur resten är. Jag säger inte på något sätt att resten ör bättre men inte heller finns det något som visar att resten är lika krokiga/böjda. Däremot försöker jag kontrollera de flesta mätinstrument jag köper och använda dem efter vad de klarar eller justera så de uppfyller vad jag vill ha ut (i de fall jag klarar att justera dem). I falket med en linjal är en plan yta och ett sandpapper oftast en skaplig lösning.
Jag har t ex två skjutmått där det jag använder mest inte på något sett uppfyller vad det är märkt med eftersom det är 40 år gammalt och rejält misshandlat, å andra sidan uppfyller inte heller mina ögon kravet för att avläsa det (ögonen är ännu äldre). Om ett borr är 4, 4,5 eller 5 mm löser jag/det däremot fortfarande eller om brädan är 20 vs 21 mm osv. Sen har jag ett nytt digitalt skjutmått som inte är dyrast i klassen (långt ifrån) men i frånvaron av riktiga kalibreringsverktyg i alla fall visar betydligt bättre värden och än bättre ungefär samma varje mätning. Det första hänger på vetktygstavlan medan det andra ligger i sin ask i ett skåp.
Vattenpass
Jag jämförde ett dyrare och ett billigare vattenpass när jag köpte senast (bara att ställa dem på varandra några gånger). Det billigare visade ungefär samma så jag köpte det. Numera litar jag däemot inte på det utan att kontrollera ofta men då har det också blåst ner från taket..
Antalet svärord hade ökat rejält om det varit ett pass för 2500 kr istället för 500-600 kr. Billigt lönade sig i det fallet och när det var nytt hade det långt högre precision än vad jag behövde.
Vid mycket som görs här på forumet behöver man inte högsta precision och ibland är det en nackdel om man försöker nå det. En del gör saker där det krävs högsta/högre precision men de vet var det är viktigt och sedan ör det en fråga om (yrkes-)stolthet om det också används där det inte riktigt behövs.
Hela tråden handlar om en linjal, n=1, så förutom att en billig linjal är inköpt så vet man inget om hur resten är. Jag säger inte på något sätt att resten ör bättre men inte heller finns det något som visar att resten är lika krokiga/böjda. Däremot försöker jag kontrollera de flesta mätinstrument jag köper och använda dem efter vad de klarar eller justera så de uppfyller vad jag vill ha ut (i de fall jag klarar att justera dem). I falket med en linjal är en plan yta och ett sandpapper oftast en skaplig lösning.
Jag har t ex två skjutmått där det jag använder mest inte på något sett uppfyller vad det är märkt med eftersom det är 40 år gammalt och rejält misshandlat, å andra sidan uppfyller inte heller mina ögon kravet för att avläsa det (ögonen är ännu äldre). Om ett borr är 4, 4,5 eller 5 mm löser jag/det däremot fortfarande eller om brädan är 20 vs 21 mm osv. Sen har jag ett nytt digitalt skjutmått som inte är dyrast i klassen (långt ifrån) men i frånvaron av riktiga kalibreringsverktyg i alla fall visar betydligt bättre värden och än bättre ungefär samma varje mätning. Det första hänger på vetktygstavlan medan det andra ligger i sin ask i ett skåp.
Vattenpass
Jag jämförde ett dyrare och ett billigare vattenpass när jag köpte senast (bara att ställa dem på varandra några gånger). Det billigare visade ungefär samma så jag köpte det. Numera litar jag däemot inte på det utan att kontrollera ofta men då har det också blåst ner från taket..
Antalet svärord hade ökat rejält om det varit ett pass för 2500 kr istället för 500-600 kr. Billigt lönade sig i det fallet och när det var nytt hade det långt högre precision än vad jag behövde.
Vid mycket som görs här på forumet behöver man inte högsta precision och ibland är det en nackdel om man försöker nå det. En del gör saker där det krävs högsta/högre precision men de vet var det är viktigt och sedan ör det en fråga om (yrkes-)stolthet om det också används där det inte riktigt behövs.
Antar att du reklamerat detta till jula?H HansomeHanson skrev:Jag märkte att något inte stod rätt till idag när jag hade ritat ett meterlångt streck med aluminiumlinjalen. Det var ju böjt, såg jag till och med med ögonmått. Jag jämförde linjalen med en krysslaser och ... se själva, TRE mm diff på mitten! Det är ju helt absurt att de alls får sälja sånt här skräp. Visst, man får vad man betalar för men den här kostade ändå 150 kr, jag skulle inte vilja ha betalt för att äga den.
Det förklarar också många misslyckade projekt här hemma när det bara inte har stämt, hur noga jag än har mätt och mätt om. Och nu har den förstört några ganska dyra melaminskivor.
Åker till K Bygg nu direkt och köper den dyraste linjalen de har. Stor varning!
EDIT: Ser nu att de bytt märke på den från Hard Head till Meec, men det är samma skit.