B bjorwen skrev:
Man får ALLTID det man betalar för. Så enkelt är det
Hah nä inte längre. Cheferna på Jula, Byggmax etc gömmer sig bakom mer eller mindre maktlös personal och är socialt isolerade från konsekvenserna av deras beslut. En gammal järnhandel med ägaren bakom disken hade inte kommit undan med att blåsa folk lika obemärkt.

Ett annat exempel är överbokade hotell.

"Du får oftast vad du betalar för eller mindre".

När som helst kan någon i ledning på Acme Tools Inc. få för sig att likvidera tilltron till märket genom att sälja billig skit dyrt.

Så länge bonusen betalas ut innan aktiekursen tar stryk så funkar det.
 
Redigerat:
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Min erfarenhet av de billiga märkena är att vi som kunder får göra kvalitetskontrollen. Det går att hitta en extremt rak linjal eller vinkelhake som är 90,00 grader på t.ex biltema, men du behöver kanske kontrollera alla de har i lager först...

För att vara lite säkrare på vad du köper passar de här två standarderna bra:
DIN 866 = Anger toleranser för längdmått
DIN 874 = Motsvarande för rätskivor
[länk]
Exakt! Jag köpte ett vattenpass, utan att kontrollera (vad kan gå fel...), på Biltema. Spikade fasad i ca. 2m. Backade för att titta på mitt "mästerverk". Såg mer ut som en solfjäder! Åkte och köpte ett Hultafors långpass. Läropeng!
 
MultiMan
Som kontrast köpte jag ett långpass på Biltema och kontrollerade först att det mätte rätt, så det kan funka trots under 200kr (tror jag gav 175 eller liknande då), men sedan glömde jag det givetvis vid kassorna efter att jag betalat. Ställde det ifrån mig pga längden när jag packade. Tack och lov finns det ärliga människor även på Biltema, så jag åkte tillbaka och någon hade gett det till kassörskan.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Vattenpass
Jag jämförde ett dyrare och ett billigare vattenpass när jag köpte senast (bara att ställa dem på varandra några gånger). Det billigare visade ungefär samma så jag köpte det. Numera litar jag däemot inte på det utan att kontrollera ofta men då har det också blåst ner från taket..
Antalet svärord hade ökat rejält om det varit ett pass för 2500 kr istället för 500-600 kr. Billigt lönade sig i det fallet och när det var nytt hade det långt högre precision än vad jag behövde.

Vid mycket som görs här på forumet behöver man inte högsta precision och ibland är det en nackdel om man försöker nå det. En del gör saker där det krävs högsta/högre precision men de vet var det är viktigt och sedan ör det en fråga om (yrkes-)stolthet om det också används där det inte riktigt behövs.
Angående vattenpass är det ju stor skillnad beroende på libellernas utformning (radie). På enkla pass som har mindre radie stannar bubblan på mitten längre. Den som använt t.ex "Danderydspasset" förstår vad jag menar. De finare passen kan dessutom justeras.
Lita inte på billiga mätverktyg utan att kontrollera att de uppfyller syftet. Han som köpt ett måttband där det fattades en meter ett bra exempel. När modulhuset inte passade på grunden...
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
bodda olsson bodda olsson skrev:
Var ute för ett skjutmått för ett par veckor sedan, skulle mäta tum. O fick inte ihop det. Sedan upptäckte jag att 1 tum var uppdelad i 10 delar !
Ja, i (fin)mekanikersammanhang dvs svarvning, fräsning osv. så använder man nästan uteslutande decimaltum. Oftast givet som tusendels tum, ibland tiotusendels. Det är de måtten man ser på ritningar, man använder när man pratar osv. osv.

Man insåg väl att det blir mycket enklare än att hålla på med 64-dels och 256-dels tum...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
MultiMan
Hade det inte varit bättre att gå fullt ut då och byta till millimeter?
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, i (fin)mekanikersammanhang dvs svarvning, fräsning osv. så använder man nästan uteslutande decimaltum.
I vilken bransch? Jag pysslar dagligen med att utveckla finmekaniska komponenter som framställs genom svarvning o fräsning men använder aldrig annat än millimetersystemet och har inte stött på decimaltum annat än vid kretskortstillverkning.
 
MultiMan
Jag vill minnas att alla motorrenoveringsvideor från USA på YT använder decimaltum, så kanske motorrenoveringar även i Sverige för dessa motorer?
 
C
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Man insåg väl att det blir mycket enklare än att hålla på med 64-dels och 256-dels tum...
Tycker det blandas hej vilt bland de som håller på med tum. Men det är ju mycket riktigt så att alla mätverktyg som mäter lite precision - skjutmått, mikrometrar och sånt är i decimaltum och tumstockar, linjaler, stålskalor och liknande i bråktum. J-vligt rörigt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
 
  • Haha
  • Gilla
Jimbo.S och 6 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
och tumstockar, linjaler, stålskalor och liknande i bråktum. J-vligt rörigt.
Going metric, inch by inch ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Fario och 7 till
  • Laddar…
Jag har hamnat i tumträsket med min gamla engelska bil, som dessutom är mest populära i USA. Det finns engelska tum och amerikanska tum, som är helt olika och skruvar med olika gängstigningar. Dessutom förekommer metriska skruvar.
Amerikanarna pratar om "thou", som är tusendels tum. Pint per minute för bensinpumpens flöde. Tryck i pund/lbs. Sedan kommer kabelmåttet AWG (American Wire Gauge), som är helt ologiskt när man är van med mm2.
"As subjects of the British Empire, North American colonists inherited and used the British Imperial System, which itself evolved from a tangled mess of medieval weights and measures".
Ser ingen fördel med tum när det finns metriska mått. Men eftersom det är ett faktum (f*ck tum) så har jag köpt en uppsättning verktyg för tumskruvar. Nu är vi väl så långt från linjalen vi kan komma. :)
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
I vilken bransch? Jag pysslar dagligen med att utveckla finmekaniska komponenter som framställs genom svarvning o fräsning men använder aldrig annat än millimetersystemet och har inte stött på decimaltum annat än vid kretskortstillverkning.
Ja, naturligtvis på ställen där man använder tum. Dvs främst i USA.

Vi här har ju sett ljuset sedan länge och använder ju hundradelar/tusendelar av mm istället.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Hade det inte varit bättre att gå fullt ut då och byta till millimeter?
Ja, det tycker ju vi. Men amerikanerna var väl tvungna att samverka med resten av samhället där tummen härskar ohotad. Så då fick det bli en decimalisering av det man redan hade för att komma bort från det värsta krånglet.

Decimaltummen i Amerika går tydligen hela vägen tillbaka till metrifieringslagen av 1866. Den gjorde metersystemet lagligt att använda, men tyvärr inte obligatoriskt.

Och om vi skall tillbaka till linjalen så är det kul att notera att amerikanerna skiljer på längdmått och planhet beroende på vilken av dem man är ute efter: A ruler measures length, and a straightedge is straight. Oftast formellt kombinerad som ruled straightedge.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Lite roligt i sammanhanget är ju att definitionen på en tum är metrisk, 25,4 mm.
 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.