P Pysslarn skrev:
om nu linjalerna som säljs i butiken ev inte är raka så finns det nog anledning att anta att butikens hyllor, skenor och annat inte heller är helt raka.
Du har helt rätt i det men den vertikala kanten på fristående hyllor i metall kan fungera som första koll innan man tar till mer handfasta metoder. Lite av en snabbsållning.
 
Jag tänker mig att en bockad kant borde vara ganska rak, det är väl svårt att bocka krokigt?
 
D
N Nerre skrev:
Jag tänker mig att en bockad kant borde vara ganska rak, det är väl svårt att bocka krokigt?
Jag bockar alltid krokigt.
 
  • Haha
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nu börjar vi skrapa på porten till metrologins spännande värld.
Var hittar vi en tillförlitlig referens till en storhet som inte finns naturligt?
I synnerhet idag när nästan allting är tillverkat till lägsta pris i Kina och t.o.m ett välrenommerat företag som Hultafors uppenbarligen har svårt att nå upp till standard...
Du får åka till Greenwich utanför London. Där finns referenser alla kan mäta emot.

Skylt på en mur i Greenwich med referensmått: British Yard, Two Feet, One Foot, Six Inches och Three Inches, för att kontrollmäta verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


:)

Jag vet också att jag såg en kringla inhuggen i kyrkväggen i Heidelberg som också kunde användas att jämföra mot det man köpte i stånden runt kyrkan redan på medeltiden:

Inhuggen symbol i kyrkvägg i Heidelberg med årtalet 1737.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så det är kanske där vi är tillbaka snart. SP får bygga utställningar med normaler man kan gå och kolla sin tumstock emot... ;)
 
  • Gilla
  • Älska
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
SP får bygga utställningar med normaler
Skulle aldrig fungera. Det skulle sluta som all gammal svensk kvalitet håller på att sluta. Utkonkurrerat av billiga kinakopior. 😢
 
Alfredo Alfredo skrev:
Utkonkurrerat av billiga kinakopior. 😢
Schina Pecision! (SP) ;)
 
Redigerat:
Ola C Ola C skrev:
3mm böjning på på det hållet på ger ca 0.2mm mätfel på 1m. Dåligt med en linjal som böjt sig o funkar inte att märka ut raka streck med men den borde inte generera några större mätfel.
Blir det inte 0,02 mm fel?
 
C cbrolin skrev:
Blir det inte 0,02 mm fel?
Jag körde Pythagoras o approximerade den kurvade linjen med en rak, hypotenusan blev då 50.09mm med 3mm böjning, 0.09mm fel alltså, gånger 2 för 1m längd ger ca 0.2mm.
 
Ola C Ola C skrev:
Jag körde Pythagoras o approximerade den kurvade linjen med en rak, hypotenusan blev då 50.09mm med 3mm böjning, 0.09mm fel alltså, gånger 2 för 1m längd ger ca 0.2mm.
50 mm? ½ m = 500 mm!
 
S Strontus skrev:
Lite roligt i sammanhanget är ju att definitionen på en tum är metrisk, 25,4 mm.
Extra skoj är det att det var en svensk som fick både amerikaner och britter att samsas om en definition som inte hade en löjligt lång decimalutveckling som deras tidigare, smått olika definitioner tidigare hade. CE Johansson med sina passbitar.
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…

Bästa svaret

C cbrolin skrev:
50 mm? ½ m = 500 mm!
Oh herregud😳. Ja såklart, du har rätt. Vet inte hur jag fick en halvmeter att bli 50mm.
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Vet inte hur jag fick en halvmeter att bli 50mm.
Ett nytt kreativt sätt att använda en talmeter kanske? 😂
 
P Pettman skrev:
Extra skoj är det att det var en svensk som fick både amerikaner och britter att samsas om en definition som inte hade en löjligt lång decimalutveckling som deras tidigare, smått olika definitioner tidigare hade. CE Johansson med sina passbitar.
"There are only two people I take off my hat to. One is the president of the United States and the other is Mr. Johansson from Sweden".

Uttalandet gjordes av Henry M. Leland, chef och grundare av Cadillac
 
  • Gilla
  • Älska
Stefan Bengtsson och 4 till
  • Laddar…
Mats-S
R Rejäl skrev:
Hultafors rätstege 1800mm är underskattat..
Äntligen någon som har koll :)

Dagens hobbysnickare är nerlusade med elverktyg och annat poppis "måste ha prylar", riktiga bra handverktyg anses vara något som hörde förra seklet till. Är nog inte så många som längre vet vad ett klassisk Danderydspass eller Hultafors rätstege är, men ska man ha analog precision är det oumbärligt. Jag har två st, ett i villan och ett på sommarstället. Populärt verktyg bland grannarna att låna när dom tröttnat på sina hobbylasrar 😉
 
  • Gilla
  • Älska
Eld och 1 till
  • Laddar…
D
Mats-S Mats-S skrev:
Äntligen någon som har koll :)

Dagens hobbysnickare är nerlusade med elverktyg och annat poppis "måste ha prylar", riktiga bra handverktyg anses vara något som hörde förra seklet till. Är nog inte så många som längre vet vad ett klassisk Danderydspass eller Hultafors rätstege är, men ska man ha analog precision är det oumbärligt. Jag har två st, ett i villan och ett på sommarstället. Populärt verktyg bland grannarna att låna när dom tröttnat på sina hobbylasrar 😉
Den som har tunnare plånbok men nära till Hornbach köper lämpligen Solas långpass, tror dom tillverkar åt Hultafors, bra grej är det i vilket fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.