59 625 läst · 200 svar
60k läst
200 svar
Stor varning för Julas "stål"-linjal
Medlem
· Västra Götaland
· 2 331 inlägg
Det var "Måttjohan" han avsåg. Den här herr Johansson är det märkligt tyst om. Hans insats för världen överstiger Nobels uppfinningar.Stefan Bengtsson skrev:
Citatet kommer ifrån Wikipedia i en artikel som handlar om Måttjohan.
Men om du nu verkligen undrar om herr Leland hade koll på antalet herr Johansson på den tiden så tror jag knappast det.
Jo, men Mått Johansson känner väl ändå de flesta till som är intresserade av svensk teknikhistoria?C cbrolin skrev:Det var "Måttjohan" han avsåg. Den här herr Johansson är det märkligt tyst om. Hans insats för världen överstiger Nobels uppfinningar.
Citatet kommer ifrån Wikipedia i en artikel som handlar om Måttjohan.
Men om du nu verkligen undrar om herr Leland hade koll på antalet herr Johansson på den tiden så tror jag knappast det.
En sak att känna till, men hur många förstår vikten av hans arbete? Och varför ska man behöva vara intresserad av teknikhistoria för att ens höra talas om honom? Utan bra mätverktyg kan man inte serietillverka något som kräver någorlunda precision och därmed hade världen varit kvar på 1800-talets levnadsstandard.Dan1891 skrev:
johanssons måttsats är en klassiker vilken jag använt många ggr, saknar tyvärr ett eget exC cbrolin skrev:En sak att känna till, men hur många förstår vikten av hans arbete? Och varför ska man behöva vara intresserad av teknikhistoria för att ens höra talas om honom? Utan bra mätverktyg kan man inte serietillverka något som kräver någorlunda precision och därmed hade världen varit kvar på 1800-talets levnadsstandard.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 044 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 618 inlägg