P Pysslarn skrev:
Å hur många gesällprov avlägger du årligen? 😆

Men förstår vad du menar…
//Ronnie
Och hur många av de gesällproven är byggda av MDF?
 
Hep Hep skrev:
Och hur många av de gesällproven är byggda av MDF?
De underkända. 😂
 
  • Haha
  • Gilla
Mats-S och 5 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
"There are only two people I take off my hat to. One is the president of the United States and the other is Mr. Johansson from Sweden".

Uttalandet gjordes av Henry M. Leland, chef och grundare av Cadillac
Hade Herr Leland koll på hur många Mr Johansson från Sverige det fanns? 😉
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Hade Herr Leland koll på hur många Mr Johansson från Sverige det fanns? 😉
Det fanns nog inte så många fler än 1 med en måttsats iaf.
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Hade Herr Leland koll på hur många Mr Johansson från Sverige det fanns? 😉
Det var "Måttjohan" han avsåg. Den här herr Johansson är det märkligt tyst om. Hans insats för världen överstiger Nobels uppfinningar.

Citatet kommer ifrån Wikipedia i en artikel som handlar om Måttjohan.

Men om du nu verkligen undrar om herr Leland hade koll på antalet herr Johansson på den tiden så tror jag knappast det.
 
C cbrolin skrev:
Det var "Måttjohan" han avsåg. Den här herr Johansson är det märkligt tyst om. Hans insats för världen överstiger Nobels uppfinningar.

Citatet kommer ifrån Wikipedia i en artikel som handlar om Måttjohan.

Men om du nu verkligen undrar om herr Leland hade koll på antalet herr Johansson på den tiden så tror jag knappast det.
Jo, men Mått Johansson känner väl ändå de flesta till som är intresserade av svensk teknikhistoria?
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jo, men Mått Johansson känner väl ändå de flesta till som är intresserade av svensk teknikhistoria?
En sak att känna till, men hur många förstår vikten av hans arbete? Och varför ska man behöva vara intresserad av teknikhistoria för att ens höra talas om honom? Utan bra mätverktyg kan man inte serietillverka något som kräver någorlunda precision och därmed hade världen varit kvar på 1800-talets levnadsstandard.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
En sak att känna till, men hur många förstår vikten av hans arbete? Och varför ska man behöva vara intresserad av teknikhistoria för att ens höra talas om honom? Utan bra mätverktyg kan man inte serietillverka något som kräver någorlunda precision och därmed hade världen varit kvar på 1800-talets levnadsstandard.
johanssons måttsats är en klassiker vilken jag använt många ggr, saknar tyvärr ett eget ex
 
  • Gilla
SaabNiklas
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Och varför ska man behöva vara intresserad av teknikhistoria för att ens höra talas om honom?
Frågar jag på jobbet, så är det troligen ganska många som inte har en aning om vem Mått Johansson var tyvärr. Många vet ju inte ens vem Robert Zimmerman är....
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Många vet ju inte ens vem Robert Zimmerman är....
Bob Dylan?

Han är väl ändå ganska känd...

;)
 
  • Haha
  • Älska
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Så, har ni kommit fram till att linjal från Jula inte är bra, nu efter 12 sidor fyllda med inlägg?
 
MrJay MrJay skrev:
Så, har ni kommit fram till att linjal från Jula inte är bra, nu efter 12 sidor fyllda med inlägg?
Tror vi kommit fram till tt biten på bilden troligen inte är bra. Resten av linjalen vet vi inte, och inte heller om andra sidan är rak...
 
  • Haha
  • Älska
Dilato och 3 till
  • Laddar…
MrJay
Frustrator Frustrator skrev:
Tror vi kommit fram till tt biten på bilden troligen inte är bra. Resten av linjalen vet vi inte, och inte heller om andra sidan är rak...
Och som vanligt är TS som bortblåst. Lite som en pyroman som startat en brand…
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Resten av linjalen vet vi inte, och inte heller om andra sidan är rak...
Men får vi 12 sidor till kanske vi även hinner kolla andra sidan på linjalen. 😂 Men säker är jag inte...
 
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Frågar jag på jobbet, så är det troligen ganska många som inte har en aning om vem Mått Johansson var tyvärr. Många vet ju inte ens vem Robert Zimmerman är....
vem fan är zimmerman
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.