58 827 läst · 200 svar
59k läst
200 svar
Stor varning för Julas "stål"-linjal
Verktygstokig
· Halland
· 7 601 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 601 inlägg
Medlem
· Sverige
· 5 376 inlägg
Detta triggade mig att kolla upp denne herr Johanssons måttsats.C cbrolin skrev:En sak att känna till, men hur många förstår vikten av hans arbete? Och varför ska man behöva vara intresserad av teknikhistoria för att ens höra talas om honom? Utan bra mätverktyg kan man inte serietillverka något som kräver någorlunda precision och därmed hade världen varit kvar på 1800-talets levnadsstandard.
Helt makalöst egentligen. Ett antal passbitar tillverkade med så hög precision att de suger fast i varandra, man sätter dit varje ny passbit med en skruvade glidande rörelse och det bara sitter ihop - med precision typ tusendels mm. Helt makalöst!
Fick han något nobelpris eller hur var det med det? Hela industrialiseringen tycks ha varit beroende av denna innovation.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Passbit
Pja han lämnade inget stort pris efter sig och det ör svårt att göra något mekaniskt utan metall, olja, kol eller transport (samt några mindre nogräknade krig) i tillräckligt stora mängder. Nobel löste många problem med gruvdrift och att skapa transportvägar.
Det ör inte heller så att Herr Johansson var helt fristående, jag har t o m för* mig att Nobel-sfären ägde faktoriet där han verkade plus att det var minst 400 års industriell tillverkning som skett på orten. OBS! Jag förminskar inte på något sätt hans insats men historia ör väldigt ofta en väv.
Första gången man håller i en måttsats som är hel så kommer man ihåg det (jag var 15).
*vi hade någon relativt tråkig teknologi/historia-lekiotion om bl a Johansson i en grå forntid. Idag skulle jag uppskatta det mer.
Det ör inte heller så att Herr Johansson var helt fristående, jag har t o m för* mig att Nobel-sfären ägde faktoriet där han verkade plus att det var minst 400 års industriell tillverkning som skett på orten. OBS! Jag förminskar inte på något sätt hans insats men historia ör väldigt ofta en väv.
Första gången man håller i en måttsats som är hel så kommer man ihåg det (jag var 15).
*vi hade någon relativt tråkig teknologi/historia-lekiotion om bl a Johansson i en grå forntid. Idag skulle jag uppskatta det mer.
Medlem
· Stockholms
· 164 inlägg
Det kallas decimaltum. Har förekommit även på tumstockar men det slog aldrig igenom riktigt här hemma.bodda olsson skrev:
Jänkarna använder dock decimaltum åtminstone inom mekaniken.
Från Wikipedia:Z z_bumbi skrev:
På företaget han var anställd vid fanns inte någon tillräckligt bra slipmaskin för att framställa de tänka passbitarna, så han byggde om sin frus symaskin (en Singer-maskin) till en avancerad slipmaskin och slipade till dessa passbitar hemma på kvällarna vid sidan av sitt ordinarie arbete på gevärsfabriken.
Tror inte någon förstår än idag hur karln lyckades få till en sådan precision. Visst, en Singer symaskin var nog en bra maskin på den tiden, men bråkdelar av en tusendels mm!
Vapenfabriken var statlig.
Nobel gjorde användbara uppfinningar, speciellt dynamiten. Att blanda nitroglycerin med sand var en mycket god ide, men inte svårt att göra, bara man är försiktig, när man väl kommit på det.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 997 inlägg
Njae, äve om det idag mest bara delas ut pris för forskningsframsteg så har man historiskt inte sett lika strikt på det. Jmf. Gustav Dahlén som fick Nobelpris i fysik 1912.C cpalm skrev:
Priset delas trots allt ut till den eller de som "gjort mänskligheten den största nytta".
Och på senare tid så fick ju tre pristagare dela på fysikpriset 2014 för den blåa lysdioden: "for the invention of efficient blue light-emitting diodes, which has enabled bright and energy-saving white light sources"
Så det går bra att dela ut Nobelpris för tekniska innovationer, det är bara ganska sällan som det görs.