D
Z z_bumbi skrev:
Vilken noggrannhet hade vi innan vi mätte med laser och skapade det några problem?
Ännu bättre än laser, ett simpelt lod. Så rakt det kan bli.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 4 till
  • Laddar…
Det är väl skit samma vad för andra verktyg och metoder man kan använda. I det här fallet är problemet att något man (åtminstone TS och även jag själv) förväntar sig skall vara rakt, inte är det.

Jag håller med om att mätfelet i längd är försumbart. Men klart att man skall kunna räkna med att en linjal är spikrak och inte bananformad.
 
  • Gilla
  • Älska
hannixx och 12 till
  • Laddar…
Kontrollera alltid alla mätinstrument. Upptäckte tex att ett relativt dyrt vattenpass visade att en yta var plan om man vände det åt ena hållet, men vände man det åt andra hållet så tyckte det att den lutade.

En annan kul övning är att jämföra vinkelhakar i butiken... Det är en anledning till att jag börjar använda en så kallad "speed square". Den är tillverkad i en del, vilket minskar risken för fel.

Kan också rekommendera en snörslå för raka linjer.
 
  • Gilla
Finnpucko och 3 till
  • Laddar…
Ett enkelt kritat slagsnöre ger en perfekt rak linje, även över längre avstånd.
 
  • Gilla
  • Älska
makarickiri och 4 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Men det är ju rätt vanligt att använda linjaler för att dra raka streck med, även om det finns alternativ. Så en linjal som inte går att använda för det ändamålet men ändå marknadsförs som linjal och inte någon form av mätsticka skulle jag anse att det är berättigat att utfärda en varning för.
Håller med, stållinjal är väl just det man väljer om man vill dra ett rakt streck i en plåt eller på en träbit för att sen kapa eller bocka där? Vad annars använder man?
 
  • Gilla
Yatzyman och 7 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Håller med, stållinjal är väl just det man väljer om man vill dra ett rakt streck i en plåt eller på en träbit för att sen kapa eller bocka där? Vad annars använder man?
Om det ska var rakt använder man en rätskiva?
 
  • Gilla
  • Wow
fahlis och 2 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Syftet med en linjal är väl inte att vara rak utan att mäta en sträcka?
Tror du blandar ihop linjal med måttband nu?
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Om det ska var rakt använder man en rätskiva?
lite krokigt är oxå rakt. det är sedan gammalt
 
  • Gilla
  • Haha
Hasse Sandin och 10 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Om det ska var rakt använder man en rätskiva?
Nog för att detta är ett diskussionsforum där olika åsikter debatteras, och ska debatteras, men behöver vi verkligen vara oense om att en linjal ska vara rak? 😉🤔🙄
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
hyggabus och 33 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nog för att detta är ett diskussionsforum där olika åsikter debatteras, och ska debatteras, men behöver vi verkligen vara oense om att en linjal ska vara rak? 😉🤔🙄
Jag vill bara mena på att använda ett instrument/verktyg gjort för att mäta med och sen blir upprörd över att det inte är rakt dvs använda till ett annat ändamål än det är gjort för blir ologiskt. Enligt Olas sträckning var ju mätfelet obefintligt trots avsaknad av rakhet.

Som att bli upprörd över att rätskivan saknar streck för att mäta med...
 
  • Gilla
Pettman och 2 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Det är väl skit samma vad för andra verktyg och metoder man kan använda. I det här fallet är problemet att något man (åtminstone TS och även jag själv) förväntar sig skall vara rakt, inte är det.

Jag håller med om att mätfelet i längd är försumbart. Men klart att man skall kunna räkna med att en linjal är spikrak och inte bananformad.
När jag byggde strax över 100m2 altan och hade kommit rätt långt med regelverket började jag tycka att något var skumt. Klev bort några meter och såg att det liknade hela havet stormar! (Nåja, det var inte helt vågrätt iallafall)
Kontrollmätte med långpasset, vände på det för att kompensera, vände igen, och igen...
Visade sig att det djävla billiga långpasset hade lösa libeller som ändrade sig liiite åt olika håll varje djävla gång man mätte!
Tur nog så var det innan det var dags för trallen, så det var "bara" att åka och köpa ett nytt Hultafors långpass, kontrollera det *noga* och sedan lossa allt från plintarna igen och väga in allt på nytt.

Sedan dess dubbelkollar jag alltid vattenpass...
 
  • Gilla
  • Ledsen
Tomture61 och 2 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
använda till ett annat ändamål än det är gjort för blir ologiskt
Vi får nog enas om att vi har olika uppfattning om vad en linjal är gjord för. Visst är den gjord för att kunna mäta men jag anser att den även är gjord för att kunna dra raka linjer.

Om vi nu inte pratar om en kurvlinjal förstås: 😉😂

En blå och transparent kurvlinjal formad som bokstaven "S" på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Johan.Andersson.81 och 8 till
  • Laddar…
Självfallet ska en linjal vara RAK. Ofta är den till för att sammankoppla två punkter och är den böjd kan konsekvenserna bli att ogjort arbete blir utfört. Exempelvis, skär gips med radie och knäck den sedan😫
Tänk om arkitekter inte hade linjaler att sammanbinda punkterna med? Hur skulle husen se ut då? Ja just ja! Det finns ju Gaudí😂
 
  • Gilla
  • Haha
Allium och 2 till
  • Laddar…
Mek, mök och hardhead är ju varningsmärkningar. Köp på egen risk med andra ord. Det finns säkert tillämpningar där kvalitén är tillräcklig men det kräver lite av köparen att bedöma. ;)
 
  • Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.