Jag måste erkänna att jag inte fattar ett smack av vad TS's bild visar?
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
H HansomeHanson skrev:
Jag märkte att något inte stod rätt till idag när jag hade ritat ett meterlångt streck med aluminiumlinjalen. Det var ju böjt, såg jag till och med med ögonmått. Jag jämförde linjalen med en krysslaser och ... se själva, TRE mm diff på mitten! Det är ju helt absurt att de alls får sälja sånt här skräp. Visst, man får vad man betalar för men den här kostade ändå 150 kr, jag skulle inte vilja ha betalt för att äga den.

Det förklarar också många misslyckade projekt här hemma när det bara inte har stämt, hur noga jag än har mätt och mätt om. Och nu har den förstört några ganska dyra melaminskivor.

Åker till K Bygg nu direkt och köper den dyraste linjalen de har. Stor varning!

EDIT: Ser nu att de bytt märke på den från Hard Head till Meec, men det är samma skit.
helt normalt för mätdon från PRC
 
  • Gilla
Ulltand och 4 till
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Lasern träffar linjalens ändar. Att den tar slut är mest troligt skugga, kanske för att bilden ska tas.
Förklara närmare, tack!
 
R Rejäl skrev:
Båda ändarna på linjalen är på laser linjen medans i mitten är det du ser på bilden alltså det som linjalen bågnar..
Och varför slutar lasern vid 45 cm? Var står lasern i förhållande till linjalen? Någonting stämmer inte här.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
R
Men det måste vara så han menar..
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Och varför slutar lasern vid 45 cm? Var står lasern i förhållande till linjalen? Någonting stämmer inte här.
Hört talas om fenomenet skugga?
 
  • Gilla
  • Wow
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Hört talas om fenomenet skugga?
Grejen är ju att bilden inte visar ett skit om problemet.
 
  • Gilla
  • Haha
martinradbo och 6 till
  • Laddar…
Det vore bra med en bild som visar hur laserstrålen åker längs med linjalens kant från ena änden till den andra. Då ser vi en eventuell böjning av linjalen.
 
  • Gilla
makarickiri och 4 till
  • Laddar…
D
T Thomas_Blekinge skrev:
Förklara närmare, tack!
Vet inte hur jag ska kunna förklara bättre, någon annan med större pedagogisk förmåga får.gärma ta vid. :/
 
Vilken noggrannhet hade vi innan vi mätte med laser och skapade det några problem?
 
  • Gilla
Mats-S och 1 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Vilken noggrannhet hade vi innan vi mätte med laser och skapade det några problem?
Det är väl ganska klart att en krokig linjal kan skapa problem? Hela syftet med en linjal är att vara rak.
 
  • Gilla
mikethebik och 10 till
  • Laddar…
R
Z z_bumbi skrev:
Vilken noggrannhet hade vi innan vi mätte med laser och skapade det några problem?
Vi använder inga linje lasrar när vi bygger hus o raka och i lod blir dom, men för plattsättare o undertaksmontörer är det ett grymt verktyg..
Hultafors rätstege 1800mm är underskattat..
 
  • Gilla
hyggabus och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl ganska klart att en krokig linjal kan skapa problem? Hela syftet med en linjal är att vara rak.
Ja men hur rak och för vilket syfte? Nu tycker jag den aktuella linjalen troligen skulle må bra av en tur på en plan yta och lite slippapper alt att en markering att den inte är så exakt Problemet (om det nu ör ett problem) är däremot att försöka sänka toleransernar även om det inte behövs.

Jag känner inte att jag får fram vad jag verkligen tänker på utan att skriva en uppsats så jag lämnar det.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl ganska klart att en krokig linjal kan skapa problem? Hela syftet med en linjal är att vara rak.
Syftet med en linjal är väl inte att vara rak utan att mäta en sträcka?
 
  • Gilla
  • Wow
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Syftet med en linjal är väl inte att vara rak utan att mäta en sträcka?
Båda skulle jag säga. Mäta en sträcka kan exempelvis även göras med ett måttband. När jag använder en linjal "vid byggen" är det oftast för att markera/rita en rak linje. Mer sällan för att mäta.
 
  • Gilla
fahlis och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.