B Byggfuskarn skrev:
Att ha spindel är ungefär som att ha katt. Fast de tar kryp som flugor och gråsuggor i stället för möss. Bara bra.
MIn systers katter håller helt rent på insekter också. De kan kasta sig från en hög möbel rakt ut i rummet bara för att fånga en fluga i flykten...
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi har såna här inne nån gång/vecka denna årstiden. Visade bilden för en bekant och hon sa att de bits?! Kände att det gick från bad to worse som man säger... :mad: En spindel i en rostfri diskho med vattenstänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
blomknopp och 1 till
  • Laddar…
Tobbe.A
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vi har såna här inne nån gång/vecka denna årstiden. Visade bilden för en bekant och hon sa att de bits?! Kände att det gick från bad to worse som man säger... :mad:[bild]
Som jag förstår kan den bitas, men den är varken farlig eller biter hårt. Ev lite rodnad.
 
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Som jag förstår kan den bitas, men den är varken farlig eller biter hårt. Ev lite rodnad.
Det där var verkligen ingen tröst. Inte farlig? Spindel som bits=farlig för den psykiska hälsan, i min bok iallafall. :crysmile:
Dessutom, giftspindel:
Skärmdump från Wikipedia visar information om spindelarten Eratigena atrica, dess vetenskapliga namn, utbredningsområde och bettinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tobbe.A
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Det där var verkligen ingen tröst. Inte farlig? Spindel som bits=farlig för den psykiska hälsan, i min bok iallafall. :crysmile:
Jo, så kan det ju såklart vara :)

Jag har fångat en jäkla massa sånna inne genom åren, jag har aldrig fått något bett.
 
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Jo, så kan det ju såklart vara :)

Jag har fångat en jäkla massa sånna inne genom åren, jag har aldrig fått något bett.
Jag får inte heller några bett, men det kan ju också bero på att jag fångar dem med dammsugaren (de är ofta väldigt snabba trots storleken nämligen).
 
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
K
Tur att det inte finns så jättemycket spindlar i vårt hus av dessa storlekar . Har en fru med fobi så är det en stor spindel inne är hon inte nöjd för än jag tagit ihjäl den :p
 
Tobbe.A
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Dessutom, giftspindel:
[bild]
Fortfarande inte farlig….för den fysiska hälsan :)
 
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
Düsseldorff
Jag tyckte också att spindlar var obehagliga i min ungdom. Sen bodde jag i Australien ett tag, då gick det över. Antar att det blev undermedvetet ohållbart att känna obehag av något som är ständigt närvarande.
 
  • Gilla
blomknopp och 3 till
  • Laddar…
B Byggfuskarn skrev:
Att ha spindel är ungefär som att ha katt. Fast de tar kryp som flugor och gråsuggor i stället för möss. Bara bra.
Men kan man lära dem gå på lådan? Så trött på spindelbajs!
 
  • Gilla
  • Haha
blomknopp och 1 till
  • Laddar…
Jag har en spindel i fönstret till hemma kontoret. Har kommit på att jag kan mata den med flugor som jag lägger på nätet med pincett. Då kommer husspindeln och väver in den direkt. Sedan äter den lite och efter några timmar släpper den loss flugkroppen som då faller till golvet.

Ungarna tycker jag suttit på hemmakontoret för länge nu och att jag borde gå ut.......
 
  • Haha
  • Gilla
ch75 och 14 till
  • Laddar…
Ett av mina husdjur. Ovanligt lite spindlar i år här.
 
  • En stor spindel på en trälist vid en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
blomknopp och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vi har såna här inne nån gång/vecka denna årstiden. Visade bilden för en bekant och hon sa att de bits?! Kände att det gick från bad to worse som man säger... :mad:[bild]
Jag plockar alla spindlar med stor försiktighet, med handen ifall de riskerar att skadas av till exempel dammsugaren. Har aldrig blivit biten.
Det är faktiskt inte riktigt sant. För det finns en "spindeltyp" som bitit mig flera gånger och förvånansvärt hårt. Jag känner mumera lätt igen den på sin platta lilla kropp och de korta benen. Den är så platt att den är svårt att få grepp om den med tummen och pekfingret.

Staffans
 
  • Gilla
Byggfuskarn och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jag plockar alla spindlar med stor försiktighet, med handen ifall de riskerar att skadas av till exempel dammsugaren. Har aldrig blivit biten.
Det är faktiskt inte riktigt sant. För det finns en "spindeltyp" som bitit mig flera gånger och förvånansvärt hårt. Jag känner mumera lätt igen den på sin platta lilla kropp och de korta benen. Den är så platt att den är svårt att få grepp om den med tummen och pekfingret.

Staffans
Här bussar jag maken med flugsmäcken på alla spindlar med större vingspann än 2 cm.
Dock vet min naturvetenskapliga hjärna att spindlar gör gott, men fästingar...nejdu, det har jag kollat upp och de har inget rimligt syfte whatsoever.
 
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
Staffans2000
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
men fästingar...nejdu, det har jag kollat upp och de har inget rimligt syfte whatsoever.
Jodå. Det har de säkert. Även om jag själv gladerligen skulle chansa på att jag har fel! Lite som med brännmaneter, knott, Spanska skogssniglar, Staffan Westerberg och dörrknackare.

Staffans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.