Staffans2000
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
[länk]
Där ser man. Så tror vi människor; tydligen.

Men. Avslutet lyder som följer; -"Men det är inte lätt att veta vad som händer om en art försvinner (eller om en ny art kommer in). Därför krävs det mycket kunskap och en hel del försiktighet."

Det enda djur naturen verkar klara sig utan, är du och jag.

Staffans
 
  • Gilla
blomknopp och 3 till
  • Laddar…
Självklart är alla spindlar giftiga, hur skulle de annars få i sig någpn mat. Men husspindlar och andra vanligt förekommande spindlar i Sverige är inte gifta för människor eller ens för små husdjur. Visst kan man få en svullnad om man mot förmodan blir biten av en spindel men det är inte farligt. Jag blir svullen där jag blir myggbiten också. Det torde gälla de flesta.

Om du har en spindel inne som du inte gillar, bär ut den. Vänd ett glas över, skjut försiktigt in ett papper som lock och ut med den, om du inte vill ta i den.
 
  • Gilla
  • Älska
HasseTeknik och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Där ser man. Så tror vi människor; tydligen.

Men. Avslutet lyder som följer; -"Men det är inte lätt att veta vad som händer om en art försvinner (eller om en ny art kommer in). Därför krävs det mycket kunskap och en hel del försiktighet."

Det enda djur naturen verkar klara sig utan, är du och jag.

Staffans
Du har så rätt, Staffan.
 
Tobbe.A
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Dock vet min naturvetenskapliga hjärna att spindlar gör gott, men fästingar...nejdu, det har jag kollat upp och de har inget rimligt syfte whatsoever.
Det där med fästingar diskuterades på P4 för ett tag sedan. Enligt en expert som var med så är fästingars enda syfte att överleva… precis som vi människor. Vi har inte heller något annat syfte ;)
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
precis som vi människor. Vi har inte heller något annat syfte ;)
Det vet vi inte. Superdatorn Jorden (där människorna var en del) sprängdes ju av Vogonerna innan den hann komma fram till svaret….;)
 
  • Gilla
  • Älska
Luc Reiner och 5 till
  • Laddar…
Hittade denna "lilla" kompis på 5 cm för ett antal år sedan i vår källare. Till och med jag om inte är så lättskrämd av mig hajjade till lite :D.

Stor spindel bredvid tumstock som visar dess storlek på cirka 5 cm i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
blomknopp
  • Laddar…
Hittade själv denna spindel och skulle gärna vilja veta vad detta är för monster. Spindeln i sig var inte så stor men kroppen var säkert 2cm i diameter och brutalt häftig i sig. En spindel med 2 cm i diameter i ett hörn av ett fönster med spindelnät och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
blomknopp
  • Laddar…
D docboy skrev:
Hittade själv denna spindel och skulle gärna vilja veta vad detta är för monster. Spindeln i sig var inte så stor men kroppen var säkert 2cm i diameter och brutalt häftig i sig.[bild]
Ser ut som en Marmorspindel.
 
Googlade lite och verkar vara just en marmorspindel. (y)
 
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
D docboy skrev:
Hittade själv denna spindel och skulle gärna vilja veta vad detta är för monster. Spindeln i sig var inte så stor men kroppen var säkert 2cm i diameter och brutalt häftig i sig.[bild]
Väldigt vacker.
Vi har fina korsspindlar som gör fantastiska nät. Men jag lyckas aldrig ta någon bra bild.
 
Hittade denna för ett tag sedan, men jag måste faktiskt erkänna att hennes 6-benade kompis fan är äckligare.
 
  • Spindel i sitt nät belyst mot en mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en stor grön gräshoppa med långa antenner och ben.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
blomknopp och 2 till
  • Laddar…
För egen del så har man kommit till det läget där man gör en av två alternativ när man hittar en spindel inne. Är det en italiensk dallerspindel så åker dammsugaren fram och är det en "normal" spindel så blir det mer hurrarop. Varför? För att de är en invasiv art som har invaderat pannrummet och garaget och som försöker få fäste i huset också. (de uppskattar den torrare luften) Så alla andra spindlar är mina allierade i kampen. Just nu har vi en jaktspindel som bor i ett gammalt skruvhål i badrummet. Den heter Frans, för benen ser ut som ögonfransar när den sitter redo.
Spindel nära golvlisten på en brunaktig yta, bredvid ett gammalt skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
blomknopp och 2 till
  • Laddar…
S0MMER S0MMER skrev:
Hittade denna för ett tag sedan, men jag måste faktiskt erkänna att hennes 6-benade kompis fan är äckligare.
Fina bilder.
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Sånna här godingar har jag i källaren i nya huset : ) "Falsk svarta änkan" eller "Fettspindel"...
Hoppas VERKLIGEN den är "falsk"... Ja, de börjar försvinna nu tack vare luftavfuktaren eller frekvent städning!

Tre bilder av samma typ av mörkfärgade spindel med glänsande bakkropp, på ett trät underlag, i någons källare.
 
  • Wow
blomknopp och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.