213 108 läst · 190 svar
213k läst
190 svar
Stor spindel inomhus
Där ser man. Så tror vi människor; tydligen.MariaiÖstergötland skrev:
Men. Avslutet lyder som följer; -"Men det är inte lätt att veta vad som händer om en art försvinner (eller om en ny art kommer in). Därför krävs det mycket kunskap och en hel del försiktighet."
Det enda djur naturen verkar klara sig utan, är du och jag.
Staffans
Självklart är alla spindlar giftiga, hur skulle de annars få i sig någpn mat. Men husspindlar och andra vanligt förekommande spindlar i Sverige är inte gifta för människor eller ens för små husdjur. Visst kan man få en svullnad om man mot förmodan blir biten av en spindel men det är inte farligt. Jag blir svullen där jag blir myggbiten också. Det torde gälla de flesta.
Om du har en spindel inne som du inte gillar, bär ut den. Vänd ett glas över, skjut försiktigt in ett papper som lock och ut med den, om du inte vill ta i den.
Om du har en spindel inne som du inte gillar, bär ut den. Vänd ett glas över, skjut försiktigt in ett papper som lock och ut med den, om du inte vill ta i den.
Du har så rätt, Staffan.Staffans2000 skrev:Där ser man. Så tror vi människor; tydligen.
Men. Avslutet lyder som följer; -"Men det är inte lätt att veta vad som händer om en art försvinner (eller om en ny art kommer in). Därför krävs det mycket kunskap och en hel del försiktighet."
Det enda djur naturen verkar klara sig utan, är du och jag.
Staffans
Det där med fästingar diskuterades på P4 för ett tag sedan. Enligt en expert som var med så är fästingars enda syfte att överleva… precis som vi människor. Vi har inte heller något annat syfteMariaiÖstergötland skrev:
Väldigt vacker.D docboy skrev:
Vi har fina korsspindlar som gör fantastiska nät. Men jag lyckas aldrig ta någon bra bild.
För egen del så har man kommit till det läget där man gör en av två alternativ när man hittar en spindel inne. Är det en italiensk dallerspindel så åker dammsugaren fram och är det en "normal" spindel så blir det mer hurrarop. Varför? För att de är en invasiv art som har invaderat pannrummet och garaget och som försöker få fäste i huset också. (de uppskattar den torrare luften) Så alla andra spindlar är mina allierade i kampen. Just nu har vi en jaktspindel som bor i ett gammalt skruvhål i badrummet. Den heter Frans, för benen ser ut som ögonfransar när den sitter redo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat: