U
stigen stigen skrev:
Du får gärna ta över mina ekförstärkta slagklossar. Dom ser ut som nya efter 45 kvadratmeter!
Vore kanon. Hör av mig om det blir det golvet som vi köper till slut så får vi se då om de finns kvar. Ska bli klar med golvvärmen först så det finns risk att vi (sambon) hinner ändra sig. :)

/Filip
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Återhämtningen

Efter den intensiva golvläggningen hos sonen har vardagen åter kommit i kapp.
Båten, ”Grodan”, är åter på fast mark och preparerad för övervintring.
Snickerboa har storstädats och alla verktyg och maskiner som har varit igång under den långa ”Gåbortperioden” har gåtts igenom.

Vår lilla bod har storstädas och släpet är full med saker som behöver komma till en slutförvaring.

En trädgårdsbod öppen med synliga verktyg, omgiven av diverse trädgårdssaker och möbler i oordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag inser när jag städar ut ”Snickerboa” att det måste bli en fokusering på vad jag vill göra med dom resurser/möjligheter som finns.
Dom stora ”Gåbortprojekten” är klara. Jag har verkligen saknat stunderna med eget skapande i ”Snickerboa”, så tillbaka ”tillbaka till rötterna” blir hösten och vinterns mål.
Jag har en idé om att förändra tillgängligheten av mina handverktyg och tillbehör så att det blir enklare och snabbare att använda dom.
Spännande utmaning inför mörkerperioden känner jag!

Trevlig Helg! :beer:
Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
”Rom - byggdes inte på en dag”

Städningen av ”Snickerboa” fortsätter. Nu är 3/4 städat. Sliphörnan återstår. Alla punktdammsugare har rengjorts och den centrala spånfläkten har fått en grundlig rengöring på insidan. Alla hörn och skrymslen är dammsugna.

Verkstad med kapsåg och dammsugarsystem på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Städat verkstadsutrymme med en rengjord punktdammsugare och trädetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rengjord och installerad central spånfläkt i verkstaden, med synliga rör och slangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En samling verktyg och städutrustning i ett hörn, inklusive punktdammsugare och spånfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortfarande mycket saker framme på MFT-bordet men mer och mer ramlar på plats.
Jag har ändrat platsen lite på min Moxonplacering så den bli mer lättillgänglig att använda. Det stora skruvstycket har fått en ny plats. Tidigare satt det i min Moxon men det medförde att bänken var låst. Tiden får visa om det är rätt väg att gå. Allting går att förbättra!

Välorganiserad snickarbänk med verktyg, skruvstycke och rengjord punktdammsugare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Många idéer poppar upp när man håller på att rota runt!
Släpet börjar fyllas med prylar och skit för slutförvaring nästa vecka.

En släpvagn fylld med svarta soppåsar, byggavfall och diverse föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trevlig Helg! :beer:
Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
”Verktygsskåp”

Den här väggen påminner mer om ”Kalabaliken i Bender”.

Rörigt verktygsvägg med olika verktyg och skruvmejslar upphängda oorganiserat på en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Otroligt fult och rörigt! Inte fan kan jag acceptera en sådan vägg i en nystädad verkstad!

Så nu ligger ett vitt ark framför mig.

Ett vitt papper på ett verkstadsbord med en ölburk ovanpå och verktygshållare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är bara att spåna högt och lågt. Det kan ju inte bli sämre!
Målet är ett verktygsskåp som är funktionellt, vackert och förändringsbart.
Full rulle på kontoret dom närmaste dagarna! Det gäller att pressa det laterala tankearbetet till max!
Det finns inga svårigheter, bara möjligheter!

Dag
 
  • Gilla
Benny Bjerrehus och 7 till
  • Laddar…
Det här ser jag fram emot! :)

Kör hårt, Dag!
//Ronnie
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Verktygsskåp”

Den här väggen påminner mer om ”Kalabaliken i Bender”.

[bild]

Otroligt fult och rörigt! Inte fan kan jag acceptera en sådan vägg i en nystädad verkstad!

Så nu ligger ett vitt ark framför mig.

[bild]

Det är bara att spåna högt och lågt. Det kan ju inte bli sämre!
Målet är ett verktygsskåp som är funktionellt, vackert och förändringsbart.
Full rulle på kontoret dom närmaste dagarna! Det gäller att pressa det laterala tankearbetet till max!
Det finns inga svårigheter, bara möjligheter!

Dag
Spontana tankar.
Skåp med luckor på är bra. Då kan man hålla spån och damm borta från verktyg även när man kör med maskiner.
Om saker ska hänga på insidan av dörrar måste det sitta fast bra. Tokirriterande när det trillar av saker när man öppnar lr stänger.
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Kanske med glasdörrar som den här snubben byggt? Välorganiserad verkstad med olivgröna skåp, glasdörrar, och verktyg som gersåg och pelarborr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Benny Bjerrehus och 3 till
  • Laddar…
Lägger min röst helt och hållet på luckor med glas eller nån slags möjlighet att se vad som finns utan att öppna. Har gått över från flyttkartonger till plastbackar av samma anledning. Jag skriver för fult och har för dåligt minne för att komma ihåg vad som var var. En något mer strukturerad person har kanske inte dessa problem men översikt av verktygsparken måste vara bra ändå!
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Garderobssnickarn
Kul projekt!

Om du inte måste på grund av plats brist och att det är så kul (jag faller i den fällan varje gång jag ska göra något liknande) så packa inte för kompakt och komplicerat. Max en lucka/dörr. Inte en lucka sedan fälla undan än annan hylla i skåpet och sedan kommer du åt något.
Efter en tid orkar jag aldrig hänga tillbaka sakerna då.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
”Reclaim the Workbench”

Efter flera dagars städande och sorterande börjar bitarna falla på plats.

Organiserad verkstad med en bandsåg, en pelarborr, bänkar och upphängda verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Organiserad verkstadsinredning med ett avstädat MFT-bord, upplinade verktyg och bordsåg, på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Välorganiserad verkstad med verktygsskåp, arbetsbänkar och diverse byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den överfulla släpkärran är tömd och dom två uteförråden rensade.
Grodan har gått in i vinterdvala. I morgon är det en dag närmare nästa sommar!

En släpkärra med täckning parkerad på en grusuppfart bredvid en bil och en soptunna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppstädad släpkärra med ordnade hyllor, klädhängare och sorterade föremål som verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inredningen i ett städat och sorterat uteförråd med verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MFT-bordet är avstädat/inoljat och den öppna stora ytan vill jag nog behålla framöver.

Organiserad arbetsyta i snickeri med påstått MFT-bord och verktygskub.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avstädat och inoljat multifunktionellt verktygsbord (MFT-bord) i en renoverad verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har en sådan här mall för utlåning om det är någon som funderar på ett egenbyggt MFT-bord. Skicka PM så löser vi det.

Ett använd och svart MFT (Multi-Function Table) bordsskiva i plast med hål och skåror för verktygsfäste.

Verktygskuben som fungerat väldigt bra får nog ta ”Time out” en tid. Plats behövs ju alltid!
En klassiker maler i huvudet under hela städperioden.
”Jag trivs bäst i öppen verkstad, nära bänken vill jag stå, några månader om åtet så att själen kan få ro,………………….”

Nu känns det rätt att börja tänka på nästa projekt. Som vanligt blir det nog ett testskåp av enklare material så jag får en uppfattning om storlek, utseende och dom olika verktygshållarnas utformning. Det är en lärorik fas i skapandet. Det brukar alltid bli ett eller flera lappkast när den fysiska verkligheten växer fram. Blir modellen bra har jag planer på att göra några skåp till för bättre överskådlighet av fler verktyg och hjälpmedel för att underlätta arbetet i ”Snickerboa”.

Lite tankar börjar sätta sig. En flexibel och snabb ommöblering av verktygen och hållarna i skåpet står högt på listan. Verktyg och hjälpmedel grupperade efter användning för att snabbt hitta vad man söker.

Givetvis kommer nya ”villhöver” verktyg hitta sin väg in i verkstaden framöver och då skall det gå enkelt att forma om skåpens innehåll.
Efter lite forskning/inhandling på nätet tror jag att testbyggandet kör igång till helgen.

”Jag har ju hela helgen på mig”!
Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Rickard. och 11 till
  • Laddar…
Stiligt! Du har ingen närmre bild på plattorna som hyveln och bandsågen står på? Jag lider av syndromet "för litet garage" och skulle behöva bygga liknande lösningar för diverse verktyg och maskiner och skulle gärna kika på lite inspiration.
 
M Maledictus skrev:
Stiligt! Du har ingen närmre bild på plattorna som hyveln och bandsågen står på? Jag lider av syndromet "för litet garage" och skulle behöva bygga liknande lösningar för diverse verktyg och maskiner och skulle gärna kika på lite inspiration.
Hej Maledictus!

Du tycks ha samma problem som många av oss andra har. Att ha maskinerna på hjul underlättar i en trång verkstad.
Bandsågen och hyveln står på en 25mm massiv bänkskiva. Hjulsatserna köpte jag för många år sedan.
Kommer inte ihåg var men om du söker på nätet så lär du hitta. Jag tror en sats kostar från 1000kr och uppåt.
Ett billigare alternativ är att använda dubbelhjul från ClasOlle. Jag gjorde det när jag byggde mitt stora MFT-bord. Dom finns både med låsning och utan. Jag tror dom bygger 50mm.

https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-nytt-stoerre-mft-bord.313020/

Mitt stora MFB-bord fungerar jättebra med dom här hjulen. Dom 4 låsbara var helt onödigt att sätta. I dag är bänken fullastad med saker i lådorna och jag får verkligen ta i när jag vill flytta den.

Dom hjulen kan du skruva direkt i en lite tjockare bit av bänkskiva eller ram av 2" X 4". Skruvar du direkt i en 25mm bänkskiva tjänar du 20mm. Hjulen bygger inte så högt och tål 75kg per hjul. 4 hjul blir 300kg!

Dag

Ett bromsat möbelhjul av polyuretan med dubbla kullager, visas på en online-butikssida med pris och lagerstatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
stigen stigen skrev:
Hjulen bygger inte så högt och tål 75kg per hjul. 4 hjul blir 300kg!
Vet inte riktigt var, men tror det var här p forumet, lärt mig att man ska beräkna vilken på tre hjul. Dvs maxbelasta 75kg per hjul till 225kg.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Vet inte riktigt var, men tror det var här p forumet, lärt mig att man ska beräkna vilken på tre hjul. Dvs maxbelasta 75kg per hjul till 225kg.
Det hade jag ingen aaanning om!
Men 225kg är inte så illa pinkat ändå.
Hur mycket tål då mitt MFT- bord som har 8 hjulpar?
7 x 75 = 525kg eller 8 x 75 = 600kg

Dag
 
stigen stigen skrev:
”Verktygsskåp”

Den här väggen påminner mer om ”Kalabaliken i Bender”.

[bild]

Otroligt fult och rörigt! Inte fan kan jag acceptera en sådan vägg i en nystädad verkstad!

Så nu ligger ett vitt ark framför mig.

[bild]

Det är bara att spåna högt och lågt. Det kan ju inte bli sämre!
Målet är ett verktygsskåp som är funktionellt, vackert och förändringsbart.
Full rulle på kontoret dom närmaste dagarna! Det gäller att pressa det laterala tankearbetet till max!
Det finns inga svårigheter, bara möjligheter!

Dag
Kanske ett nytt golv i verkstaden?
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.