Benny Bjerrehus Benny Bjerrehus skrev:
Kanske ett nytt golv i verkstaden?
Lagt golv ligger!
När jag byggde verkstaden jagade jag kostnader. Det märktes när det blev dags för golvläggning. Den kvaliteten hade jag inte orkat lägga idag!
Det blev inget ” Masterpiece” direkt. Det är därför jag har så många maskiner för att täcka golvet!

Dag
 
  • Gilla
  • Haha
Immobil och 2 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hej Maledictus!

Du tycks ha samma problem som många av oss andra har. Att ha maskinerna på hjul underlättar i en trång verkstad.
Bandsågen och hyveln står på en 25mm massiv bänkskiva. Hjulsatserna köpte jag för många år sedan.
Kommer inte ihåg var men om du söker på nätet så lär du hitta. Jag tror en sats kostar från 1000kr och uppåt.
Ett billigare alternativ är att använda dubbelhjul från ClasOlle. Jag gjorde det när jag byggde mitt stora MFT-bord. Dom finns både med låsning och utan. Jag tror dom bygger 50mm.

[länk]

Mitt stora MFB-bord fungerar jättebra med dom här hjulen. Dom 4 låsbara var helt onödigt att sätta. I dag är bänken fullastad med saker i lådorna och jag får verkligen ta i när jag vill flytta den.

Dom hjulen kan du skruva direkt i en lite tjockare bit av bänkskiva eller ram av 2" X 4". Skruvar du direkt i en 25mm bänkskiva tjänar du 20mm. Hjulen bygger inte så högt och tål 75kg per hjul. 4 hjul blir 300kg!

Dag

[bild]
Fantastiskt. Stort tack!
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Det hade jag ingen aaanning om!
Men 225kg är inte så illa pinkat ändå.
Hur mycket tål då mitt MFT- bord som har 8 hjulpar?
7 x 75 = 525kg eller 8 x 75 = 600kg

Dag
Räknar man helstelt så kan aldrig mer än 3 hjul vara i ingrepp samtidigt. Det är naturligtvis nonsens i sammanhang som en arbetsbänk då den alltid kommer att deformeras en del. Lite lagom ingenjörsgissigt så skulle jag säga att för 8 hjul kan man räkna med 6 hjul.

Sen kan man fundera på vad som händer om ett hjul överlastas, deformeras det något tills att de andra hjulen har hamnat i mer ingrepp eller går det mest belastade hjulet sönder? Oavsett så är nog felfallen inga större katastrofer.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Liten detalj - Stor betydelse

I dag kom paketet med dom viktiga små detaljerna som skall göra det möjligt för mig att förverkliga min idé med dom nya verktygsskåpen. Målet är ju att verktygsinredningen skall vara helt flexibel för att underlätta förändringar bland verktygen framöver. Dom här små rackarna skall nog lösa problemet.

Förpackning med neodymmagneter på en trähylla bredvid en lös magnet som testas för verktygsskåpsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Neodymmagneter med försänkt hål och skruvar används för verktygsförvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är kraftiga neodymmagneter som kommer att fästa olika verktygshyllor eller hållare mot skåpets rygg och dörrens insida vilka blir av plåt.

Trähylla med neodymmagneter monterade för att fästa verktyg mot en plåtyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Neodymmagnet monterad på en trähylla för flexibel verktygsförvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Traditionella gamla verktygsskåp är som vackra konstverk. Fulla med underbara verktyg, mycket erfarenhet och mycket kunskap.

Välorganiserat verktygsskåp med hyllor innehållande olika träbearbetningsverktyg och snickeriutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skall nog försöka göra en lite modernare variant som passar mitt intresse för ständigt förändringsarbete bättre. Det blir en spännande resa!
Givetvis gjorde jag en hylla snabbt utav lite spillvirke för att testa fästkraften på magneterna.

Hylla med verktyg, inklusive en hyvel och mätverktyg, fästad mot vit vägg, demonstrerar neodymmagneternas användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trähylleprov med verktyg och neodymmagneter som koncept för verktygsförvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag blev positivt överraskad hur starka dessa små var!
Så nu blir det mycket funderande och testande om hur det hela skall lösas. Många spännande lösningar ligger nog runt hörnet! Det gäller bara att komma på dom!

Dag!
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 11 till
  • Laddar…
Testing - Testing

Fortsätter med att testa olika alternativ för verktygshållarnas fastsättning med magneterna.
För bästa resultat skall magneterna fästas 5,1mm in i materialet. Olika möjligheter finns, fräsa och såga på olika sätt men jag testade med att borra ut fördjupningen med den lilla pelarborren. Två diametrar på borr testades och 25mm blev klart godkänt.

Träplanka med två borrade fördjupningar för magnetfästen märkta "25 mm" respektive "35 mm".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den där lilla Boschen har ju lite finesser inbyggt!

Pelarborr med digitalt djupmått visande 5,1 mm, borr och trä med borrade hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plåtarna till skåpens bak och framsida är fixade och samtidigt hämtade jag ut två nya snabbspännare till MFT-bordet från Posten.

Plåt med prislapp står lutad mot ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Etikett på ett metallplåtark med specifikationer från Biltema, artikelnr 79-603, mått 1000x500x1,2 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Modellen heter DrillPro och kostar ca. 175kr på Banggood. Utvärdering kommer.

Två snabbspännare för träbearbetning på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I morgon kommer jag att göra det slutgiltiga ultimata testet av magneternas styrka. Det är ju fredag! Ni som har följt med i tråden vet säkert vad det handlar om.

Dag
 
  • Gilla
andy999 och 6 till
  • Laddar…
Då gäller det att du har tillräckligt många hemma så vi kan få ett riktigt "brottlasttest", dvs så här många gick det att stapla innan hyllan föll till golvet. ;)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Testing - Testing

Fortsätter med att testa olika alternativ för verktygshållarnas fastsättning med magneterna.
För bästa resultat skall magneterna fästas 5,1mm in i materialet. Olika möjligheter finns, fräsa och såga på olika sätt men jag testade med att borra ut fördjupningen med den lilla pelarborren. Två diametrar på borr testades och 25mm blev klart godkänt.

[bild]

Den där lilla Boschen har ju lite finesser inbyggt!

[bild]

Plåtarna till skåpens bak och framsida är fixade och samtidigt hämtade jag ut två nya snabbspännare till MFT-bordet från Posten.

[bild]

[bild]

Modellen heter DrillPro och kostar ca. 175kr på Banggood. Utvärdering kommer.

[bild]

I morgon kommer jag att göra det slutgiltiga ultimata testet av magneternas styrka. Det är ju fredag! Ni som har följt med i tråden vet säkert vad det handlar om.

Dag
En Dag full(lastad) av Arboga...
 
  • Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
”Det ultimata testet”

FreDagen till ära så har jag gjort ”Det ultimata testet” av dom små magneternas kraft för det nya projektet ”Verktygsskåp”.

Trähylsa med magnetfästen på metallunderlag, test för verktygsskåpsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Liten magnet fastskruvad på trähylla som en del av ett verktygsskåpsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


24 stycken ”Pelarborrar” staplade på hyllan. Cirka 12,5 kg tillsammans. Imponerande!

Staplad pelarborrar på ett vit och blått verktygsskåp i en välfylld arbetsverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Helt klart har jag gjort rätt val av komponenter för ett lyckat bygge.
”Styrka och Smak”!
Det ger förutsättningar för ett lyckat resultat!

OBS! Får ej förväxlas med ”Snille och Smak”!

Logotyp för Svenska Akademien med texten "Snille och Smak" inramad av en lagerkrans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ordspråket/förtroendet känns lite förbrukat efter dom senaste årens mediala cirkus!

Trevlig Helg! :beer:
Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Lintto1 och 15 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
24 stycken ”Pelarborrar” staplade på hyllan. Cirka 12,5 kg tillsammans. Imponerande!
Imponerande absolut, men klarar hyllan 24 till? ;):thinking:Du måste naturligtvis i sann ingenjörsmässig anda ta rätt på var "brottgränsen" går. (y):crysmile:

Har hyllan möjligen lite stöd av nyckelskylten??? :surprised:

Hylla med flera vinflaskor testas för viktkapacitet, stöds eventuellt av en nyckelskylt nedanför.

Ogiltig test i så fall. :thumbdown:
 
  • Gilla
  • Wow
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Imponerande absolut, men klarar hyllan 24 till? ;):thinking:Du måste naturligtvis i sann ingenjörsmässig anda ta rätt på var "brottgränsen" går. (y):crysmile:

Har hyllan möjligen lite stöd av nyckelskylten??? :surprised:

[bild]

Ogiltig test i så fall. :thumbdown:

Hej ”Falköga”!

Om så hade varit fallet hade jag hållit med dig!
Men om du kollar nyckelskyltens placering på bilderna så ligger den en bit ner och deltar inte i testet.
Dag

Välorganiserad verkstad med vit skåp, verktygshyllor och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verktygshylla med mässingsdörrhandtag, trälåda och mätinstrument, ej inklusive nyckelskylt, förberedd för test.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om en månad blir det nog ett nytt test. Då blir lång kompishelg med mycket gott! Lagret med ”Pelarborr” kommer då att vara betydligt större och testet kommer att göras med kontrollanter till ”the bitter end”.
 
Redigerat:
  • Älska
Alfredo
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
24 stycken ”Pelarborrar” staplade på hyllan. Cirka 12,5 kg tillsammans. Imponerande!
Det där var ett av de modigaste test jag någonsin sett utan någon form av säkerhetsbackup.
 
  • Haha
  • Gilla
TriNitro och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det där var ett av de modigaste test jag någonsin sett utan någon form av säkerhetsbackup.
Vad vet du om det??? :thinking::surprised::worried: Det kanske står ett helt gäng plattor på lagret.
 
  • Gilla
  • Haha
Yaax och 1 till
  • Laddar…
Jo, men det vore ju ändå alkoholmissbruk om det där rasade.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Ja, det där var ju bara ett test och vi saknar fortfarande brottlasten. Är den 30, 48 eller ännu fler "Arbogas"?

En fråga från dina bilder ovan. Vilken storlek/typ är det på luftrenaren i taket? Är du nöjd med den?
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
R roli skrev:
Ja, det där var ju bara ett test och vi saknar fortfarande brottlasten. Är den 30, 48 eller ännu fler "Arbogas"?

En fråga från dina bilder ovan. Vilken storlek/typ är det på luftrenaren i taket? Är du nöjd med den?
Test till ”The Bitter End” kommer om en månad.
Luftrenaren köpte jag för många år sedan på Swedendro. Skickar med några bilder med ”måttreferens” så kan du själv bilda dig en uppfattning. Filterkasetten i bakkanten är väldigt lätt att ta ut och rengöra.
Dag

Luftrenare med kontrollpanel och varningsetiketter, monterad på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Luftrenarens filterkassett med grått filtermaterial synlig och verkstadsutrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.