Mission completed!

Sista checklistan klar.

En avslutad checklista för hemmet med markerade färdiga uppgifter såsom dammsugning och läggning av golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Åter hemma för en skön natts sömn i den egna sängen.
Dom närmaste dagarna kommer alla verktygsväskor tömmas och sorteras.
Många prylar har varit i farten. Inte samma ordning som när vi åkte. En utvärdering om ”Golvcirkusen” kommer senare.

Sov gott!
Dag
 
  • Gilla
Benny Bjerrehus och 12 till
  • Laddar…
Utvärdering ”Golvcirkus”

Mäklare brukar ange tre skäl för en lyckad försäljning. Läge, läge och läge!
För lyckad golvläggning finns det tre skäl. Planering, planering och planering!

Min planeringsfas började för en månad sedan. Första steget var att få tag på en bit av det tilltänkta Moelven golvet. Jag kontaktade också tekniska avdelningen på företaget för att få dom exakta måtten på not/spont samt om dom hade några tips när man lägger med en extra spont och bygger åt två håll i nästa rum. Att bygga med extra spont på första brädan i nya rummet hade dom ingen erfarenhet av men teknisk skulle det nog fungera. Och det fungerade!

Pågående golvläggning med träplankor och verktyg inklusive klämmor och slagkloss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa moment var att hitta rätt skruv. Modellen med fyrkantigt fäste som är vanligast i handeln provades och dömdes ut direkt. Skitskruv! Bitsen höll väldigt dåligt och det fyrkantiga hålet blev snabbt runt. Att skruva ca. 600 skruv med dessa två skulle inte fungera.

Golvskruv i trä med bitset bredvid på svart arbetsbänk, återspeglar diskussion om byggmaterialval.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gunnebo har en golvskruv med TX-10 som verkade bättre men efter tips från mattiasp på BH,
https://protools.se/sv/heltra-golvskruv
blev det en Motek skruv med TX-15 från Protools. Väldigt bra skruv!
Av ca. 600 skruv var det bara en som bröts av. Troligtvis hamnade den i en extra hård del av undergolvet. Den avbrutna biten gick lätt att skruva ut.

Dom egentillverkade ekförstärkta slagklossarna var en hit! Ser nästan helt oanvända ut efter golvläggningen trots intensivt användande av hammare och handslägga!

Hantverksverktyg för golvläggning, inklusive kilar och anpassade slagklossar, vid en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ekkilarna med dom förborrade mothållen av regelvirke användes flitigt när det gällde att få ihop dom 4 meters långa golvplanken dom sista tiondelarna. Ovärderligt hjälpmedel! Men nästa gång blir det stoppklossar av ek i stället. Borrhålen i granbitarna blev djupare för varje gång vi använde dom.

Golvläggning med träplankor, verktyg som hammare och borrskruvdragare, samt hemmagjorda träklossar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slagjärnet som jag köpte upplevde vi för kort. Om det varit 30-40cm längre hade det blivit mer plats mot väggen då man svingade handsläggan.

Ett blått slagjärn för golvläggning, används för att slå samman golvbrädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi limmade med det här limmet. Anledningen var förpackningen. Pipens placering på locket och den smarta förvaringen av korken gjorde det lätt att använda. Rekommenderas!

Flaska Pattex trälim på en arbetsbänk, med fokus på den smarta pipen och korkförvaringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sist men inte minst. På grund av utrymmesskäl valde vi bort kap/ger-såg. Kapjiggen med snabbfäste på golvbrädorna underlättade verkligen kapningen av golvbrädorna med batterisågen. Raka exakta snitt på millimetern sågades väldigt lätt.

Vinkelvy av ett pågående golvläggningsprojekt med långa trägolvbrädor, en batteridriven cirkelsåg och tillbehör för golvläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I och med att jag körde efter mottot planering, planering och planering saknades det inga verktyg eller maskiner under veckan med golvläggningen. Alla utmaningar gick att lösa på plats!

Dag


PS. Om någon går i tankarna att lägga ett massivt trägolv framöver så är det bara att höra av sig.
Förstärkta slagklossar, sågjigg och kilar finns att använda.

Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
p.lundgren och 23 till
  • Laddar…
S
Fantastiskt genomfört. Ett jäkla pill är det runt dörrkarmar, du fick till det riktigt fint.

Har själv svurit över ett kort slagjärn. Jag hade dock ett slagjärn med bredare anläggningsyta mot golvbrädan, tycker det du har är så smalt - gjorde det några märken i golvet?
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
S fiar4387 skrev:
Fantastiskt genomfört. Ett jäkla pill är det runt dörrkarmar, du fick till det riktigt fint.

Har själv svurit över ett kort slagjärn. Jag hade dock ett slagjärn med bredare anläggningsyta mot golvbrädan, tycker det du har är så smalt - gjorde det några märken i golvet?
Tack fiar4387!

Inte slagjärnet men släggan slant en gång. Det märket får dom leva med!

Dag
 
  • Ledsen
Beemaster
  • Laddar…
Jul? - Jula!

Plötsligt händer det!
När jag var på Jula i Kållered hittade jag dom här 6 paketen i -75% lådan med redan röda lappar!

Sex paket sandpapper från AGERA TOOLS, med olika grovhet, på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rätt storlek till min AEG bandslip!

Sex paket = 75kr
Ett paket hos ClasOlle = 80kr

Jag tvekade inte. :geek:
Dag
 
  • Gilla
hajnes och 7 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Utvärdering ”Golvcirkus”

Mäklare brukar ange tre skäl för en lyckad försäljning. Läge, läge och läge!
För lyckad golvläggning finns det tre skäl. Planering, planering och planering!

Min planeringsfas började för en månad sedan. Första steget var att få tag på en bit av det tilltänkta Moelven golvet. Jag kontaktade också tekniska avdelningen på företaget för att få dom exakta måtten på not/spont samt om dom hade några tips när man lägger med en extra spont och bygger åt två håll i nästa rum. Att bygga med extra spont på första brädan i nya rummet hade dom ingen erfarenhet av men teknisk skulle det nog fungera. Och det fungerade!

[bild]

Nästa moment var att hitta rätt skruv. Modellen med fyrkantigt fäste som är vanligast i handeln provades och dömdes ut direkt. Skitskruv! Bitsen höll väldigt dåligt och det fyrkantiga hålet blev snabbt runt. Att skruva ca. 600 skruv med dessa två skulle inte fungera.

[bild]

Gunnebo har en golvskruv med TX-10 som verkade bättre men efter tips från mattiasp på BH,
[länk]
blev det en Motek skruv med TX-15 från Protools. Väldigt bra skruv!
Av ca. 600 skruv var det bara en som bröts av. Troligtvis hamnade den i en extra hård del av undergolvet. Den avbrutna biten gick lätt att skruva ut.

Dom egentillverkade ekförstärkta slagklossarna var en hit! Ser nästan helt oanvända ut efter golvläggningen trots intensivt användande av hammare och handslägga!

[bild]

Ekkilarna med dom förborrade mothållen av regelvirke användes flitigt när det gällde att få ihop dom 4 meters långa golvplanken dom sista tiondelarna. Ovärderligt hjälpmedel! Men nästa gång blir det stoppklossar av ek i stället. Borrhålen i granbitarna blev djupare för varje gång vi använde dom.

[bild]

Slagjärnet som jag köpte upplevde vi för kort. Om det varit 30-40cm längre hade det blivit mer plats mot väggen då man svingade handsläggan.

[bild]

Vi limmade med det här limmet. Anledningen var förpackningen. Pipens placering på locket och den smarta förvaringen av korken gjorde det lätt att använda. Rekommenderas!

[bild]

Sist men inte minst. På grund av utrymmesskäl valde vi bort kap/ger-såg. Kapjiggen med snabbfäste på golvbrädorna underlättade verkligen kapningen av golvbrädorna med batterisågen. Raka exakta snitt på millimetern sågades väldigt lätt.

[bild]

I och med att jag körde efter mottot planering, planering och planering saknades det inga verktyg eller maskiner under veckan med golvläggningen. Alla utmaningar gick att lösa på plats!

Dag


PS. Om någon går i tankarna att lägga ett massivt trägolv framöver så är det bara att höra av sig.
Förstärkta slagklossar, sågjigg och kilar finns att använda.

Dag
Kul att läsa om dina välplanerade vedermödor! En sak slog mig och jag förvånades över att ni inte ytbehandlade golvet efter läggning. Det är lite svårt att se på bilderna men kan det vara så att golvet var färdigbehandlat redan? Vitvaxat?

Jag håller med om det korta slagjärnet. Jag hade samma problem med mitt slagjärn i somras. Det hade gärna fått vara minst 10cm längre.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Kul att läsa om dina välplanerade vedermödor! En sak slog mig och jag förvånades över att ni inte ytbehandlade golvet efter läggning. Det är lite svårt att se på bilderna men kan det vara så att golvet var färdigbehandlat redan? Vitvaxat?

Jag håller med om det korta slagjärnet. Jag hade samma problem med mitt slagjärn i somras. Det hade gärna fått vara minst 10cm längre.
Hej ClasseClas!

Golvet är vitpigmenterat och hårdvaxoljat från fabrik.
Det syntes tydligt på dom spillbitar som låg ute i regnet innan dom hamnade på tippen.

Dag
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Kapmojäng är mycket bra.

//AA
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hej ClasseClas!

Golvet är vitpigmenterat och hårdvaxoljat från fabrik.
Det syntes tydligt på dom spillbitar som låg ute i regnet innan dom hamnade på tippen.

Dag
Perfekt! Jag lade ett vitpigmenterat och hårdvaxoljat parkettgolv från Berg&Berg i somras. Jag valde 14mm parkett istf 25mm massivt golv för att spara några millimeter takhöjd på landet. Jag tyckte dock att golvet var oväntat strävt och gjorde en behandling direkt efter läggning enligt instruktioner och då blev det aningens bättre. Jag undrar om du hade en liknande reflektion på "ditt" golv?
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Perfekt! Jag lade ett vitpigmenterat och hårdvaxoljat parkettgolv från Berg&Berg i somras. Jag valde 14mm parkett istf 25mm massivt golv för att spara några millimeter takhöjd på landet. Jag tyckte dock att golvet var oväntat strävt och gjorde en behandling direkt efter läggning enligt instruktioner och då blev det aningens bättre. Jag undrar om du hade en liknande reflektion på "ditt" golv?
Mitt intryck av Moelvengolvet är att det slätt och lent som en barnkind.
Nästan lite halt men det är väl en vanesak.
Dag
 
U
stigen stigen skrev:
Mitt intryck av Moelvengolvet är att det slätt och lent som en barnkind.
Nästan lite halt men det är väl en vanesak.
Dag
såg att de hade två olika, borstat och hyvlat. Vilken köpte ni? :) tittar på moelvent nu till vårt hus. Ca 70kvm som skall läggas
 
U Utsliten och utdömd skrev:
såg att de hade två olika, borstat och hyvlat. Vilken köpte ni? :) tittar på moelvent nu till vårt hus. Ca 70kvm som skall läggas
Vi köpte hyvlat ekonomi.
 
stigen stigen skrev:
Vi köpte hyvlat ekonomi.
Du får gärna ta över mina ekförstärkta slagklossar. Dom ser ut som nya efter 45 kvadratmeter!
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Mitt intryck av Moelvengolvet är att det slätt och lent som en barnkind.
Nästan lite halt men det är väl en vanesak.
Dag
Ja då är oftast dom borstade golven bättre ur halksynpunkt
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ja då är oftast dom borstade golven bättre ur halksynpunkt
Stämmer nog. Men valet var inte mitt.

Dag
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.