D dubbfredda skrev:
Hej dessa verktyg ser väldigt fina ut.
Titta lite på rale-shop.de som du pratade om och blev väldigt sugen :D
De har ju lite olika paket, Systainer 220 Exclusive + och sen nedåt i pris.
Vad skulle du rekommendera än som bygger mest för själv och tycker att det är lite mycket pengar med en
Systainer 220 Exclusive + ?

Hej Fredrik!

Det beror nog på vad det får kosta. Paketpriserna blir ju billare. Jag köpte mina väldigt billigt på Tradera eller Blocket. Fick en dubblett som en medlem på BH köpte.
Jag saknade den lilla breda så den köpte jag till. Samtidigt beställde jag nya stål till hyvlarna. Stämjärnen köpte jag separat med många extrastål i paketet. Om du vill känna och klämma på dom får du gärna komma och provhyvla och se om hyvlarna och stämjärnen är något för dig. Jag bor på Värmdö. Skicka då ett PM så bestämmer vi närmare.

Dag

//Fredrik
 
Fjärde dagen

Ett delmål klart! Alla golvytor lagda!

Nu återstår finlir från dom olika anslutningsöppningarna.
Fem stycken är det att beta av. För att få golvet att ansluta fint till toaletten behövdes två timmars magläge innan det blev bra.

Person ligger på mage när de arbetar med golvet som ansluter till ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I morgon görs dom andra. Därefter blir det listning, byggstädning, tippen och återmöblering av lägenheten och förhoppningsvis lite ”Pelarborr” på kvällen!

Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 11 till
  • Laddar…
Man kan säga att du ligger i!
 
  • Haha
  • Gilla
Benny Bjerrehus och 3 till
  • Laddar…
Verkligen bra jobbat och snyggt blev det självklart oxå!!
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Hade du någon synpunkt på hyvlarna ?
 
D dubbfredda skrev:
Hade du någon synpunkt på hyvlarna ?
Visst har jag lite erfarenhet och synpunkter.

Byta stål går fort. Stålen blir alltid rätt i vinkel. Att sätta stålens skärdjup är väldigt enkelt med den röda spaken. Det är bara att prova sig fram tills man får den spåntjocklek man vill ha. Jag kan hyvla väldigt tunt utan massa justeringar. När man hyvlat klart är det bara att föra upp den röda spaken så är eggen skyddad. Trots sina kantiga utseende ligger hyvlarna bra i handen och känns välbalanserade. Stålen håller skärpan bra. Jag har ännu inte brynt om något stål. Den korta ställtiden när man behöver hyvla något uppskattar jag mycket. Den gör att jag använder dom ofta.
Det är väl det som är meningen med verktyg!

Dag
 
  • Gilla
Benny Bjerrehus och 5 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Fjärde dagen

Ett delmål klart! Alla golvytor lagda!

Nu återstår finlir från dom olika anslutningsöppningarna.
Fem stycken är det att beta av. För att få golvet att ansluta fint till toaletten behövdes två timmars magläge innan det blev bra.

[bild]

I morgon görs dom andra. Därefter blir det listning, byggstädning, tippen och återmöblering av lägenheten och förhoppningsvis lite ”Pelarborr” på kvällen!

Dag
Så har jag aldrig sett dej jobba....
 
Tack
Finns lite olika varianter av hyvlar och stämjärn i de olika paketen.
Har du någon ide om vilken nivå man skall lägga sig på om man inte vill köpa det dyraste paketet?
Som sagt, det mesta snickrandet jag gör är för privat bruk hemma i min enklare verkstad.

stigen stigen skrev:
Visst har jag lite erfarenhet och synpunkter.

Byta stål går fort. Stålen blir alltid rätt i vinkel. Att sätta stålens skärdjup är väldigt enkelt med den röda spaken. Det är bara att prova sig fram tills man får den spåntjocklek man vill ha. Jag kan hyvla väldigt tunt utan massa justeringar. När man hyvlat klart är det bara att föra upp den röda spaken så är eggen skyddad. Trots sina kantiga utseende ligger hyvlarna bra i handen och känns välbalanserade. Stålen håller skärpan bra. Jag har ännu inte brynt om något stål. Den korta ställtiden när man behöver hyvla något uppskattar jag mycket. Den gör att jag använder dom ofta.
Det är väl det som är meningen med verktyg!

Dag
 
Avslut-femte dagen

Femte dagen började med sköna liggande ställningar för att fixa anslutningarna till golvet.
Alla med olika förutsättningar.

Duschens anslutning var tight. Målet att få ner en plankbit i hålet tog lite tid. Den liggande noten skulle glida in i plankbitens spont. Samtidigt fick det inte bli för stor springa mellan dusch och golv. Mycket funderande och lite provbitar löste problemet. Jag hade också stor hjälp av mina Ralihyvlar för att fasa bakkanten så den lättare skulle glida på plats. Nu skall alla hörn och springor tätas med silikon. Därefter kommer en platt aluminiumlist att täcka ytorna.

Bild på en plankbit som är i färd med att monteras i springan mellan golvtiles och trägolv, med synliga anslutningar och verktygsmärken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plankbit med not försöker passas in mot duschens kant för anslutning till golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anslutning mellan kakel och trägolv med plank och hyvel nära en dörrtröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men idag hinns det inte med. Två timmars trafikinfarkt för att hämta listerna förstörde tidsschemat.
Nu blir det god mat och ”Pelarborr” så löser vi det sista i morgon.

Trevlig Helg! :beer::beer::beer:
Dag
 
  • Gilla
  • Wow
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
D dubbfredda skrev:
Hade du någon synpunkt på hyvlarna ?
Hej Fredrik!

Jag tycker det är svårt att råda andra. Jag själv köper alltid det bästa av ett verktyg. Skiter det sig så vet jag att det är mej det är fel på och så måste jag lära mig mer så att jag kan använda verktyget rätt.
Vi kan ta en diskussion över PM eller telefon så kan vi nog reda ut begreppen.
Trevlig Helg!
Dag
 
  • Gilla
TriNitro
  • Laddar…
Målgång!

I dag har det blivit mycket liggande och knästående. Alla aluminiumlister har monterats. Olika angreppsvinklar på var och en. Tid tar det men det måste till om man vill ha det bra.
Alla dörrhörn har fått lite latex för att täta dom extra mm som Feinsågningen skapade.

Nyinstallerade aluminiumlister mellan klinkergolv och trägolv vid en dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad aluminiumlist mellan mörkt brun trädäck och ljust trägolv i en dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyligen installerade aluminiumlister vid en dörröppning på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerade aluminiumlister vid trägolv övergång till annan golvyta med detaljvy av hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Aluminiumlist monterad vid dörröppning mellan två olika golvtyper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett vardagsrum med ett monterat golv och en matta, möbler och en TV på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nylagt ljust trägolv med aluminiumlister, verktyg och renoveringsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad ljus laminatgolv med monterade aluminiumlister och synliga byggspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerade aluminiumlister längs med golvet i en dörröppning, visande slutfört arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det känns verkligen i kroppen att man inte är 28 längre.
I morgon pekar nosen mot ”Snickerboa”. Nu får det bli en vilopaus innan nästa projekt tar vid.

Trevlig Helg! :beer:
Dag
 
  • Vardagsrum med nyinstallerade aluminiumlister längs med trägolv och en stor textilmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
p.lundgren och 26 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
blivit mycket liggande och knästående
Man ska inte klaga..
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Man ska inte klaga..
Ingen klagan. Bara inse verkligheten!
 
  • Ledsen
Beemaster
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Målgång!

I dag har det blivit mycket liggande och knästående. Alla aluminiumlister har monterats. Olika angreppsvinklar på var och en. Tid tar det men det måste till om man vill ha det bra.
Alla dörrhörn har fått lite latex för att täta dom extra mm som Feinsågningen skapade.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Det känns verkligen i kroppen att man inte är 28 längre.
I morgon pekar nosen mot ”Snickerboa”. Nu får det bli en vilopaus innan nästa projekt tar vid.

Trevlig Helg! :beer:
Dag
Jag tycker där är lite mycket mattor.....
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
K
Du har verkligen haft fullt upp i år! :) Väl utfört arbete som vanligt ser jag ! Alltid lika inspirerande och intressant att följa din tråd :)
 
  • Gilla
da98jpn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.