482 744 läst · 2 312 svar
483k läst
2,3k svar
Stigens verkstadstråd!
Jag hade fräst upp spåret i sågen till 19.05mm, allt blir så mycket enklare när man kan köra standardskenor på alla möjliga jiggar o man drar också fördel av expansionsdiskarna för glappfritt glidande. Gör man egna skenor står man där varenda gång o ska få till nåt som funkar o inga expansionsdiskar har man till sin hjälp heller för att trimma in det. Hade dock kanske låtit en mekanisk verkstad fräsa spåret snarare än gjort det själv.
I det häradet ligger nog också mina tankar men att än en gång plocka isär sågen lär jag inte orka med på ett bra tag framöver. Vi var 4 man när den monterades efter renoveringen. Tung som fan! Jag testar nog med en ekbit så länge.Ola C skrev:Jag hade fräst upp spåret i sågen till 19.05mm, allt blir så mycket enklare när man kan köra standardskenor på alla möjliga jiggar o man drar också fördel av expansionsdiskarna för glappfritt glidande. Gör man egna skenor står man där varenda gång o ska få till nåt som funkar o inga expansionsdiskar har man till sin hjälp heller för att trimma in det. Hade dock kanske låtit en mekanisk verkstad fräsa spåret snarare än gjort det själv.
Verktygstokig
· Halland
· 7 548 inlägg
Vad har du testat för olika sorters plast? PLA är väl definitivt för vekt, men finns ju andra..T trycklös skrev:[bild]
Jag har printat skenor till bordssågen eftersom jag har andra spår än vad de flesta andra verkar ha.
Trodde jag hade dem på bild men tydligen inte, det går bra att printa, och som till dessa fjädrar funkar det alldeles utmärkt, men till geringsanhåll funkar det tyvärr inte.
Plasten slits för snabbt så det blir snabbt glapp i anhållet. Planen (som såklart inte är genomförd ännu) är att låta en lokal maskinfirma fräsa fram skenor i stål istället.
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 311 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 311 inlägg
Jag har nog bara testat med petg, primaselect eller liknande.Frustrator skrev:
Styrkan är inget problem, men gjutjärnet är inte snällt mot plasten, och det är ju inte så mycket som behövs för att det ska bli ett litet glapp. Till en släde med två skenor tor jag det skulle funka utmärkt ett bra tag, men till ett fint geringsanhåll som helt utgår ifrån skenans stabilitet för sin nogrannhet.
Nej tyvärr tror jag att ek är bättre än 3d-printad plast.
Men det är ju klart att ju finare spåret är, desto längre kommer det att hålla.
Dom här tre jiggarna använder jag ek som styrning på.
Att hyvla till nästen rätt dimension och sedan putsa till klämpassning ger en väldigt stabil styrning.
Absolut inget spel!
En tilltänkt styrning för det nya geringsanhållet bli 3 gånger längre och förmodligen ännu tightare.
Nytt fräst spår på bordet står överst på listan men får vänta. Jag testar eken när ordningen är återställd.
Alla delar till att göra ekalternativet finns hemma. Sen får framtiden se vad den slutliga lösningen blir.
Dag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Att hyvla till nästen rätt dimension och sedan putsa till klämpassning ger en väldigt stabil styrning.
Absolut inget spel!
En tilltänkt styrning för det nya geringsanhållet bli 3 gånger längre och förmodligen ännu tightare.
Nytt fräst spår på bordet står överst på listan men får vänta. Jag testar eken när ordningen är återställd.
Alla delar till att göra ekalternativet finns hemma. Sen får framtiden se vad den slutliga lösningen blir.
Dag
Verktygstokig
· Halland
· 7 548 inlägg
De där incra-mojarna är ju tydligen i nylon. Kanske håller det bättre..T trycklös skrev:Jag har nog bara testat med petg, primaselect eller liknande.
Styrkan är inget problem, men gjutjärnet är inte snällt mot plasten, och det är ju inte så mycket som behövs för att det ska bli ett litet glapp. Till en släde med två skenor tor jag det skulle funka utmärkt ett bra tag, men till ett fint geringsanhåll som helt utgår ifrån skenans stabilitet för sin nogrannhet.
Nej tyvärr tror jag att ek är bättre än 3d-printad plast.
Men det är ju klart att ju finare spåret är, desto längre kommer det att hålla.
Verktygstokig
· Halland
· 7 548 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 548 inlägg
”Snickerboas” julklappar har börjat anpassas och monteras. Det gamla systemet med tryckhållare på Ulmiasågen
Logga in
Skapa konto
har ersatts med det klart förbättrade Hongdui systemet. En stor nackdel med det gamla var att rullarna var i vägen när något högre ämne skull sågas. Det nya med skjutbara horisontella axlar har monterats så att dom kan föras bakom sågens anhåll.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen är systemet mycket mer lättarbetat och snabbare att ställa in och trycket blir alltid detsamma.
Det nya geringsanhållet har tillfälligt anpassats och monterats med en styrpinne av hårdträ. Framtiden får utvisa om det blir någon fräsning av bordets gamla T-spår till den nya standarden 19mm.
Geringsnhållet verkar väldigt exakt och dom massiva mässingsbeslagen ger en skön känsla. Möjligheten att göra sinkade hörn med anhållet har jag byggt bort. Jag kommer bara att använda det som ett vinkelanhåll till sågen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Anhåll nummer två kommer att ha kvar den funktionen och när dom nya T-spåren med 19mm har monterats på mina tre fräsbord kommer jag att göra sinkade hörn där.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Dag
Dax för en utflykt till Arboga?
https://www.svtplay.se/video/e9VM3P...a-museer/2-bryggerimuseet-i-arboga?id=e9VM3P2
https://www.svtplay.se/video/e9VM3P...a-museer/2-bryggerimuseet-i-arboga?id=e9VM3P2