Jag hade fräst upp spåret i sågen till 19.05mm, allt blir så mycket enklare när man kan köra standardskenor på alla möjliga jiggar o man drar också fördel av expansionsdiskarna för glappfritt glidande. Gör man egna skenor står man där varenda gång o ska få till nåt som funkar o inga expansionsdiskar har man till sin hjälp heller för att trimma in det. Hade dock kanske låtit en mekanisk verkstad fräsa spåret snarare än gjort det själv.
 
  • Gilla
Grubblarens och 4 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Jag hade fräst upp spåret i sågen till 19.05mm, allt blir så mycket enklare när man kan köra standardskenor på alla möjliga jiggar o man drar också fördel av expansionsdiskarna för glappfritt glidande. Gör man egna skenor står man där varenda gång o ska få till nåt som funkar o inga expansionsdiskar har man till sin hjälp heller för att trimma in det. Hade dock kanske låtit en mekanisk verkstad fräsa spåret snarare än gjort det själv.
I det häradet ligger nog också mina tankar men att än en gång plocka isär sågen lär jag inte orka med på ett bra tag framöver. Vi var 4 man när den monterades efter renoveringen. Tung som fan! Jag testar nog med en ekbit så länge.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
T trycklös skrev:
[bild]

Jag har printat skenor till bordssågen eftersom jag har andra spår än vad de flesta andra verkar ha.
Trodde jag hade dem på bild men tydligen inte, det går bra att printa, och som till dessa fjädrar funkar det alldeles utmärkt, men till geringsanhåll funkar det tyvärr inte.

Plasten slits för snabbt så det blir snabbt glapp i anhållet. Planen (som såklart inte är genomförd ännu) är att låta en lokal maskinfirma fräsa fram skenor i stål istället.
Vad har du testat för olika sorters plast? PLA är väl definitivt för vekt, men finns ju andra..
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
T
Frustrator Frustrator skrev:
Vad har du testat för olika sorters plast? PLA är väl definitivt för vekt, men finns ju andra..
Jag har nog bara testat med petg, primaselect eller liknande.
Styrkan är inget problem, men gjutjärnet är inte snällt mot plasten, och det är ju inte så mycket som behövs för att det ska bli ett litet glapp. Till en släde med två skenor tor jag det skulle funka utmärkt ett bra tag, men till ett fint geringsanhåll som helt utgår ifrån skenans stabilitet för sin nogrannhet.
Nej tyvärr tror jag att ek är bättre än 3d-printad plast.

Men det är ju klart att ju finare spåret är, desto längre kommer det att hålla.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
T
om någon kommer på ett smidigt sätt att få till de där små söta exentriska rullarna som sitter på incra så är ju saken en annan, men annars tror jag tyvärr inte på printad plast alls.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Dom här tre jiggarna använder jag ek som styrning på.

Snickeri, såg, skjutbord, träbitar, klämmor, skyddsanordningar, verkstadsutrustning, exakt snitt, säkerhetsåtgärder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bordscirkelsåg med klinga och styrt anhåll, verktyg för träbearbetning i snickeriverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att hyvla till nästen rätt dimension och sedan putsa till klämpassning ger en väldigt stabil styrning.
Absolut inget spel!
En tilltänkt styrning för det nya geringsanhållet bli 3 gånger längre och förmodligen ännu tightare.
Nytt fräst spår på bordet står överst på listan men får vänta. Jag testar eken när ordningen är återställd.
Alla delar till att göra ekalternativet finns hemma. Sen får framtiden se vad den slutliga lösningen blir.

Dag
 
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
T trycklös skrev:
om någon kommer på ett smidigt sätt att få till de där små söta exentriska rullarna som sitter på incra så är ju saken en annan, men annars tror jag tyvärr inte på printad plast alls.
Man kan köpa dem, 6st för 4$ sen får man bara 3skruvar med...
Skärmupptagning av en webbsida som listar verktygsdelar och deras priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
T trycklös skrev:
Jag har nog bara testat med petg, primaselect eller liknande.
Styrkan är inget problem, men gjutjärnet är inte snällt mot plasten, och det är ju inte så mycket som behövs för att det ska bli ett litet glapp. Till en släde med två skenor tor jag det skulle funka utmärkt ett bra tag, men till ett fint geringsanhåll som helt utgår ifrån skenans stabilitet för sin nogrannhet.
Nej tyvärr tror jag att ek är bättre än 3d-printad plast.

Men det är ju klart att ju finare spåret är, desto längre kommer det att hålla.
De där incra-mojarna är ju tydligen i nylon. Kanske håller det bättre..
 
Eller om man vill göra hela styrningen i nylon..men blir ju dyrare än min bild för du vill säkert ha den längre än 100mm :) Webbsida med nylonprodukter, prisberäkning, färgval, dimensioner, beställningsknapp, minimiprisinformation.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
45cm är det jag siktar på.
 
Ökenvandringen slut🍺

En Arboga ölburk och ett glas öl på ett bord med reflexion, skumkrona, mönstrade underlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trevlig Helg!
Dag
 
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Ökenvandringen slut🍺

[bild]

Trevlig Helg!
Dag
Var väl just vandra du inte kunde :s
 
  • Haha
GEGS
  • Laddar…
Svart text på vit bakgrund, kinesiska tecken med svensk undertext "Skönheter med funktion". Grafisk design.


”Snickerboas” julklappar har börjat anpassas och monteras. Det gamla systemet med tryckhållare på Ulmiasågen

Bordsåg med spännanordningar och skydd för träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


har ersatts med det klart förbättrade Hongdui systemet. En stor nackdel med det gamla var att rullarna var i vägen när något högre ämne skull sågas. Det nya med skjutbara horisontella axlar har monterats så att dom kan föras bakom sågens anhåll.

Verktyg för träbearbetning, troligtvis en formatcirkelsåg, med måttstock och inställningsrattar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En lasergraveringsmaskin med skyddskåpa och CLAMP-label, slipskydd, röd riktlaser. Precision och säkerhet i arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bordsåg i arbete, röd laserlinje över trästycke, skyddshuv, verkstadsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkstad med träbearbetningsutrustning, laserljusguider, trästycke på skjutbord, klämspår, dammutsug, mätskala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träbearbetning, kapsåg snittar genom träplanka, industriell verkstadsmiljö, säkerhetsskärm, precisionsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen är systemet mycket mer lättarbetat och snabbare att ställa in och trycket blir alltid detsamma.



Det nya geringsanhållet har tillfälligt anpassats och monterats med en styrpinne av hårdträ. Framtiden får utvisa om det blir någon fräsning av bordets gamla T-spår till den nya standarden 19mm.

Geringsnhållet verkar väldigt exakt och dom massiva mässingsbeslagen ger en skön känsla. Möjligheten att göra sinkade hörn med anhållet har jag byggt bort. Jag kommer bara att använda det som ett vinkelanhåll till sågen.

Verkstad, bordsåg, skyddsskärm, träbearbetningsverktyg, organiserad röra, verktygslådor i bakgrunden, sågblad, arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Geringssåg med mått och inställningsfunktioner, bladskydd och knopp för justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkstad med snickerimaskin för sågning, graderskala, guldhandtag, säkerhetsskärm, träbearbetningsutrustning, desorganiserad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkstad med bordssåg, skydd, sugslang, verktyg, snickeriutrustning i oordnat, arbetsfyllt tillstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anhåll nummer två kommer att ha kvar den funktionen och när dom nya T-spåren med 19mm har monterats på mina tre fräsbord kommer jag att göra sinkade hörn där.

Verkstadsmiljö med två vinkelinstrument på ett svart arbetsbord fullt med hål, anslaget är inställt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verktyg i snickeri. Bord med T-spår. Lådor och träbitar i bakgrunden. Arbetsflöde, hantverk, träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Linjär skena med skruvar på ett arbetsbord, tekniskt, närbild, komponent, maskinbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Teckning av bil med julgran, rödklädd person vinkar, snöigt landskap, jul- och nyårshälsning på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.