Svårt att sitta still och räkna ner dagarna. Så jag började så smått med båtrenoveringen.
Den första delen behöver inga större maskiner och verktyg användas till. En stuvningslucka i fören som är helt slut.
Plastskikten har börjat dela på sig så den får göras om.

Verkstad med isoleringsmaterial i skruvstycke, borr överst, verktyg och trähantverksmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den unge mannen är inte riktigt säker på i vilket material. På tur står också trappstegen ner i båten och den avlånga badbryggan i aktern. Snyggast blir det om vi kan välja samma ytmaterial till alla bitarna. Det beslutet påverkar utformingen och materialvalet framöver.
Men att malla den trasiga biten för att kolla passningen på den nya är ju ett steg i rätt riktning!

Två bilfotmattor på verkstadsbord, en ren och en smutsig, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Egentligen ingen brådska, ”Jag har ju hela vintern på mig”, men tiden går fort. Om två månader vänder det och blir ljusare!
Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Glädjande nyhet!
Min gamla trotjänare är på väg från ”Hälsohemmet” i Malmö!

Skärmbild av Festool webbplats, reparationsstatus, tidslinje, gröna och svarta element, "Beställ reparation"-knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har under frånvaron smitt planer på att än en gång göra om anhållet på sågen. Målet är att behålla ”Zero Clerance” i anhållet men göra det flexibelt så det går lättare att använda fler vinklar än 90˚ med den funktionen. Originalklämman för träbitarna är ganska statisk och svårjobbad så en ny snabbare lösning vore bra. Sen är det ju det här med spånen! Det borde väl gå att hitta någon effektivare lösning utan att bygga in allting i ett tält?
Så vi får se. Även om inte benen fungerar just nu så snurrar det mycket på kontoret.
Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
”My Baby’s back in town”

Efter sin t.o.r resa till ”Festools hälsohem” återvände den gamla trotjänaren till ”Snickerboa” idag.
Dess plats i verkstaden har sett öde och övergiven ut en dryg vecka nu men nu är ordningen återställd. Nyrenoverad och fräsch. Tydligen en ordentlig renovering både på insidan och utsidan.
Förutom själva säkerhetsuppgraderingen har dom bytt många slitdelar samt bytt/lagat min laser som fick en träbit på sig för några år sedan. 737kr klart överkommet för denna uppgradering.

Faktura eller beställningsformulär från Festool med produkter, mängd, priser, och köparens adressinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hela processen är ett skolexempel hur det skall fungera med service. Här har många andra märken mycket att lära sig!
Jag bugar och bockar!

Innan den sätts på rätt plats skall jag försöka göra om lite av dom saker som stört mig innan.
Fredag, så det blir mycket testing, testing och några ”Pelarborr”. Förhoppningsvis faller bitarna/ idéerna på plats under helgen.

Rörkap såg i ett rörigt snickeri med en ölburk på sågbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trevlig Helg! 🍺
Dag
 
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
richardtenggren
Min fick troligen samma kärlek för drygt ett år sedan, det jag såg skillnad på var att de bytt anslutningskabel :)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Rent optiskt så ser jag att klingskyddet, utsug och insug är bytta. Enligt arbetsorder har dom också bytt kolen. Sen är ny laser monterad och justerad. Nu lär den väl hålla i 15 år till!
 
  • Gilla
Ursviken och 7 till
  • Laddar…
De svider i inköp de där grönsvarta och långt över mina "behov"sett i användartid, men med utveckling och produktion "nästgårds" reservdelar och service mer än 3 veckor, nog i många fall mer än 10 år efter inköp kan jag ändå tycka de är prisvärda. Ett serviceteam som snabbt svarar på frågor och vad jag får anta utvecklad, producerad och supportad till skäliga löner och förhållanden med pengar som cirkulerar inom Europa.

Skönt att service och underhåll gick bra och var över förväntan, håller tummarna för det samma gäller höften när det är dags!
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
”Många Lappkast”

Gårdagens spåning och reflektion angående det nya anhållet till min Kapex innehöll många tvära kast mellan glädje och besvikelse. Men det är så det fungerar och till slut tändes ett ljus!
Basen och materialet fanns framför mina ögon men det gällde bara att visualisera det hela.
Så här ser ämnet till basen ut.

Kap såg, skär träplanka, verkstad, verktyg, mätningsskala, arbetsbänk, säkerhetshandskar, snickeriverktyg, precisionsskärning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En lång vit hyllplan eller bänkskiva ligger på ett svart arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Metallplåt på en verkstadsbänk med oskarpa verktyg och material i bakgrunden. Industriell miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En 90˚ vinklad plåt som är 2,5mm tjock. Plåtbiten följde med när jag köpte min stora bandslip för många år sedan. Jag har aldrig saknat den för hur jag använder slipen. Den har stått i ett eller flera hörn men aldrig varit aktuell att använda. Nu ser jag en möjlighet att använda plåtbiten som den centrala biten i det nya anhållet. Men först blir det en ”Mockup” i 3mm Masonit. Jag känner på mig att det kommer att bli många omtag under resans gång och då är det alltid bättre att jobba med en modell. Jag har ju bara en plåtbit. Nu blir det masonitjobb!
Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Fort går det - inte!

Målet med dagen har varit att få fram en bottenplatta av det ny anhållet i masonit. När väl det var på plats kom nästa uppgift.

Halvcirkelformad skiva med ritade linjer på arbetsbänk, över metrisk linjal. Verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att tillverka ett ”Zero Clerance” i anhållet så att sågens alla vinklar går att använda. När jag skannat av nätet så finns det många olika förslag men alla fästs i anhållet på lite olika sätt. Så fort man sågar över eller under 90˚ försvinner finessen med ett ”Zero Clerance”.
Jag har gjort tvärt om.
I min version fästes en ekbit i sågens vridplatta och står alltid i 90˚ mot sågklingan oavsett vilken vinkel du sågar.
Vid 90˚ fungerar det perfekt men vid andra vinklar blir där ett mellanrum.

Geringssåg klar att såga träbit, verktyg och utrustning i bakgrunden, arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Geringssåg med träbit, gradskiva, verktygslåda och spån i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Geringssåg med träbit som förbereds för sågning i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det problemet hör morgondagen till. Många ”Lappkast” och tester lär det bli innan det är löst.
Nu är det dags för lite reflektion och en ”Pelarborr”.


Trevlig kväll! 🍺
Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Service eller Inte-service?

Den 18 september begärde jag garantiservice på vår Cylinda diskmaskin.
Den 5 oktober blev datumet för besöket.
Den 5 oktober kom en reparatör som utlovat men tyvärr hade han inte fått dom felande delarna så han kunde inte göra något.
Efter påstötning en och en halv vecka senar fick vi en ny tid. Den nya tiden sattes till 1 november.
Dom två senaste dagarna har jag fått 15 stycken SMS som nedan om att dom kommer 1 november!

Skärmavbild av meddelanden som påminner om teknikerbesök och ger instruktioner för uppföljning.

Idag fick jag följande SMS!

Skärmavbild av ett textmeddelande där ett företag avbokar en service på grund av sjukdom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skall jag tipsa dom om ett företag i Malmö som heter Festool som kan det här med service? 🤔
Dag


Breaking News!

En svensk text om en bokad servicetid, kontaktinformation och företagsnamnet Cylinda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir nästan 2 månader för en garantiereperation!
 
Redigerat:
  • Ledsen
  • Arg
SvanteC och 4 till
  • Laddar…
Kul ändå att du tror de blir klara nästa vecka. 😉
 
  • Haha
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Visst! Den sköna känslan av att felet skall bli avhjälpt har jag redan haft 2 gånger under dom här månaderna!
Så jag ser fram emot nästa aviserade besök med glädje! 😍
Dag
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Service eller Inte-service?

Den 18 september begärde jag garantiservice på vår Cylinda diskmaskin.
Den 5 oktober blev datumet för besöket.
Den 5 oktober kom en reparatör som utlovat men tyvärr hade han inte fått dom felande delarna så han kunde inte göra något.
Efter påstötning en och en halv vecka senar fick vi en ny tid. Den nya tiden sattes till 1 november.
Dom två senaste dagarna har jag fått 15 stycken SMS som nedan om att dom kommer 1 november!

[bild]

Idag fick jag följande SMS!

[bild]

Skall jag tipsa dom om ett företag i Malmö som heter Festool som kan det här med service? 🤔
Dag


Breaking News!

[bild]

Det blir nästan 2 månader för en garantiereperation!
Har Cylindas tekniker börjat byta höftleder?
Det kan man kalla att stiga i värdekedjan...
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Passa på?

Installation av kopparledningar med avstängningsventiler och manometrar på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket rörarbete för det nya.
Man skulle kanske lägga ett extra rör för ”Pelarborren”?
Då kan man skippa kort/lång-burkar och satsa på tunna i stället!

Trevlig Helg! 🍺
Dag
 
  • Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Man skulle kanske lägga ett extra rör för ”Pelarborren”?
Fast då duger inte blanka kopparrör utan man använder kylda slangar i en isolerad "ölkulvert". 😀 🍺
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast då duger inte blanka kopparrör utan man använder kylda slangar i en isolerad "ölkulvert". 😀 🍺
Jag bollar frågan vidare till ”Röris”.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.