Skall bli intressant att se vad som skall "byggas" med vibrationssensorn.
 
Sist jag använde en vibrationssensor byggde jag ett ölhävartävlingsbord.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
ölhävartävlingsbord
Snart i var mans hem! 😀
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Årets julklapp.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
B Bomba skrev:
Spännande, vad brukar det vara för ledtid ungefär? Antar att det är ifrån Banggood?
Gött med två miter gauge 😎
Det brukar leta sig fram några dagar tidigare än utlovat men allt kan hände.
Valde på att köpa den betydligt större och dyrare Hongdui mitre gaugen. Men 600 mm sticker den ut och då blir det en stoppkloss i verkstadsflödet. Utrymme är ju en konstant bristvara. Den här från NWAY sticker bara ut 450mm och blir då bättre. Klart prisvärd enligt den stora sanningssägaren YouTube! Tyvärr kan man bara få dom med 19mm styrskena för T-spåret så där är ett litet problem att lösa. Ulmiasågen har 16mmm i spåret på bordet. En utmaning! Får väl ”hitta” någon som kan fräsa rätt profil på skenan. Material finns ju att ta av!

Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
Bomba
  • Laddar…
R roli skrev:
Skall bli intressant att se vad som skall "byggas" med vibrationssensorn.
Det är en julklapp till grannens fru som nyligen fick sin lilla M-bil rensad på ratten.
Blir ju inget originallarm installerat som alla plötsliga ”Gevalia-besökare” känner till utan tänkt som en glad överraskning när dom kommer på återbesök efter reparationen. Lite öronmusik kan man ju bjuda på som tilltugg!
Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Ettan kom!

I går kväll plingade det på dörren kl.21.10. När jag öppnar dörren står där en liten tomte från Post Nord med ett paket i handen. Den blåa släden står och puttrar på uppfarten.
-Paket till Dag! Sen försvann han som en avlöning in i mörkret!
Jobbar Post Nord med utkörning 0 - 24 numera?
Det första Banggood paketet var framme men det var en outsider! Paketet kom från Polen och innehöll den 600mm linjal som jag beställt några dagar tidigare. Sex dagar tog paketresan från Polen. Det får vara godkänt.

Rörigt arbetsbord, verktyg, elektronikkomponenter, kartong, skala, skruvmejslar, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röd skärmaskin i kartong, verktyg på rörig arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ställningen i det långa loppet från Kina var igår en liten fördel för vibrationslarmet. Har tydligen landat i Holland och skall nu trockla sig upp till Värmdö. Några paket tycks ha hamnat i GDS systemet, men det finns inga exakta uppgifter var dom befinner sig just nu. Spänningen är olidlig! Vem vinner?

Dag
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Jobbar Post Nord med utkörning 0 - 24 numera?
Dom måste köra de mörka timmarna på dygnet så dom inte blir plundrade av Tesla...
 
  • Haha
  • Gilla
Rejäl och 5 till
  • Laddar…
Sverige, vi har en vinnare!

Årets stora transportrace från Kina har just fått en vinnare.
Det blev Houngdui KM-17 Router Plane som först sprängde målsnöret. 14 dagar tog dess färd.
In i det sista var det omöjligt att spå en vinnare. Mycket konstiga saker tycks ha hänt och händer under paketens olika färdvägar. Loppet är inte slut förrän sista paketet går i mål.
Startskottet gick i Kina 2023-11-18 och dom sex produkterna fick alla olika färdvägar i egen kupé.

Paketet med dom två geringslinjalerna fick en bra start och seglade snabbt upp som en favorit.
Men sen började det hända saker! Efter att ha tagit del av några olika track-listor på försändelsen blev förvirringen total.
Paketet skulle enligt information skickas med Banggood standard Express. När jag kollade närmare på listan stod det att paketet hade levererats och skeppats 9 dagar innan min beställning! Snacka om ”telepatisk” förmåga av sällan skådat slag!

Spårningshistorik för paket, förväntad leverans, datum och logg över frakthändelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Helt klart insåg jag att det här inte skulle bli en standardleverans.

Någonstans på vägen till Värmdö tycks Banggood Standard Express ha tröttnat på paketet och sålt vidare frakten till lägstbjudande. Verkar ha varit GLS som tog över och fortsatte studsa runt med paketet.

Skärmbild av en fraktsedel med spårnings- och referensnummer för ett paket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men även dom tröttnade på paketet och en ny aktör fick uppdraget att försöka leverera paketet. Nu var Schenker som skulle se till att alla bitar hamnade på rätt plats.
Fick mail från Schenker att paketet var i Sverige och att dom skulle återkomma. Under tiden kunde jag klicka på en länk för att se processen. Det klicket gjorde mig inte lugnare!

Spårningshistorik för paket från Malmö till Gustavsberg; framgångsrikt levererat den 9 november.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En ny ytterst förvirrande trackinglista dök upp. Jag ringde kundservis för att försöka bringa någon form av klarhet i denna annorlunda resa. Efter 35 minuter i telefonkö fick jag tala med en mycket trevlig person. När jag nämnde ordet trackinglista hörde jag en stor suck!

Schenkers system klappade ihop under Black Friday och fungerar ännu inte.
-Men sitt lugnt i båten, det ordnar sig säkert nästa vecka någon gång sa den trevliga rösten.

Så nu gör jag det. Jag sitter, dock inte i båten. Jag håller tummarna att ett under kanska sker nästa vecka. Under tiden tittar jag med förundran på innehållet i vinnarpaketet.
Inte är det ”grisen i säcken” som jag har köpt. Ser mer ut som en otroligt vacker slipad diamant med oändligt många karat!

Utvärdering kommer när alla paketen är i hamn.

Trevlig Helg!
Dag
 
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
T
Det är inte bara Schenkers system som beter sig, jag har ett paket som beroende vilken trackingtjänst man litar på (dvs ingen just nu :) ) antingen inte lämnat fabriken i Estland, eller befinner sig i Polen, eller faktiskt är i Sverige redan. Som tur är så är det ju människor som kör bilarna och inte datorer så det brukar ju ordna sig till slut.

Det ÄR lite jobbigt att vänta på sine egenbeställda "julklappar"
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
”Hägring”

Efter snart fyra veckors torr stapplande ökenvandring skymtar nu ett läskande mål i horisonten.
Hoppas det nu inte bara är en hägring utan en grönskande oas fylld med gyllene stammar av ”Pelarborr”. Stegländen ökar av sig själv!

Julklapparna till ”Snickerboa” ramlar in lite pö om pö.
I dag kom dom nya geringsanslagen till bordssågen och dom olika fräsborden.
Efter en snabb tjuvtitt kändes dom riktigt bra.

Verktyg för snickeri, metall, linjal, vinkelmätare, gradindelning, justerbara delar, mätprecision.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Cirkulär sågguide med mätskala och justerbar ändstopp för precisionskapning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit och svart goniometer, instrument för vinkelbestämning, fysioterapiutrustning på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men först måste jag lösa ett avgörande problem när det gäller bordssågen.
T-spåret på sågens gjutjärnsbord har en bredd på 14mm.
Styrpinnen på det nya geringsanslaget har 19mm bredd.
En differens på 5mm. Pinnen som är 45cm lång är gjord av aluminium till skillnad mot originalpinnen som är av stål och betydligt kortare.

Industriell maskin, sågblad nära träplank, verktyg, arbetsmiljö, gröna metallytor, kontrollspak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verktyg för träbearbetning, vinkelskala, aluminiumstycke, grönt och grått, närbild, precisionsinställning, industriell komponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Metalldelar på maskinbord, fokus på första delen, skärverktyg i bakgrunden, industriell miljö, otydlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har lite olika funderingar på hur den bästa vägen är att få ihop det hela.
Att på något sätt kunna såga/fräsa en ner en fals på 2,5mm x 6mm på den nya styrpinnens bägge sidor skulle var perfekt.
Att fräsa en sådan fals i den nya styrpinnen med mitt fräsbordet känns väl inte helt lätt/rätt. Risken att det kommer hugga är nog väldigt stor. Även om jag skulle kör väldigt lite åt gången verkar det vara ”risky buisness”.

Att såga ut den på bordscirkelsågen i en jigg känns på något sätt säkrare.
I en 25mm spånplatta i måtten 60cm X 10cm fräser jag först in ett centrerat uttag för den nya pinnen. Pinnen monteras i liv med spånplattans yta och skruvas fast. Nu har jag en bestämd fixtur med den ny pinnen centrerad. Uppe på spånplattan skruvar jag fast ett rejält handtag för att kunna föra hela paketet jämt genom sågklingan. En ny 210mm hårdmetallklinga med 80 tänder från Lidl tänker jag använda. Cirka 50kr kostade den när den var på kampanj.
Första sågningen får bli 5/10-dels mm på var sida om styrpinnen. Därefter kan jag nog köra 1 mm åt gången. Det blir 6 sågningar. Tre på varje sida. Djupet på varje sågning blir 6mm. Innan varje sågning kommer jag att spruta någon form av kyl/smörj-vätska på ytorna i spåret.
Om sågningen fungerar som tänkt kommer den omgjorda styrpinnen att passa perfekt. Alla tidigare fästpunkter finns kvar och det är bara att montera tillbaka dom olika delarna.

Ett tredje alternativ är att jag gör en helt ny styrpinne av ek. Jag har väldigt tätvuxen torr ek på hyllan. Att malla originalhålen är ju inte direkt någon raketforskning och det går lätt att montera rampamuffar för bultarna i eklisten. Jag har redan några tillbehör som jag gjort med styrskenor av ek.

Bordssåg med sågblad och skyddsanordning i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett fjärde och lite mer radikalt sätt är att med överhandsfräsen bredda gjutjärnsbordets spår. Det finns ett klipp på YT som visar när en tysk kille gör så på sin såg. Har precis samma överhandsfräs så det skulle ju vara ett alternativ. Då passar den nya styrpinnen direkt och dom fyra breddjusteringarna på pinnen gör att det går att få väldigt tight!
Friskt vågat och mer än hälften vunnet?


Jag tar gärna emot erfarenheter eller kloka funderingar om vilken väg som blir bäst att gå.
Troligtvis är inte jag den enda här på BH som sitter eller har suttit i samma sits.
Om nu det nya geringnsanhållet är så bra som många tester på YT visar kommer det att påverka det andra stora projektet med min nyrenoverade Kapex 120. Mer om det senare.

Men först skall det städas och åter städas. ”Snickerboa” är belamrad med saker från rörjobbet med det nya värmesystemet och tvättstugans all saker har hamnat där under renoveringen.

Jag har ju hela Helgen på mig……………

Trevlig Helg!
Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
E
Efter att sågat mdf ute i snön på min gamla jula bordssåg (med pannlampa i mörkret) är jag nu mer avundsjuk på din fina bordssåg och verkstad.
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Hägring”

Efter snart fyra veckors torr stapplande ökenvandring skymtar nu ett läskande mål i horisonten.
Hoppas det nu inte bara är en hägring utan en grönskande oas fylld med gyllene stammar av ”Pelarborr”. Stegländen ökar av sig själv!

Julklapparna till ”Snickerboa” ramlar in lite pö om pö.
I dag kom dom nya geringsanslagen till bordssågen och dom olika fräsborden.
Efter en snabb tjuvtitt kändes dom riktigt bra.

[bild]
[bild]
[bild]

Men först måste jag lösa ett avgörande problem när det gäller bordssågen.
T-spåret på sågens gjutjärnsbord har en bredd på 14mm.
Styrpinnen på det nya geringsanslaget har 19mm bredd.
En differens på 5mm. Pinnen som är 45cm lång är gjord av aluminium till skillnad mot originalpinnen som är av stål och betydligt kortare.

[bild]
[bild]

[bild]
Jag har lite olika funderingar på hur den bästa vägen är att få ihop det hela.
Att på något sätt kunna såga/fräsa en ner en fals på 2,5mm x 6mm på den nya styrpinnens bägge sidor skulle var perfekt.
Att fräsa en sådan fals i den nya styrpinnen med mitt fräsbordet känns väl inte helt lätt/rätt. Risken att det kommer hugga är nog väldigt stor. Även om jag skulle kör väldigt lite åt gången verkar det vara ”risky buisness”.

Att såga ut den på bordscirkelsågen i en jigg känns på något sätt säkrare.
I en 25mm spånplatta i måtten 60cm X 10cm fräser jag först in ett centrerat uttag för den nya pinnen. Pinnen monteras i liv med spånplattans yta och skruvas fast. Nu har jag en bestämd fixtur med den ny pinnen centrerad. Uppe på spånplattan skruvar jag fast ett rejält handtag för att kunna föra hela paketet jämt genom sågklingan. En ny 210mm hårdmetallklinga med 80 tänder från Lidl tänker jag använda. Cirka 50kr kostade den när den var på kampanj.
Första sågningen får bli 5/10-dels mm på var sida om styrpinnen. Därefter kan jag nog köra 1 mm åt gången. Det blir 6 sågningar. Tre på varje sida. Djupet på varje sågning blir 6mm. Innan varje sågning kommer jag att spruta någon form av kyl/smörj-vätska på ytorna i spåret.
Om sågningen fungerar som tänkt kommer den omgjorda styrpinnen att passa perfekt. Alla tidigare fästpunkter finns kvar och det är bara att montera tillbaka dom olika delarna.

Ett tredje alternativ är att jag gör en helt ny styrpinne av ek. Jag har väldigt tätvuxen torr ek på hyllan. Att malla originalhålen är ju inte direkt någon raketforskning och det går lätt att montera rampamuffar för bultarna i eklisten. Jag har redan några tillbehör som jag gjort med styrskenor av ek.

[bild]

Ett fjärde och lite mer radikalt sätt är att med överhandsfräsen bredda gjutjärnsbordets spår. Det finns ett klipp på YT som visar när en tysk kille gör så på sin såg. Har precis samma överhandsfräs så det skulle ju vara ett alternativ. Då passar den nya styrpinnen direkt och dom fyra breddjusteringarna på pinnen gör att det går att få väldigt tight!
Friskt vågat och mer än hälften vunnet?

[media]
Jag tar gärna emot erfarenheter eller kloka funderingar om vilken väg som blir bäst att gå.
Troligtvis är inte jag den enda här på BH som sitter eller har suttit i samma sits.
Om nu det nya geringnsanhållet är så bra som många tester på YT visar kommer det att påverka det andra stora projektet med min nyrenoverade Kapex 120. Mer om det senare.

Men först skall det städas och åter städas. ”Snickerboa” är belamrad med saker från rörjobbet med det nya värmesystemet och tvättstugans all saker har hamnat där under renoveringen.

Jag har ju hela Helgen på mig……………

Trevlig Helg!
Dag
En snabb fundering säger att det är billigare att köpa en ny styrskena än ett nytt gjutjärnsbord om du fräser något...så kanske bättre ge sig på skenan ändå..
 
  • Gilla
pinec0ne och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
En snabb fundering säger att det är billigare att köpa en ny styrskena än ett nytt gjutjärnsbord om du fräser något...så kanske bättre ge sig på skenan ändå..
Problemet är att hitta/köpa en skena till Ulmiasågen. Efter konkursen i början av 2000-talet spreds allting för vinden. Om man har tur dyker det ibland upp mindre delar i Tyskland på olika ställen. Otroligt sällsynt och pris därefter.
När jag läste ”köpa”fick jag plötsligt en id! Tack!
Nu när skenan inte finns att köpa kanske man kan köpa en ”tjänst”!
Jag har ju en kortare bit av originalskenan. Sen har jag den nya längre som inte passar.
Men utifrån dessa två borde väl man kunna göra en 45cm 3D modell med rätt profil och alla uttag på rätt ställe?
Jag har ingen aning. 3D printing har jag aldrig sysslat med. Jag får börja leta efter någon som kan den biten.

Dag
 
T
Verktyg för träbearbetning på arbetsbänk, push block framför cirkelsågblad, säkerhet och precision i fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har printat skenor till bordssågen eftersom jag har andra spår än vad de flesta andra verkar ha.
Trodde jag hade dem på bild men tydligen inte, det går bra att printa, och som till dessa fjädrar funkar det alldeles utmärkt, men till geringsanhåll funkar det tyvärr inte.

Plasten slits för snabbt så det blir snabbt glapp i anhållet. Planen (som såklart inte är genomförd ännu) är att låta en lokal maskinfirma fräsa fram skenor i stål istället.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.