Alfredo Alfredo skrev:
Fast då duger inte blanka kopparrör utan man använder kylda slangar i en isolerad "ölkulvert". 😀 🍺
Du menar en kôlvert
 
  • Haha
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
“Feel Good”

Slå på TV:n, tänd några stearinljus och sätt fram en god humledryck.
Sen är det bara att njuta en timme framåt med denna finstämda berättelse
om hur hantverksskicklighet, känsla och vördnad för materialet skapar ett mästerverk!
Njut!
Dag

Man i skog kramar träd, dokumentärtitel, streamingplattformsgränssnitt, svensk text, information om program och tillgänglighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
SvanteC och 6 till
  • Laddar…
”Känsla”

Min granne som kopplar det nya värmesystemet gör det varken på ackord eller timpenning.
Han gör det med känsla! ❤️

Dag

Värmesysteminstallation med kopparledningar, ventiler, cirkulationspump och expansionskärl ovanför en grå enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tekniskt rum med rör, elektriskt skåp, dörr, hylla med flaskor och lång taklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kopparledningar på taket fästes med klämmor. Vattenmätare med tryckmätare på väggen. Inomhusinstallation med fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Tule54 och 17 till
  • Laddar…
The Heat is on!

Efter flera dagars rördragning blev det uppstart av den nya värmepumpen i går kväll.
Allting fungerade perfekt och värmen började åter kännas i huset. Den efterlängtade duschen skulle förväntansfullt avnjutas efter några timmar men då gick strömmen.
Kortslutning i den nya installationen? Det var den första tanken som dök upp. Men efter en snabb blick ut genom fönstret förstod jag att det inte var så. Alla grannars hus var nedsläckta.
Ett helt vanligt litet strömavbrott på 2 timmar. Det blev ingen dusch.

Snickerboa har sett ut som en överbelamrad rörverkstad i veckan. Många rör, kopplingar, ventiler och mätare har det gått åt. Installationen blev verkligen fin! Vackert dragna rör och kopplingar med extra avstängningar och luftningar på strategiska ställen. En extra värmeslinga framdragen för framtida behov om/när vi byter ut ovanvåningens direktverkande elelement.



Intressant att se när ett proffs skapar ett konstverk! Tyvärr har jag bara deltagit som ”Sekundärkonsult” i arbetet. Den obefintliga höftleden har fått mig att stå/hänga orörlig i ett hörn utan att kunna tillföra något.
Men nu är jag inne på upploppet och nedräkningen har börjat!

10 - 9 - 8 - 7 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2 - D-day!

Trevlig Helg! 🍺
Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Stenn och 15 till
  • Laddar…
Ingen isolering av rören?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Du menar en kôlvert
Kul vört?
 
R roli skrev:
Ingen isolering av rören?
Då ser man ju inte den fina (dyra) kopparen.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Vit bakgrund, text "I morgon är en annan dag", "D-Day!", bönemotiv och ordet "Dag".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
Ett sista ryck!

Det har kliat i fingrarna flera veckor nu när det nya värmesystemet har monterats.
Att bara stå vid sidan och vara oförmögen att hjälpa till har inte känts bra.
Men idag fick jag min chans! Att koppla in den nya fläkten klarades av med hjälp av en högre barstol och mycket tålamod.
Centraldammsugaren och finliret får vänta till nästa år.

Dag

Värmeväxlare, kopparledningar, avlopp, eluttag, rörinstallationer, ventiler, teknisk anläggning, skugga av fotografen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Dagen- D är över!
30 minuter tog det att reparera över ett års jämmer!
Känns väldigt bra! Snart öppnar ”Snickerboa” igen!

Jag kan ju inte ligga overksam och bara låta tiden gå så nu har jag fixat Julklappar till ”Snickerboa”.
Han/Hen blir säkert glad for dom klapparna! 🤪

Dag

En skärmdump av en online-orderhistorik med verktyg för hantverk och leveransstatusuppdateringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 14 till
  • Laddar…
”Ur led är tiden”

”Ur led är tiden” kan man säga om mycket i den Värld som vi upplever just nu.
För mig är det precis tvärt om!
”In led är tiden” är och har varit ett ofta använt yttryck för mig dom senaste åren. Närmare bestämt fyra gånger har ”finsnickarna” inom sjukvården visat sin yrkesskicklighet och renoverat min gamla benstomme till nära nog nyskick! Imponerande!! Jag bugar och bockar och kan snickrar vidare. Ingen nämnd - ingen glömd. Tack!

På samma väg, men i ”Snickerboa”, försöker jag hela tiden förändra och utveckla verksamheten i litet som stort. Just nu gör många faktorer att jag bara sysslar med mentalt snickrande och utveckling. Lampan lyser ständigt på kontoret och många tankar och idéer snurrar runt i synapserna. Den ena tokigare än den andra. Men roligt och spännande är det!

En sådan tanke dök upp när jag knåpade ihop julklappslistan till ”Snickerboa” inför årets julafton.
Jag är ganska säker på att han/hon/hen kommer att bli glad över sakerna på listan även om det kräver lite förändringar här och där.
Förändring är ju inte speciellt kuliga när det drabbar en själv utan betydligt lättare då den drabbar andra. Som tur är så tycker ”Snickerboa” om förändring!
En present på listan är en ny grundhyvel med extra allt. Tutti! Det innebär förändring i verktygsskåpet både fysiskt och utrymmesmässigt.

Trähyvlar och precisionsmätinstrument på hyllor i en verktygsskåp. Lodge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I dag har ”Snickerboa” tre olika grundhyvlar. Om Tomten har prickat av önskelistan rätt så kommer två gamla ersättas av den nya. ”När två blir ett”……….eller två totalt. Falsk matematik - Peps!

Tre olika träskovar, två klämmor och en tång, verktyg för finbearbetning eller hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den klassiska lite grova danska JPBO trähyveln med tre olika skär för grövre arbeten.

Träkonstruktion, möjligen gaffelställ eller liknande, med metallfötter och logotyp, placerad på en grå yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dess motsats den lilla smäckra kinesiska Qiangsheng Luban med fyra mindre stål.

Metall verktyg med vridhandtag och trähandtag, antagligen används för arbete med material eller hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rali-prototypen som jag själv filat fram till mina schweiziska stämjärn får vara kvar.

Trähållare med svart pipett, labbutrustning, märkt "DR 02". Grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu förbereds två av dessa för att läggas ut på transferlistan. Dansken behöver bara putsas upp så den blir respektabel. Den är redan i väldigt bra skick.

När det gäller den lilla Luban så hade det redan startat ett förändringsarbete på ”Kontoret” och jag tyckte det var väl värt att genomföra förbättringen även om den skulle avyttras. Att tillföra ett enkelt exakt djuplås för att ha full kontroll över hela processen. Ett enkelt, smäckert lås som var funktionellt och inte förfulade det vackra verktyget var ett måste.
Många tankesteg och googlande blev det innan bitarna föll på plats. Första tanken var en enkel låsring men dom var alldeles för grova och verktyget skulle se ut som skit.

3D-renderad metallbricka med cirkulär öppning och notched kant, abstrakt eller industriell komponent, grå nyanser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästa tanke var att göra någon form av låsring i körsbärsträ, samma som handtagen på hyveln, men det föll också på att det blev för stort/fult.
Nästa tanke var en ”Sockerbit” för el som strippas på plasten och en sektion filas till för att passa in. Mycket filande och finlir men storleken skulle bli bättre.

Vit plastkabelanslutning, transparent lock, skruvterminaler, elektriska komponenter, skruvförbindelse, isolerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så plötsligt när jag stod där och rotade runt bland kopplingsplintarna för el så hittad jag den perfekta biten!
En U- båt dök upp!

Genomskinlig RJ45-kontakt för Ethernet-kabel. Anslutning för nätverkskablage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mycket plast runt om men djupt där inne låg lösningen! Bort med skyddsplasten! En förkromad liten mässingsklump blänkte på bordet. Inget filande behövdes! En mindre justering av hålet från 5,5mm till 6mm borrades snabbt ut med den lilla Boschen. Den grova låsskruven byttes ut mot en betydligt mindre låsbult med insexfäste. Klart!

Metall spänningsmätare för träarbeten med ratt och trähandtag monterad på trä. Solsken och skugga synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En närbild av en silverfärgad gitarrstämskruv fästad vid ett trägitarrhuvud i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett metall-espressomaskinhuvud vilar på ett träbord, inomhusmiljö med suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna nya lilla manick uppfyller alla kriterier och tillför faktiskt både funktion och utseende till verktyget. Som om den alltid suttit där skulle man kunna säga!

”Den som söker skola finna”
Matteus 7:7-11

Dag
 
  • Gilla
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Ur led är tiden”

”Ur led är tiden” kan man säga om mycket i den Värld som vi upplever just nu.
För mig är det precis tvärt om!
”In led är tiden” är och har varit ett ofta använt yttryck för mig dom senaste åren. Närmare bestämt fyra gånger har ”finsnickarna” inom sjukvården visat sin yrkesskicklighet och renoverat min gamla benstomme till nära nog nyskick! Imponerande!! Jag bugar och bockar och kan snickrar vidare. Ingen nämnd - ingen glömd. Tack!

På samma väg, men i ”Snickerboa”, försöker jag hela tiden förändra och utveckla verksamheten i litet som stort. Just nu gör många faktorer att jag bara sysslar med mentalt snickrande och utveckling. Lampan lyser ständigt på kontoret och många tankar och idéer snurrar runt i synapserna. Den ena tokigare än den andra. Men roligt och spännande är det!

En sådan tanke dök upp när jag knåpade ihop julklappslistan till ”Snickerboa” inför årets julafton.
Jag är ganska säker på att han/hon/hen kommer att bli glad över sakerna på listan även om det kräver lite förändringar här och där.
Förändring är ju inte speciellt kuliga när det drabbar en själv utan betydligt lättare då den drabbar andra. Som tur är så tycker ”Snickerboa” om förändring!
En present på listan är en ny grundhyvel med extra allt. Tutti! Det innebär förändring i verktygsskåpet både fysiskt och utrymmesmässigt.

[bild]

I dag har ”Snickerboa” tre olika grundhyvlar. Om Tomten har prickat av önskelistan rätt så kommer två gamla ersättas av den nya. ”När två blir ett”……….eller två totalt. Falsk matematik - Peps!

[bild]

Den klassiska lite grova danska JPBO trähyveln med tre olika skär för grövre arbeten.

[bild]

Dess motsats den lilla smäckra kinesiska Qiangsheng Luban med fyra mindre stål.

[bild]

Rali-prototypen som jag själv filat fram till mina schweiziska stämjärn får vara kvar.

[bild]

Så nu förbereds två av dessa för att läggas ut på transferlistan. Dansken behöver bara putsas upp så den blir respektabel. Den är redan i väldigt bra skick.

När det gäller den lilla Luban så hade det redan startat ett förändringsarbete på ”Kontoret” och jag tyckte det var väl värt att genomföra förbättringen även om den skulle avyttras. Att tillföra ett enkelt exakt djuplås för att ha full kontroll över hela processen. Ett enkelt, smäckert lås som var funktionellt och inte förfulade det vackra verktyget var ett måste.
Många tankesteg och googlande blev det innan bitarna föll på plats. Första tanken var en enkel låsring men dom var alldeles för grova och verktyget skulle se ut som skit.

[bild]
Nästa tanke var att göra någon form av låsring i körsbärsträ, samma som handtagen på hyveln, men det föll också på att det blev för stort/fult.
Nästa tanke var en ”Sockerbit” för el som strippas på plasten och en sektion filas till för att passa in. Mycket filande och finlir men storleken skulle bli bättre.

[bild]
Så plötsligt när jag stod där och rotade runt bland kopplingsplintarna för el så hittad jag den perfekta biten!
En U- båt dök upp!

[bild]
Mycket plast runt om men djupt där inne låg lösningen! Bort med skyddsplasten! En förkromad liten mässingsklump blänkte på bordet. Inget filande behövdes! En mindre justering av hålet från 5,5mm till 6mm borrades snabbt ut med den lilla Boschen. Den grova låsskruven byttes ut mot en betydligt mindre låsbult med insexfäste. Klart!

[bild]

[bild]

[bild]

Denna nya lilla manick uppfyller alla kriterier och tillför faktiskt både funktion och utseende till verktyget. Som om den alltid suttit där skulle man kunna säga!

”Den som söker skola finna”
Matteus 7:7-11

Dag
Luban såg fin ut :)
 
  • Gilla
sweden
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Luban såg fin ut :)
Hej @Frustrator!

Den är fin! Både att se på och arbeta med. Den lilla låsringen gör det lättare att få ett förutbestämt djup.
Men nu blir den överflödig då den nya täcker samma behov.
När den lilla kinesen och den betydligt större dansken flyttar ut blir det plats ledigt för andra spännande saker!

Dag
 
Lika spännande varje gång!

Nu ligger 6 beställningar på julklappar till ”Snickerboa” i olika Pipelinie från Kina.
Vilket paket kommer att komma fram först efter resan runt halva jordklotet?
Rätt spännande att följa dom olika vägarna fram till målet på Värmdö.
En lista på skrivbordet har alla paketnummer och varje kväll blir det en koll på vem som leder.
Oftast är det en ”underdog” långt ner på listan som spurtar in som segrare på slutet.

För när paketen väl kommit till Sverige påverkar X-faktorn = Post Nord väldigt mycket vem som blir vinnare.
”Allt kan hände och Allt kan vände” som Babben brukar säga är en bra slogan för Post Nord!

Dag

Skärmbild på flera onlinebeställningar med verktyg och tillbehör, prisangivelser och orderstatus som varierar mellan behandlas och skickade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
stigen stigen skrev:
Lika spännande varje gång!

Nu ligger 6 beställningar på julklappar till ”Snickerboa” i olika Pipelinie från Kina.
Vilket paket kommer att komma fram först efter resan runt halva jordklotet?
Rätt spännande att följa dom olika vägarna fram till målet på Värmdö.
En lista på skrivbordet har alla paketnummer och varje kväll blir det en koll på vem som leder.
Oftast är det en ”underdog” långt ner på listan som spurtar in som segrare på slutet.

För när paketen väl kommit till Sverige påverkar X-faktorn = Post Nord väldigt mycket vem som blir vinnare.
”Allt kan hände och Allt kan vände” som Babben brukar säga är en bra slogan för Post Nord!

Dag

[bild]
Spännande, vad brukar det vara för ledtid ungefär? Antar att det är ifrån Banggood?
Gött med två miter gauge 😎
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.