”Vi hänger, vi hänger med,
av någon anledning så gör vi faktiskt det”……..

Grannen provade ett nytt sätt med ”hämtmat”!

Två rätter går troligen att beställa. 🤔
1. Dröner Kebab
2. Flygande Jacob
Helikopter transporterar last hängande på lina mot klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Brun, rund kartonglåda utomhus på gräsmatta, träkonstruktioner och träd i bakgrunden. Soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Papperspåse med logotyp inuti bruna kartonglådor utomhus på solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Vi hänger, vi hänger med,
av någon anledning så gör vi faktiskt det”……..

Grannen provade ett nytt sätt med ”hämtmat”!

Två rätter går troligen att beställa. 🤔
1. Dröner Kebab
2. Flygande Jacob
[bild]

[bild]

[bild]
Känns som att hela vårt samhälle håller på att flyga i luften..
 
  • Haha
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Vi hänger, vi hänger med,
av någon anledning så gör vi faktiskt det”……..

Grannen provade ett nytt sätt med ”hämtmat”!

Två rätter går troligen att beställa. 🤔
1. Dröner Kebab
2. Flygande Jacob
[bild]

[bild]

[bild]
Idioti, den där drönaren har företräde i luftrummet vilket gör att ex ambulanshelikopter måste inhämta tillstånd innan den flyger in i luftrummet istället för tvärtom.
 
  • Arg
  • Wow
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Hoppsan!

Här verkar det vara något fel som är trasigt!
Beställde dessa två digitalskalor från Swedendro för 5 månader sedan.

Onlineförsäljning av digitala skalor för snickeri, rabatterade priser på svenska kronor, två olika produkter.

Fick ett utskick om deras digitalskalor idag och satsen för klyvanhållet tycks vara felprisat eller så har den verkligen stuckit iväg!
Satsen för planhyveln är detsamma.

E-handelskorg med två artiklar: digitalskalor för verktyg, totalpris och fraktkostnad i svenska kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är nog läge att kolla med Swedendro vad som hänt om ni går i köptankar.
Dag
 
”Ett erbjudande han inte kunde tacka nej till”

En kompis till mig från ”Porten till Kontinenten” fick ett erbjudande av sin syster.
Jag behöver hjälp med att montera 5 stycken 60cm X 300cm Fibrotech aukustikskivor i ek på ena väggen i mitt kök. Jag vill att du hjälper mig för du har ju en cirkelsåg som du är nöjd med. Tre uttag för kontakter skall också göras.

Mönstrad matta eller yta med svartvita parallella ränder på grå underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Han skickade en bild på sin cirkelsåg och frågade om den skulle klara det hela.

Cirkelsåg, Cotech, handhållen, sågblad, träbord, strömkabel, använd, dammig, silvergrå, svart handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ClasOlle såg från förra seklet. Originalklinga med 8 tänder. Mer lämpad till skogsavverkning än finlir inomhus.


Så han fick ett verktygsförslag:

Bosch 12v cirkelsåg med styrning för skena.
Bosch 80cm skena.
Två Bosch snabbspännare för skenan.
Bosch GOP 12v med olika klingor.
Bosch sticksåg 12v med styrning för skena och olika klingor.
3 batterier, laddare och extra tejp.
Allting ryms i en liten väska förutom skenan och allting finns på hyllan.

Verktyg på arbetsbord, såg, borr, batterier, märkt med mått för sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arbetet skall utföras i en annan del av landet så mina maskiner måste skickas tillbaka. Därmed gick skenan bort. Ett längre vattenpass skulle ersätta skenan och sågstyrningen. Genomförbart men inte riktigt bra. Lätt att det blir S.B.S då erfarenhet saknas.

Lösningen. En 70cm engångsjigg tillverkades av 2mm masonit och en exakt list för styrningen i hårdträ limmades på. Rätt kaplängd sågades därefter fram i masoniten med sågen monterad. Nu behöver han bara göra en mätning för rätt kaplängd. På undersidan av masoniten klistrades Biltemas tunna dubbelhäftande tejp för att undvika att såg och jigg rubbar sig vid sågningen. När dom fem kapningarna är gjorda är det bara att slänga jiggen.
Bosch skenan och snabbspännarna stannar hemma. Väskan hämtas på måndag och han kommer att få göra en testsågning i ”Snickerboa”.
Jag är säker på att han nu har förutsättningarna att leverera sin syster ett bra resultat på erbjudandet!
Vi håller tummarna!

Trevlig Helg! 🍺
Dag
 
  • Gilla
  • Wow
SaabNiklas och 21 till
  • Laddar…
“Silence is Golden”

Frivecka råder, tyst det är i huset. Denna veckan är helt tom på besök. Barn och barnbarn upptäcker vårt avlånga land så då gäller det att passa på. På söndag är dom tillbaka och en ”Kiosk” för godis är beställd. Kioskchefen har gjort en teckning hur hon vill att den skall se ut.

En hand håller ett barnritat papper med ordet "KIOSK" och bilder av godsaker och personfigurer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rolig uppgift och bra för urstädning av gammalt skivmaterial och färgburkar. En salig blandning av olika material och färger men givetvis skall allting målas av barnbarnen. Alla regnbågens färger är beställda!
Men först får jag inventera alla gamla färgburkar så jag blir av med slattarna. Färgmässigt kommer nästa vecka bli intressant!

Verkstad, upp-och-nedvänd stol, trägolv, redskap, hyllor, verktyg, rörigt, kreativ miljö, arbetsbänkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vattenlöslig färg är det som gäller. Annars kommer thinnerdimman ligga tät i ”Snickerboa”.
Dag
 
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
Hur blev det?

Kompisen med cirkelsågen hämtade utrustningen på måndagen och i onsdags var det skarpt läge. Elkontakten i den första panelen hamnade helt rätt! Man skall ha tur ibland!

Träribbor bildar mönster kring kvadratisk vit platta på vägg. Kontrast mellan trä och vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vertikala träribbor på vägg med inbyggd svart eluttag. Modern design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den lilla Bosch 12v sågen fungerade perfekt med den tillfälliga styrskenan. När han gjorde den första sågningen skar han först mattan med en mattkniv men på andra panelen kördes både lister och mattan med sågen. Det blev lika bra. Ett moment mindre att göra. Den dubbelhäftande tejpen från Biltema höll styrskenan exakt under sågningen. Klar förbättring mot att använda snabbspännarna. Ännu ett moment mindre!

En man använder en cirkelsåg på ett köksbord, vid sidan av en vit kyl och väggklocka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När han kom till skåpen hade han åter tur med passningen av det andra eluttaget. Vid det tredje eluttaget blev det ett räknefel.

Kökshörna med dubbel kylskåp, randig tapet, bänkskiva, diskhandduk och köksredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trälisten till höger sågades helt bort! Ett snabbt beslut fattades. Enklare att fälla in en exakt passbit än att göra om. Jag kommer att göra några passbitar i ”Snickerboa” av lite avkap som han skickar upp. En med exakt mått och några med +/- några tiondelar så får han se vilken som passar bäst. Placeringen precis ovanför skåpet gör att det inte kommer att synas. En liten bit av väggen hanns inte med för tiden rann ut men han skall tillbaka och göra färdigt när passbiten är tillverkad.

Betyg: Jag tycker han har gjort ett jättebra jobb så långt! Första gången med detta material och maskinparken var helt ny. Han syster var jättenöjd och nöjdare blir hon när alla bitar är på plats!
Hatten av! 🎩
Dag
 
  • Gilla
VidarH och 12 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hur blev det?

Kompisen med cirkelsågen hämtade utrustningen på måndagen och i onsdags var det skarpt läge. Elkontakten i den första panelen hamnade helt rätt! Man skall ha tur ibland!

[bild]

[bild]

Den lilla Bosch 12v sågen fungerade perfekt med den tillfälliga styrskenan. När han gjorde den första sågningen skar han först mattan med en mattkniv men på andra panelen kördes både lister och mattan med sågen. Det blev lika bra. Ett moment mindre att göra. Den dubbelhäftande tejpen från Biltema höll styrskenan exakt under sågningen. Klar förbättring mot att använda snabbspännarna. Ännu ett moment mindre!

[bild]

När han kom till skåpen hade han åter tur med passningen av det andra eluttaget. Vid det tredje eluttaget blev det ett räknefel.

[bild]

Trälisten till höger sågades helt bort! Ett snabbt beslut fattades. Enklare att fälla in en exakt passbit än att göra om. Jag kommer att göra några passbitar i ”Snickerboa” av lite avkap som han skickar upp. En med exakt mått och några med +/- några tiondelar så får han se vilken som passar bäst. Placeringen precis ovanför skåpet gör att det inte kommer att synas. En liten bit av väggen hanns inte med för tiden rann ut men han skall tillbaka och göra färdigt när passbiten är tillverkad.

Betyg: Jag tycker han har gjort ett jättebra jobb så långt! Första gången med detta material och maskinparken var helt ny. Han syster var jättenöjd och nöjdare blir hon när alla bitar är på plats!
Hatten av! 🎩
Dag
Frågan är, vill han lämna tillbaka verktygen eller blev han fäst vid dom, som man lätt blir? 🤔
😎
 
FredrikR FredrikR skrev:
Frågan är, vill han lämna tillbaka verktygen eller blev han fäst vid dom, som man lätt blir? 🤔
😎
Men den dubbelhäftande tejpen satt väl på skenan inte handtaget?!? //Ulf
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
O OverAndOut skrev:
Men den dubbelhäftande tejpen satt väl på skenan inte handtaget?!? //Ulf
Den sitter undertill på masonitskivan.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Frågan är, vill han lämna tillbaka verktygen eller blev han fäst vid dom, som man lätt blir? 🤔
😎
Han lämnar tillbaka dom. Han har ju redan en cirkelsåg! 😍

Cirkelsåg från Cotech, metallblad, handhållen, elsladd, träbord, används för att såga material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Han lämnar tillbaka dom. Han har ju redan en cirkelsåg! 😍

[bild]
Stackarn, hoppas han kommit till insikt nu. 😉
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
richardtenggren
Jag hade nog flyttat ut uttagen så de låg utanpå istället, man kunde lagt i extra stavar just där :)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
T
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag hade nog flyttat ut uttagen så de låg utanpå istället, man kunde lagt i extra stavar just där :)
Jo det hade jag nog också gjort, men man måste anpassa jobbet efter förutsättningarna.
Jag är riktigt impad över hur stigen lyckades få till så bra förutsättningar på distans :)
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag hade nog flyttat ut uttagen så de låg utanpå istället, man kunde lagt i extra stavar just där :)
Det var mitt förslag men där gick gränsen.
 
  • Gilla
trycklös och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.