8 675 läst · 68 svar
9k läst
68 svar
”Stigens verkstadstråd 2025”
Det var min tanke när jag gjorde dom två hålen på lockets sidor. Men verkligheten tyckte något annat.
Det blev alldeles för trång för den mjuka gummibiten framför klingan som skall styra in spånen i sågens sugrör.
Det bakre hörnet så lovande ut tills jag skulle ansluta sugslangen. Låsningen för att vinkla sågen sticker ut för mycket och tar i utsuget så den iden föll bort för gott.
Så nu har jag konstaterat att locket måste vara helt slätt och bakutsug fungerar inte.
Men jag har en ny variant på gång som jag skall testa i veckan.
Det tar tid att uppfinna hjulet igen!
Dag
Det blev alldeles för trång för den mjuka gummibiten framför klingan som skall styra in spånen i sågens sugrör.
Det bakre hörnet så lovande ut tills jag skulle ansluta sugslangen. Låsningen för att vinkla sågen sticker ut för mycket och tar i utsuget så den iden föll bort för gott.
Så nu har jag konstaterat att locket måste vara helt slätt och bakutsug fungerar inte.
Men jag har en ny variant på gång som jag skall testa i veckan.
Det tar tid att uppfinna hjulet igen!
Dag
Tyvärr fungerar inte den lösningen i min lilla verkstad. Jag har justerbord till Ulmiasågen men då spärrar bordet all kommunikation i ”Snickerboa”. Kap/ger-sågen används flitigt så jakten på spån och damm fortsätter!Hep skrev:
Jag drog själv igång ett krig mot dammet för ett år sedan ungefär. Än är allt inte löst, men det är klart bättre nu. Min kapsåg var en av de värsta dammskurkarna och jag testade en del olika lösningar. Det som till slut visade sig vara klart bästa lösningen var en kombination av justerbord till bordssågen och en sänksåg. Kapsågen hamnade i Järfälla om jag minns rätt.
Dag
”Ettan kom, tvåan kommer så småningom………”
Det första av fyndskåpen från Jula har fått sin plats i ”Snickerboa”.
U
Verktygstavlan passar perfekt i mått och dom 4 möbelhjulen från Amazon gjorde det hela mobilt.
Vad som skall hamna i skåpet är inte klart ännu.
Dom två resterande skåpen står på tur.
Dag
Det första av fyndskåpen från Jula har fått sin plats i ”Snickerboa”.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto
Verktygstavlan passar perfekt i mått och dom 4 möbelhjulen från Amazon gjorde det hela mobilt.
Vad som skall hamna i skåpet är inte klart ännu.

Dom två resterande skåpen står på tur.
Dag
Jag tror att en stor huv/inneslutning är en möjlig lösning för kap och ger. Det handlar då om att ha tillräckligt flöde för att de finare partiklarna ska försvinna och resten rasar ner mot botten pga gravitation. Sågspån i sig är bara irriterande när det blir så mycket att det hindrar handhavandet.
Ja, det bökiga är ju bara att få den huven så liten som möjligt samtidigt som man ska ha full rörlighet för sågen.Z z_bumbi skrev:
Lite samma för mig. Genom att använda sänksåg och kapcirkelsåg (och ibland bordssågen) istället för kapgersåg för kapning minskas spån och damm väldigt mycket. Bra dammsugare med rejäl kapacitet är en förutsättning.Hep skrev:
Jag drog själv igång ett krig mot dammet för ett år sedan ungefär. Än är allt inte löst, men det är klart bättre nu. Min kapsåg var en av de värsta dammskurkarna och jag testade en del olika lösningar. Det som till slut visade sig vara klart bästa lösningen var en kombination av justerbord till bordssågen och en sänksåg. Kapsågen hamnade i Järfälla om jag minns rätt.
Angående utrymme så tillhör en stationär kapgersåg de maskiner som tar mest plats (då det krävs fritt och stöd åt båda håll för det längsta som ska kapas) men där ytan inte kan användas för så mycket annat så win-win där 😊
Jag tänker mig något större som omsluter hela sågen inklusive sidorna där virket går in och ut dvs med öppningar för virket i någon typ av avskärming. Jag som sågar går då nästan eller faktiskt delvis in i huven/båset. Jag vet att det tar mycket plats och att det blir en avvägning för hantering men de flesta (utslaget på alla användare) snitten är raka kapningar och inte helt sällan flera i rad från samma bräda/regel.
Det är lite som spraymålning, det funkar-ish med duschdraperier, och det går lite bättre med en fläkt men för att fixa det behövs ett bås med utsug.
Det är lite som spraymålning, det funkar-ish med duschdraperier, och det går lite bättre med en fläkt men för att fixa det behövs ett bås med utsug.
”Kombiresa”
Hade ett ärende in till stan idag och hittade denna annonsen vid frukosten.
En stor AEG-väska för 1400-fräsen komplett med alla tillbehör. Två basar, anhåll, utsugsportar, kopieringar och verktyg.
Allting i nyskick! 300kr!
Väskan åker buss mot Värmdö nu.
Dag
Hade ett ärende in till stan idag och hittade denna annonsen vid frukosten.
En stor AEG-väska för 1400-fräsen komplett med alla tillbehör. Två basar, anhåll, utsugsportar, kopieringar och verktyg.

Logga in
Skapa konto
Allting i nyskick! 300kr!
Väskan åker buss mot Värmdö nu.
Dag
En sug-två maskiner
Efter många lappkast och ändringar så är den första versionen av damm/spånhanteringen för den nya kap/ger-sågen klar att börja användas.
Jag har behållt den halv cirkulära formen men flyttat dom två utsugspunkterna från locket till sargen. Två 40mm flexibla rörkopplingar får arbeta gemensamt med sågens ordinarie utsug vid klingan. Det utsuget var ganska ineffektivt så jag har placerat ett 50mm rör genom konstruktionen för att slippa läckage i dom öppningar som är där. Ändröret är också jackat för att omsluta klingan och suga så nära källan som möjligt. Testar också med en liten flexibel gummiflärp runt det hela för att se om det gör någon skillnad. Framtiden får avgöra det.
Dom två extra sugportarnas rör/slangar försökte jag först placera väldigt tight runt sågkroppen men det funkade inte. När jag svängde sågklingan tog dom emot. Det blev till att tänka om. Nu går dom rakt upp och utmed sidorna ay ytorna tills dom förenas i den 50mm sugledningen och 45˚ går lätt att ställa in. Även 60˚ går att enkelt använda. Det är bara att ta ut det flexibla sugröret så svänger sågen lätt i position för 60˚ vinkeln.
Dom två nya sugpunkterna går till den kraftiga tvåmotoriga grovsugen som med två kraftiga kulventiler kan efter behov växelvis betjäna den nya planslipen och sågstationen. Sugen startas med fjärrkontroll.
Resulatet?
Klart bättre damm/spånhantering! Givetvis slinker det förbi lite stoft men som grundkonstruktion är det ett klart lyft. Mindre justeringar lär komma när man har sågat ett tag.
Monterade också en ny fintandad klinga samt en extra ledlampa på såghuvudet för att få bättre kontroll på det hela.
Nu blir det projektjobb och Påsk. Fullt hus med barn och barnbarn som vanligt. Kul!
Trevlig Helg! 🍺
Dag
Efter många lappkast och ändringar så är den första versionen av damm/spånhanteringen för den nya kap/ger-sågen klar att börja användas.
Jag har behållt den halv cirkulära formen men flyttat dom två utsugspunkterna från locket till sargen. Två 40mm flexibla rörkopplingar får arbeta gemensamt med sågens ordinarie utsug vid klingan. Det utsuget var ganska ineffektivt så jag har placerat ett 50mm rör genom konstruktionen för att slippa läckage i dom öppningar som är där. Ändröret är också jackat för att omsluta klingan och suga så nära källan som möjligt. Testar också med en liten flexibel gummiflärp runt det hela för att se om det gör någon skillnad. Framtiden får avgöra det.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Dom två extra sugportarnas rör/slangar försökte jag först placera väldigt tight runt sågkroppen men det funkade inte. När jag svängde sågklingan tog dom emot. Det blev till att tänka om. Nu går dom rakt upp och utmed sidorna ay ytorna tills dom förenas i den 50mm sugledningen och 45˚ går lätt att ställa in. Även 60˚ går att enkelt använda. Det är bara att ta ut det flexibla sugröret så svänger sågen lätt i position för 60˚ vinkeln.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Dom två nya sugpunkterna går till den kraftiga tvåmotoriga grovsugen som med två kraftiga kulventiler kan efter behov växelvis betjäna den nya planslipen och sågstationen. Sugen startas med fjärrkontroll.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Resulatet?
Klart bättre damm/spånhantering! Givetvis slinker det förbi lite stoft men som grundkonstruktion är det ett klart lyft. Mindre justeringar lär komma när man har sågat ett tag.
Monterade också en ny fintandad klinga samt en extra ledlampa på såghuvudet för att få bättre kontroll på det hela.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Nu blir det projektjobb och Påsk. Fullt hus med barn och barnbarn som vanligt. Kul!
Trevlig Helg! 🍺
Dag
Redigerat:
Klicka här för att svara