Har dom provat byta frekvens/mottagarkort?
 
Inga loopar av "överbliven" kabel någonstans?
 
Inga korsade kablar runt öar etc?
 
Ingen kabel med starkström som ligger i gräsmattan? Inget elstaket i anslutning till tomten?
 
Nej. Har kollat. Även bytt ut en del av slingan. Då klipparen hade karvat med spik-hjulen.
 
Ok. Om maskinen går utanför är det allt som oftast något som stör eller vajsing med själva signalen.
 
Angående tidigare inlägg om Bluetooth-modul och appen Ambrogio Remote så fick jag en ny modul idag. Den nya modulen var exakt samma modell och samma release och den funkade direkt, så den förra modulen var förmodligen defekt.
Eftersom appen är avsedd för Amrogios maskiner är det begränsade funktioner i appen. Det går att starta, pausa och styra klipparen. När Stigas app kommer (om den kommer) så hoppas jag att det finns fler funktioner där.

Undrar om man kan lura appen genom att uppdatera klipparens mjukvara till motsvarande Ambrogio-maskin?
 
Funktionerna är nog detsamma oavsett ambrogio eller stiga.... Det är appen som inte är fullt utvecklad ännu antar jag..
 
Har en 527S. Min har oxå åkt utanför slingan på liknande sätt men då har det varit ett dike i närheten av kabeln.
Har fått hämta den ur direkt några gånger. Tur att det var en torr sommar förra året.

Satte jag den så den körde mot slingan så stannade den vid rätt slingan och vände om. Men gav mej inte utan testade ett fler tal gånger, minst 20 gånger. Till slut så åkte den över slingan lite lite för långt kanade ner i diket. Vad jag vill minnas så försökte den backa men förgäves.
Kabeln ligger enligt rek + från kanten. Löste det genom att flytta kabeln något.
 
Är ni nöjda med era laddstationer?
Hade en installatör som installerade allt. Det första jag fick göra var att ta bort de två plast spikarna vid ingången. Se grön ring.
Framhjulen åkte på dem så klipparen hamnade snett i garaget, eller så blev det problem vid utgång. De sitter i rätt avstånd att hjulen ska träffa dem.

Botten plattan täcker inte hela botten och liten marginal för att framhjulen ska åka utanför kanten så att klipparen hamnar något snett vid inkörning vilket resulterar att den inte backar ut tillräckligt långt.

Kollar man på bilder från en 520 så är hela golvet täckt och den har dessutom spår som hjulen styrs i.
Varför är det inte så på 527 garage?

Tycker den är väldigt känslig vid ingång och utkörning. Råkar den träffa minsta grop eller tuva så hamnar den snett.
Har gjort små förändringar framför ingången men helt plötsligt så backar den inte ut tillräckligt långt.
Upptäckte en kväll att den stod på tvären i garaget och slirade. Den hade lyckat slira ett stort hål i botten plattan.
Har ni samma problem?

Har dragit kabeln utanför garaget så den inte ska åka på garaget. Kan inte lägga slinga tajtare.
Har kommit på varför den fastnade i garaget på snedden. När den åkte ut för att synca så hamnade den på fel sida om slingan därav så försökte den åka på insidan och till slut fastnade i garaget på tvären.

DSC_1947.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


520 garage
http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=84673&stc=1&thumb=1&d=1369428765
 
Kanske ska du dra tråden rakt bakåt bakom garaget, i allafall en liten bit innan du vänder åt sidan. (En bra bit enligt manualen, har jag för mig). Risken finns att klipparen känner av trådsvängen längst in i garaget och påbörjar en sväng det allra sista den gör innan parkeringen.
 
Jag har en liknande lösning, förutom att tråden på högersidan (i bilden) inte bör sticka ut så framför laddstationen. Så som det är ritat är det väldigt stor risk att klipparen får nosen på fel sida om tråden när den backat ut, vridit sig 90 grader, kört fram lite grann och synkar, och då är det kört.

"Vår" tråd på högersidan kommer i stället ut nästan en meter till höger om laddstationen, men då har vi istället en skonsammare trävägg som klipparen kan vända emot istället för den låga stenkanten i bild.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.