Påhittigt med teflonduken där, men det finns ett servicemeddelande som åtgärdar precis det problemet. Var även en del 524s i fjol som hade samma problem. Lämna in till din ÅF så borde det gå som reklamation. Med betoning på borde.
 
Kan väl tillägga att en bra silikonspray ger ett liknande skydd mot detta under begränsad tid.
 
Tack för info. Men var det en mjukvaruuppdatering som löste problemet eller monterade man något extra skydd?
Synd att jag inte tog ett foto av allt gräs som hade samlats i utrymmet med fjädrarna.
Jag kunde först inte begripa hur allt gräs hade kommit dit.
Hade Stiga bara tagit fram en mjuk skumplastring och placerat runt plattorna så hade förmodligen 99% av problemen eliminerats.
 
Där finns en mjukvaruuppdatering med men den löser inte problemet. Däremot ska dina plattor kontrollmätas och eventuellt bytas ut. Alltså de i "aluminium".
 
Här är en liten uppdatering i ämnet "teflonduk under sensorplattorna".
Det fungerar fantastiskt bra med teflonduken. Inte ett enda bump error/stotfel under hela förra säsongen!

Före modifieringen hittade jag ofta klipparen stående med "bump error" som orsakades av damm och gräsklipp under sensorplattorna.

Ytterligare fördelar med teflon-dukarna är att dessa förhindrar damm och gräsklipp att samlas under sensorplattorna. Dessutom blir det betydligt snällare "kollisioner" när huven är mer lättrörlig.
 
Hvor længe køre jeres 527S på en opladning ?
Jeg har lige fået 2 nye batterier men den køre stadig kun 2 max 3 timer på en opladning.
 
Med helt nya batterier bör du kunna köra 5 till 6 timmar på en laddning.
2 till 3 timmar tyder på dåliga batterier eller att bara ett batteri har kontakt (skadad kabel?).

Du kan koppla ur ett batteri och se hur lång kör-tid det blir. Byt sedan till det andra batteriet och kolla den kör-tiden.
Då bör du kunna se vad som är fel.
Det kan också vara så att nya batterier behöver några laddningar får att få full kapaceitet.
EDIT...
Kontrollera också programmeringen ifall det är så att klipparen anser att den har klippt färdigt och kör hem efter avslutad klippning.
 
Jeg har målt på den og begge batterier bliver ladet op til 28.90V og så køre den ud at klippe. Den står til auto, men det burde vel kun udsætte starttidspunkt næste gang. Hvad betyder de info den kommer med, f.eks afsluttet 70% arb. Tid 2.09
 
Auto innebär att klipparen minskar arbetstiden när gräset är klippt. Den försenar också nästa klippning.
Om du vill veta hur länge batterierna räcker så måste du deaktivera i Auto.setup.
Klipparen kommer då att klippa tills den schemalagda tiden tar slut eller tills batterierna behöver laddas.
 
R RH_Dreambox skrev:
Auto innebär att klipparen minskar arbetstiden när gräset är klippt. Den försenar också nästa klippning.
Om du vill veta hur länge batterierna räcker så måste du deaktivera i Auto.setup.
Klipparen kommer då att klippa tills den schemalagda tiden tar slut eller tills batterierna behöver laddas.
Jeg har slået auto fra men samme resultat Kan det måske hjælpe at købe ny transformer ? Den er også begyndt at køre mod højre og ikke i en lige linje ?
 
Nej, en ny transformator hjälper inte. Om klipparen inte kan köra rakt så är det förmodligen problem med en av motorerna.
Om du stänger av klipparen, lägger den på rygg och snurrar på hjulen, går de då lika lätt eller är det ena hjulet trögare?

Kontrollera att det inte sitter något skräp runt hjul-axeln som bromsar hjulen. Kontrollera även de främre hjulen att de snurrar lätt. På min klippare bytte jag ut de främre hjullagren i våras eftersom de hade "beckat" ihop och rullade väldigt trögt.
 
Jeg tror, de løber lige så let, men vil prøve at afmontere dem og se, om der er snavs. Jeg har også skiftet lejer i forhjulene selv, det var en nem opgave.
Hvad angår opladere, kører det ikke mere end ca. 3 timer på en opladning, og jeg har skiftet begge batterier uden nogen effekt, så jeg troede, det kunne være den oplader, der ikke fik dem fulde opladning.
 
Om jag förstod dig rätt så har du provat att köra klipparen med bara ett batteri inkopplat och att den då klippte i 3 timmar. När du sedan bytte till det andra batteriet så klippte den 3 timmar också.
När man sedan kopplar ihop två batterier som var för sig klipper i 3 timmar så bör klipparen kunna köra i nästan 6 timmar.

Om den inte gör det så undrar jag om det är programmeringen som behöver ändras. För när den har klippt hela arbetsprogrammet så skall det stå på displayen att den har klippt 100%. Om det står något annat så är det något i programmet som begränsar klipptiden. Kan det vara så att tiden för arbetscykeln är för kort?
 
Hej, tak for svar
Nej den køre kun 1-2 timer med et batteri og 3 med 2 batterier, men det er samme om det er gamle eller nye batterier.
Det skærer 2250m2 i 3 områder skema 8-21 hver dag.
Jeg har ikke set der står 100% færdig på noget tidspunkt.
Men jeg overvejer om det kan være trafo/strømforsyning der er træt og ikke levere de ønskede Ah og batterierne ikke bliver fuldt opladet.
Kan man selv programere via pc eller skal den til forhandler ?
 
Jag tittade nu på min klippare som just nu körde in för laddning och den visade 96% klart. Spänningen under laddning ligger mellan 28 och 30 Volt (ca. 30 V vid slutet av laddningen)
Lithium-batterier är lite speciella och laddas inte som vanliga blybatterier utan det finns elektronik i batteriet som bestämmer när laddningen är klar.
Batteriet innehåller 21 battericeller i grupper om 3 celler i varje. Till varje grupp (7 st) går det en sensor-kabel som känner av spänningen över gruppen. Om någon av grupperna har uppnått rätt spänning så avbryts laddningen till hela batteriet.

Så tyvärr verkar det som att dina batterier avbryter laddningen för tidigt. Kan de ha varit för gamla? Det står tillverkningsdatum på etiketten.
Du kan ju också försöka att putsa av laddnings-blecken från oxider och kolla om ladd-polerna på klipparen sitter löst.
Hjälper inte detta så är det enda jag kan rekommendera är att i stället för en lång klipptid så delar du upp arbetstiden i två delar med några (3) timmars laddning mellan dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.