Nu vill min stiga autoclip 325 som köptes på lanseringsvåren inte klippa mer.

Han går ur laddaren och viker ut vänster ett par meter och sen står det Knivfel, har fått upp "Halt: Knife brake error" tror jag det stod en gång. annars bara knivfel.

Provade flera omstarter på rad, då fick jag han att gå tillslut, gissar på klippmotorn. Är jag på rätt väg?

Tack Boltis för att du styr upp denna sida :)
 
Jag skulle gissa på att det är kolen i klippmotorn som behövs bytas då 325an inte är borstlös.

Varsågod förresten. Haha. Försöker hjälpa till när jag kan men är väl i ärlighetens namn inte så aktiv här längre.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Har fått precis samma fenomen som noisek79 med "insmält" laddstift. Lämna in den för nån månad sen och fick betala ett par tusenlappar för helt nytt chassi. Nu har det hänt igen! Va beror detta på egentligen? Man har lagt rätt många tusen på den här maskinen med ombyggnader m.m. Skadat laddstift på en STIGA Autoclip robotgräsklippare med synlig smältning inom röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dålig kontakt, oxid i laddenheten.
 
Ok. Får se om man kan laga den själv denna gång.
 
Jag har 3st 127:surprised:r till salu annars.
+ en fjärde utan en hjulmotor och utan laddstation
 
Då byttes kolen på knivmotorn som var välbehövligt, men när jag satte roboten i laddaren efter vintern så va batteriet dött :|

Så får väl jaga rätt i ett nytt batteri innan jag vet om kolbytet gjorde susen, nog för att kolen va slitna och jag inte misstror Boltis. Men 100 kan man ju aldrig vara när murphy lurar i buskarna...

Passade även på att kapa bort knivskyddet och hoppas på mindre gräsklet
 
  • Nedmonterad knivmotor och bytta kol för robotgräsklippare på diamantplåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedsmutsat knivskydd från en robotgräsklippare med rester av gräs och jord, ligger på en träplanka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Boltis!

Du värkar ju kunna allt om stigas klippare så jag frågar dig. Testkörde hjulmotorerna löst då en av dom krånglade. Råkade då kortsluts det lilla kretskortet som ligger vid hjulmotorn (som är lött med 3 kablar). Något började då ryka kraftigt från bakom panelen som displayen sitter i. Stängde snabbt av klipparen och kopplade från batteriet.

När jag skruvat bort bakstycket och plockat ur korten såg jag dock inget bränt. Var ändå ganska mycket rök som kom ur. Nåväl, plockade ihop allt igen och anslöt batteriet igen och provstartade. När jag startar står följande meddelande i displayen: SIGNAL r0 Required r12854.

Vad har jag gjort? Bara att skrota? Är en autoclip 520.
 
V
Tokslut skrev:
Då byttes kolen på knivmotorn som var välbehövligt, men när jag satte roboten i laddaren efter vintern så va batteriet dött :|

Så får väl jaga rätt i ett nytt batteri innan jag vet om kolbytet gjorde susen, nog för att kolen va slitna och jag inte misstror Boltis. Men 100 kan man ju aldrig vara när murphy lurar i buskarna...

Passade även på att kapa bort knivskyddet och hoppas på mindre gräsklet
Är på jakt efter ett sådant knivskydd till en 127:à
Någon som vet artikelnummer och/eller vad dom kostar?
 
Ingen "större" fara skulle jag gissa. Behöver inte skrota maskinen ivf. Min gissning är att displaykortet gått åt pipan. R0 innebär att maskinen inte kan kontrollera versionsnumret på displayen, som då ska vara R12854 i ditt fall. Därav min misstanke att det är kass. Resten av maskinen BORDE klarat sig. Något annat är ovanligt. Kontrollera även säkringarna på moderkortet. Nu skruvar jag inte så mycket med maskinerna så är lite ringrostig...=)
 
Anledningen till att jag började med detta var följande:

Efter Vinterförvaringen, när jag ställde roboten på laddaren och startade den så var allt som det skulle, jag tryckte sedan på charge knappen för att få den att gå ut. Den skrek då utanför område. Läste i boken att sett kunde ha med drivningen att göra så jag kände på hjulen. Dessa satt fast. Gick inte att rubba. Skruvade isär och upptäckte att hjulmotorerna stått hela vintern i vatten. Plockade isär dom och torkade ur vattnet. Plockade ur kolen och knackade lite på motorn så jag fick dom att släppa.

När jag sedan provade att starta den på gräsmattan och den skulle synka så snurrade den bara ett kvarts varv innan den åter stannade och skrek utanför område. Gick in i servicemenyn och testade hjulmotorerna.

När man går på 10% då visas det siffror vid höger motor i displayen. Vid vänster står det bara 0. Båda motorerna snurrar dock. När jag ökar till 20% så ökar siffrorna vid höger motor. Vid vänster står det 0. Båda motorerna snurrar fortfarande. När jag ökar till 30% stannar vänsterhjulet efter 1 sekund. Provar att göra om detta och vänster hjul stannar alltid vid 30% medans det högra ökar ända till 100%.

Kan det va det lilla kretskortet som sitter vid motorn som tagit skad av fukten som gör att motorn stannar då jag tycker det verkar som att det är denna som läser av varvtalet? Båda korten var ganska ergiga efter vinterns "blöta" förvaring.

Det var när jag försökte hålla dessa kort mot motorn i drift som jag kortslöt så det rök.
Kanske ska byta den kabelhärvan också? Känns det logiskt att den kortslutningen bränner displaykortet?

Displayen funkar ju fortfarande?

Mvh /Jörgen
 
Eftersom tråden fortfarande lever vill jag bara tillägga att jag nu HATAR min 127'a.

Har idag hägnat bort en bit av gräsmattan där han fastnade 6-7 gånger igår. Det firar han med sin speciella laddningsritual...

[video]https://youtu.be/p7iH64_XiIQ[/video]
 
  • Gilla
Galsac
  • Laddar…
Ursäkta men Gud va roligt! 😂😂😂
 
Hittade vad det var som brann. Den vänstra av dessa 2. Sitter med kylflänsar på. 1 vid varje matning ut till hjulmotorerna. Undrar om det är bara den. Någon som vet vad det är?
 
Närbild på en kretskortsdel med gröna kylflänsar och svarta transformatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.