Att få den uppgraderad är inga större problem. Problemet är att få det på garanti. För att ombyggnaden skall omfattas av garanti skall maskinen först utrustas med andra hjul och sedan skall det dokumenteras med film att maskinen ändå fastnar. För maskinen i sig fungerar ju menar dom på.. Jäkligt smidigt faktiskt.... "ironi". Ombyggnadssatsen i sig är inte tokdyr, ca 1500 kr om jag inte missminner mig...

Tack, vad menar du med andra hjul? till de som sitter vid ena drivhjulet eller byta drivhjul?

Är det någon som fått snabb tillbakagång att fungera med triangeln ?

Det är drivhjulen som skall bytas först om man ska göra enligt instruktion. Till ett par som påminner lite om dom som sitter på 500 serien fast större.

Tack :)

Finns ju en version 5 också fick jag veta, så sitter löphjulen lite off center.

Gick bra nästan en vecka i våras, sen började den hitta hål att fastna i som vanligt :(

Får väl ta tag i detta snart...

Redigerat:
Tokslut skrev:
Tack :)

Finns ju en version 5 också fick jag veta, så sitter löphjulen lite off center.

Gick bra nästan en vecka i våras, sen började den hitta hål att fastna i som vanligt :(

Får väl ta tag i detta snart...
Min 127 har stödjulen lite offcenter.
Har aldrig haft problem med fastkörningar.
Däremot borde den vara känsligare vid motkörningar. Jag har ett träd där det nu är plöjt runt för att den slirar till varje gång den kör på trädet

karlsson-peter skrev:
Min 127 har stödjulen lite offcenter.
Har aldrig haft problem med fastkörningar.
Däremot borde den vara känsligare vid motkörningar. Jag har ett träd där det nu är plöjt runt för att den slirar till varje gång den kör på trädet
ok nice :)

Ja den borde ha en sensor som känner av när den står still, den hinner ju gräva ner sig innan den provar nått annat än att bara tuffa på...

Jag har fått min 325 uppgraderad till den nya versionen med stödhjulen lite åt sidan. Det som är nytt är att stödhjulen inte kan vrida sig och att den känner av om stödhjulen snurrar. Snurrar dom inte = så står klipparen still. Känns som att den inte borde kunna fastna och stå och slira i all oändlighet nu.

Låter bra, ska försöka få min uppgraderad med :)

Fick min uppgraderad av Stiga på Goodwill :)

Nu skall den driva max en meter efter att den fastnat ist. för som innan driva i det oändliga och skotta ner/bort materialet under drivhjulen helt.

Fungerar klockrent nu, har fastnat 2ggr. på en vecka och på de platser är ny jord lagd och ingen begränsningskabel lagd runt hindrena, så det har väl mer det dåliga krocksensorerna att göra.

Den hade med andra ord inte fastnat om jag lagt en begränsningskabel runt dessa hinder :) Stiga 325 version 5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack Skärholmens Bil & Traktor www.skarholmens.se :cool:

Lyfter en gammal tråd där jag varit aktiv.

Erfarenheterna med min Stiga 127 var ju första året ganska besvärliga, men efter ombyggnad till "nya" upplägget förra våren så gick den i princip som en dröm.

Med stor förvåning märker jag att klipparen skaffat sig två nya egenskaper i år!
Den första, något mindre besvärande, är att han blir ståendes vid infångare när han är ute och klipper. Titt som tätt stannar han med kniven i högsta hugg och rör ena hjulet någon cm fram och tillbaka när , just när han passerar en infångare. Där kan han bli stående tills batteriet tar slut. Ibland vaknar han och går vidare och ibland springer jag ut och startar om honom.

MEN - han har rackarns svårt att ta laddning i år (laddstationen är flyttad). Han går in i laddstationen, ställer sig till rätta och står ~5-10 sekunder. Sedan backar han ut och letar laddning på nytt. Lyfter jag honom till "före" boet går han in igen - antingen samma procedur eller så matar han på och försöker forcera igenom laddstationen. Enstaka tillfällen stannar han och laddar.

Pausar jag honom när han väl står i laddaren - stänger av och startar om - så får jag antingen "Ingen laddning" eller "Laddning pågår". 50/50 ungefär.
Jag har borstat bort eventuell ärj, polerat kontakterna till laddplattorna men inget vill hjälpa.

Spänningen är 30V över plattorna och sjunker till ~27V när klipparen dockar. Antar att det är normalt dvs batterispänningen.

Något tips hur jag får honom att finna ladd-frid igen?

känner igen det där med att den står still och klipper, har sett det 2ggr. iår. (fast min står helt still)

Första gången gjorde jag inget och efter ett tag fungerade han som vanligt, andra gången var batteriet så lågt så jag bar han till laddstyationen ist. för att böka på plats.

Men inte i närheten av en infångare v tror jag som din.

noisek79 skrev:
Den första, något mindre besvärande, är att han blir ståendes vid infångare när han är ute och klipper. Titt som tätt stannar han med kniven i högsta hugg och rör ena hjulet någon cm fram och tillbaka när , just när han passerar en infångare. Där kan han bli stående tills batteriet tar slut. Ibland vaknar han och går vidare och ibland springer jag ut och startar om honom.
Jag har samma problem med min 325:a (med det nya underredet).

Undrar om det finns en uppgradering av mjukvaran som tar bort detta?

För jag har märkt det 2ggr. till på min nu...

Prova att göra infångarna något smalare. Snarare närmre 4cm emellan istället för 5+

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.