Nä här blev det fel, både nockar och kugghjul mm är i metall. Däremot är en sak inne i kamaxeln är i plast. Har inget namn på detaljen ( se röda pilen på kamaxeln), men funktionen är sådan att när motorn startar minskas motståndet i motorn så att den lättare kan startas, men när varvtalet ökar så slungas denna del ut och skapar normal funktion i förbränningsprocessen. Denna del som sitter på kamaxeln består av fjäder, styrpinne, svängmassa, samt en plastdetalj där fjädern sitter på. Det är denna plastdetalj som tydligen går sönder. Efter ett tag eller momentant så går styrpinnen sönder och alla delar lägger sig i botten på motorn och då blir motorn nästan omöjlig att starta.
Kamaxel med kugghjul och metallpackningar, med en röd pil som pekar på en plastdetalj som påverkar motorns start och drift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min 2015 540 LPX med B&S 18,5hp intek motor (trycksmörjning) började dra massor med olja och ryka vid ca 200h, bytt olja var 50h sedan den var ny och ingen skitolja.
Kvaliteten på Briggs motorerna känns sådär, jag böt upp mig till 21hp, dock fortfarande B&S 😳
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.