Hej
När vi köpte vårat hus för 5år sedan så är det en stenmur som buktade. Nu när vi fått barn så börjar jag bli orolig ifall dom skulle få för sig att klättra eller leker i närheten att muren ska rasa på dom eller någon annan.
Ovan muren är den ganska stor förvaringsbod så jag misstänker att muren är en stödmur.
Vad kan vi göra för att åtgärda detta?
När vi köpte vårat hus för 5år sedan så är det en stenmur som buktade. Nu när vi fått barn så börjar jag bli orolig ifall dom skulle få för sig att klättra eller leker i närheten att muren ska rasa på dom eller någon annan.
Ovan muren är den ganska stor förvaringsbod så jag misstänker att muren är en stödmur.
Vad kan vi göra för att åtgärda detta?
Något vanligt vitt eller rött klassiskt som det inte går att klättra på?
Det är ju mer en fråga om tycke och smak.
Gärdsgård som ovanpå är både klättringsvänlig och håller kanske inte om det ramlar ner sten på den.
Det lär vara svårt att bygga upp en kallmur igen, men det är klart att det är ett sätt också.
Det är ju mer en fråga om tycke och smak.
Gärdsgård som ovanpå är både klättringsvänlig och håller kanske inte om det ramlar ner sten på den.
Det lär vara svårt att bygga upp en kallmur igen, men det är klart att det är ett sätt också.
Med små barn ute hade jag petat omkull muren och sedan grävt ur bakom och förankrat de olika lagren med duk eller något under jordmassorna och byggt upp den igen. Ta en krita och rita på alla stenarna (en siffra på varje), ta en bild så du vet hur de var staplade innan o riv o bygg.
Jag skulle riva det lutande partiet kring bladväxterna och bygga upp det igen men med murbruk också av något slag. Kanske med något slags dräneringsrör i jorden i höjdled och isodränkulor längs stenarna eller något. Lär va frostsprängning från växterna som skjutit ut stenarna?
Tack för alla svar. Att just riva ner muren och sätta upp den igen har varit min tanke men stenarna är inget man orkar bära för hand och att få upp en grävmaskin går inte heller då våran tomt inte gör det möjligt. Och rent ekonomiskt så har vi inte möjlighet att ta in någon firma som kan hjälpa oss men skulle vara aktuellt i framtiden.
Men jag är också inne på att bygga ett staket. Vad tror ni om man slår ner 3 st 70x2200 staketstolp och sätter tre liggare och sedan sätter typ ribbor? Detta för som sagt att ingen kommer åt att klättra och det kan hindra stenarna från att komma någonstans. Det kommer planteras två stora buskar framför.
Men jag är också inne på att bygga ett staket. Vad tror ni om man slår ner 3 st 70x2200 staketstolp och sätter tre liggare och sedan sätter typ ribbor? Detta för som sagt att ingen kommer åt att klättra och det kan hindra stenarna från att komma någonstans. Det kommer planteras två stora buskar framför.
Den ser ut att vara byggd för hand. Med några spett, kunskap och tålamod kan även du renovera den. Räkna dock med träningsvärk om du är ovan.
Jag byggde 120 meter stenmur med stenar i din storlek vid förra huset. Det var bra styrketräning för rygg, mage och ben, något som gubbkroppen behövde.
Jag byggde 120 meter stenmur med stenar i din storlek vid förra huset. Det var bra styrketräning för rygg, mage och ben, något som gubbkroppen behövde.
Men hur
Men hur orkade du lyfta dom? Ramlar dom stenarna ner så får jag ju inte upp dom.J JBa skrev:
Du flyttar dem lite i taget, rullar, vickar och liknande. Till din hjälp har du ett par spett av lite olika längd och andra stenar för att med hjälp av hävstången flytta och lyfta mycket som är riktigt tungt. Behöver man flytta längre sträckor är en bra och stadig skottkärra guld värd. Jag var dock tvungen att byta baljan efter jag var klar. 😂P Petter91 skrev:
När du blir van går det fort.