2 482 läst · 24 svar
2k läst
24 svar
Stenmur som buktar - orolig för barnen.
Ja det är som ni säger, det är bättre att göra det bra och långsiktigt. Det är ingen panik i år men till nästa år ska jag planera in det och hyra en maskin och få det gjort.
Men då tar vi nästa fundering. När man gör ett sådant arbete, vad gör man så att det inte sker igen? Typ av dränering? Murar fast stenarna?
Men då tar vi nästa fundering. När man gör ett sådant arbete, vad gör man så att det inte sker igen? Typ av dränering? Murar fast stenarna?
Den har säkert tjälskjutit alternativt skjutit sig beroende på marktrycket pga fel lutning och ”stabilisering”. Dränerande material närmast (googla så finns mycket information) och rätt lutning är framgångsfaktorer. Jag skulle skippat att mura, en riktigt byggd kallstenmur står länge och stabilt eftersom den är mindre känslig för vatten och kyla. En mur som ska agera stödmur är mer än det yttre lagret.
Medlem
· Västernorrland
· 11 188 inlägg
Kan man inte själv så kan det ju vara smart att ta in en offert från nån som håller på med sånt här. Det är ju ingen jättemur så det måste ju inte kosta en förmögenhet. och de har även kunskap och egna maskiner oftast. Då vet man ju iallafall vad man har att ta ställning till. Nå foton skickade till nån kan ju ge en inledande fingervisning typ.
Har kollat runt lite och eftersom vi bor på en liten ort så är det sparsamt med företag. Vissa jobbar bara med trädgård och andra gräver främst åt företag. Men vi håller på och kollar om det finns några alternativ annars provar jag gärna att göra det själv. Sambons arbetskollegas man jobbar med gräv så vi ska kolla med honom eller om han vet någon som kan något sådant.
Ring och prata med länsstyrelsen som sagts innan, det finns ibland kurser att gå om du vill göra det själv. Det är kul och lärorikt. Där får du lära dig om grundläggningen, dräneringen och tekniker för att förflytta större stenblock utan att knäcka ryggen,P Petter91 skrev:Har kollat runt lite och eftersom vi bor på en liten ort så är det sparsamt med företag. Vissa jobbar bara med trädgård och andra gräver främst åt företag. Men vi håller på och kollar om det finns några alternativ annars provar jag gärna att göra det själv. Sambons arbetskollegas man jobbar med gräv så vi ska kolla med honom eller om han vet någon som kan något sådant.
Vill du inte göra det själv och har svårt att hitta en entreprenör så kan du kolla med kyrkogårdsförvaltningen om de har några tips. De har en och annan stenmur som de förvaltar...
Kanske muren passar som kursunderlag - då blir kostnaden inte så hög…mexitegel skrev:
Ring och prata med länsstyrelsen som sagts innan, det finns ibland kurser att gå om du vill göra det själv. Det är kul och lärorikt. Där får du lära dig om grundläggningen, dräneringen och tekniker för att förflytta större stenblock utan att knäcka ryggen,
Vill du inte göra det själv och har svårt att hitta en entreprenör så kan du kolla med kyrkogårdsförvaltningen om de har några tips. De har en och annan stenmur som de förvaltar...
Det bör inte vara problem att flytta de där stenarna för hand. Där vi bodde innan så hade vi mycket synlig sten och berg i trädgården så jag roade mig med att gräva bort och spräcka sten och gjorde en mur av det. Man lär sig ganska snabbt hur man ska hantera lite större stenar med järnspett och en rejäl skottkärra.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
Tjänster
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Stängsel runt tomt med uppsättning = asdyrt!!
Trädgård allmänt -
Objudna katter - stängseltips
Trädgård allmänt -
Insynsskydd till grannen
Trädgård allmänt -
Vattenfall och förstoring av damm - idéer, tips och bilder?
Trädgård allmänt -
Vad är dessa vita fläckar och kan man få bort med högtryckstvätt?
Trädgård allmänt