2 681 läst · 39 svar
3k läst
39 svar
Stämmer kommunen på 6 miljoner
Visst finns det en hel del som gör det men om ens kommun strular till det med inkompetens i ett bygglovsärende då tycker jag att kommunen ska ta sitt ansvar, om man inte hittar en kommunalt ägd lägenhet över 15m² så får man ta en privat eller bo på annan ort.M maria01 skrev:
så jag 16 år skulle tvingas bo på en annan ort bytta skola vänner och allt annat?M maxmsm skrev:
Kastade dina föräldrar ut dej så finns det hjälp att få, om inte dina föräldrar kastade ut dej så var du deras ansvar ett par år till så det är därför kanske svårt att skylla kommunen för din traumatiska barndom i en lägenhet på 15m².M maria01 skrev:
Jämförelsen i ditt fall skulle varit bättre om det fanns en dörr i lägenheten som öppnade upp tex 60kvm till. Du hade rätt till dessa men behövde nyckeln från en kommunal tjänsteman. Denna hävdade dock felaktigt att du inte hade rätt till nyckeln och du tvingades därför bo på 15kvm.M maria01 skrev:
Har också bott smått i vissa perioder men då har man vetat att det varit självvalt, övergående och billigt.
Är det inte så att Byggnadsstadgan 39§ gäller och att byggnad då inte får placeras närmare gräns än 4,5m, och att undantag endast får göras ifall det är "utan men för granne"? Kvalifikationsgränsen för "men" är mycket lägre än för "betydande olägenhet" och då räcker det att grannen helt enkelt säger nej för att lovet ska upphävas.Claes Sörmland skrev:Nu har jag kollat. Det är en detaljplan från 1989 som är gällande. Detaljplanen är således antagen enligt PBL:
[länk]
Någon 4,5 m-regel finns därmed inte om så inte specificeras i planbestämmelserna. Någon sådan regel finns inte i planbestämmelserna.
Jag förstår det som att bestämmelserna BFI, e1 samt e2 gäller för fastigheten. De lyder:
[bild]
Jag förstår inte vad grannarnas åsikter alls har med denna bygglovslovsansökan att göra.
Nej planen är efter -87 så den generella bestämmelsen finns inte, och inte heller regleras det i detaljplanen. Dock innebär inte avsaknad av reglering i detaljplanen att man har rätt att placera byggnaden hur nära som helst, utan snarare att det krävs en utökad lämplighetsbedömning i bygglovet än om det regleras i detaljplanen.B Buzzword skrev:Är det inte så att Byggnadsstadgan 39§ gäller och att byggnad då inte får placeras närmare gräns än 4,5m, och att undantag endast får göras ifall det är "utan men för granne"? Kvalifikationsgränsen för "men" är mycket lägre än för "betydande olägenhet" och då räcker det att grannen helt enkelt säger nej för att lovet ska upphävas.
Liknande trådar
-
Kommunen höjt asfalten med 50-60mm nybyggt område
Grund & Markarbeten -
Kan kommunen kräva 6 meter från tomtgräns?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Fasadändring, tidigare ombyggnad stämmer ej med kommunens ritning.
Bygglov -
Situationsplan och DWG över tomtgräns från kommunen överensstämmer ej, vilket gäller?
Bygglov -
Husbyggare stämmer kommunen på miljonbelopp
Artikelkommentarer