18 139 läst · 59 svar
18k läst
59 svar
Stämmer kommunen på 6 miljoner
Jag har tänkt fel! Så här tänkte jag:V VLJ skrev:
Felet är att de har behandlat grannens överklagan trots att lovet faller inom detaljplan. När ett lov faller inom detaljplanen kan grannen inte överklaga.
Men alldeles oavsett om kommunen har gjort fel eller ej så har inte ägarens kunskap på detaljplanen påverkat utfallet alls.
Redigerat:
Grannen kan överklaga, men följer bygglovet detaljplanen så är det svårt att vinna en överklagan.H hellem skrev:
Jag tycker som du är att det inte framgår i artikeln VAD kommunen har gjort för fel, bara att de gjort fel. Det är alldeles för lite info för att kunna göra någon bedömning av skuldfrågan. Denna typen av ”dumma kommunen” reportage innehåller sällan relevant fakta.H hellem skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 340 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 340 inlägg
Nu blir det ju bara spekulation men jag tänker mer att någon av byggnadsnämndens handläggare fick för sig att områdets gamla byggnadsplans 4,5 m gäller som planregel. Det är inte svårt att se hur någon med mindre kunskaper kan tro det eftersom den gamla byggnadsplanens plankarta återanvändes som ny detaljplan 1989. Det t o m är lite "logiskt" även om det är fel, eftersom den gamla byggnadsplanen huvudsakligen reglerade vilken mark som kunde bebyggas med denna regel och man inte införde en ny tydlig regel för detta eller ny prickad mark i den nya planen trots att den gamla plankartan var kvar.
Om nu detta misstag har gjorts i plantolkningen så kommer detta att kommuniceras till Jacob när han söker bygglov. Det kommer troligen även att uppges när grannarna kanske hörs eller i alla fall i bygglovet som skickas till grannarna för kännedom så att de kan välja att överklaga eller inte. Grannarna överklagar inte bygglovet eftersom byggnaden följer den beskrivna men felaktiga planregleringen på 4,5 m.
Nu hamnar huset fel i förhållande till bygglovet, entreprenören missar. Nytt bygglov ska fram och söks av Jacob. Men alla är i tron att 4,5 m-regeln är gällande, både kommunen, Jacob och grannskapet. Så nu måste byggnaden avvika från den upplevda 4,5 m-regeln. Efter långa övervägande och problem för Jacob så böjer sig kommunens handläggare. Man kan göra ett undantag i detta fall, vi löser det genom en liten avvikelse från detaljplanen. Grannarna informeras om att nu ska Jacob få ett nytt bygglov som bryter mot planens 4,5 m-regel som en liten avvikelse. Nej nu får det banne mig vara nog tänker någon granne och överklagar. Misstaget, att det inte finns någon 4,5 m-regel avslöjas sen när länsstyrelsen kommer med sitt beslut. Gissa om Jacob blir störtförbannad på kommunen som har misslett honom i kanske något år eller två och dessutom har skapat konflikter med grannarna.
Om nu detta misstag har gjorts i plantolkningen så kommer detta att kommuniceras till Jacob när han söker bygglov. Det kommer troligen även att uppges när grannarna kanske hörs eller i alla fall i bygglovet som skickas till grannarna för kännedom så att de kan välja att överklaga eller inte. Grannarna överklagar inte bygglovet eftersom byggnaden följer den beskrivna men felaktiga planregleringen på 4,5 m.
Nu hamnar huset fel i förhållande till bygglovet, entreprenören missar. Nytt bygglov ska fram och söks av Jacob. Men alla är i tron att 4,5 m-regeln är gällande, både kommunen, Jacob och grannskapet. Så nu måste byggnaden avvika från den upplevda 4,5 m-regeln. Efter långa övervägande och problem för Jacob så böjer sig kommunens handläggare. Man kan göra ett undantag i detta fall, vi löser det genom en liten avvikelse från detaljplanen. Grannarna informeras om att nu ska Jacob få ett nytt bygglov som bryter mot planens 4,5 m-regel som en liten avvikelse. Nej nu får det banne mig vara nog tänker någon granne och överklagar. Misstaget, att det inte finns någon 4,5 m-regel avslöjas sen när länsstyrelsen kommer med sitt beslut. Gissa om Jacob blir störtförbannad på kommunen som har misslett honom i kanske något år eller två och dessutom har skapat konflikter med grannarna.
Redigerat:
Men allt så vad är det för jävla grannar? Tragiskt att det finns såna tragiska människor som bara vill förstöra för andra. Han har ju såklart gjort fel men att att bara få för sig att skapa så mycket problem för sin granne för några decimetrar....... trist att se.daddydj skrev:
Vem har såklart gjort fel?K kentaur81 skrev:
I detta ärende avgjordes frågan om 4,5 metersregeln i detaljplanen av Länsstyrelsen och Mark- och Miljödomstolen under 2017. Det är ju ett tag sedan. Det måste vara något mer som hänt i ärendet.Claes Sörmland skrev:Nu blir det ju bara spekulation men jag tänker mer att någon av byggnadsnämndens handläggare fick för sig att områdets gamla byggnadsplans 4,5 m gäller som planregel. Det är inte svårt att se hur någon med mindre kunskaper kan tro det eftersom den gamla byggnadsplanens plankarta återanvändes som ny detaljplan 1989. Det t o m är lite "logiskt" även om det är fel, eftersom den gamla byggnadsplanen huvudsakligen reglerade vilken mark som kunde bebyggas med denna regel och man inte införde en ny tydlig regel för detta eller ny prickad mark i den nya planen trots att den gamla plankartan var kvar.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 340 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 340 inlägg
Verkar som att området, Skölsta utanför Uppsala är ett sorgebarn på detaljplanesidan.
Området består dels av små gamla sommarstugor som knappt går att bo i för de är så små och en nyare del med riktiga villor. Uppsala kommun försökte lösa detta 2006 med en ny detaljplan för hela området men valde att försöka bryta mot PBL och lasta över huvudmannaskapet för allmän plats på de boende. Någon överklagade kommunens olagligheter och detaljplanen föll. Men istället för att följa rättens utslag valde kommunen då att dra tillbaka planen och skapa en ny detaljplan för det nya området i Skölsta. På så sätt kunde man undvika kommunalt huvudmannaskap för allmän plats men man offrade fastighetsägarnas intresse med den kuppen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sa-blev-skolsta-ett-omrade-med-tva-detaljplaner
Området består dels av små gamla sommarstugor som knappt går att bo i för de är så små och en nyare del med riktiga villor. Uppsala kommun försökte lösa detta 2006 med en ny detaljplan för hela området men valde att försöka bryta mot PBL och lasta över huvudmannaskapet för allmän plats på de boende. Någon överklagade kommunens olagligheter och detaljplanen föll. Men istället för att följa rättens utslag valde kommunen då att dra tillbaka planen och skapa en ny detaljplan för det nya området i Skölsta. På så sätt kunde man undvika kommunalt huvudmannaskap för allmän plats men man offrade fastighetsägarnas intresse med den kuppen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sa-blev-skolsta-ett-omrade-med-tva-detaljplaner
Som jag trodde, pajasar och småpåvar i kommun, igen.Claes Sörmland skrev:Verkar som att området, Skölsta utanför Uppsala är ett sorgebarn på detaljplanesidan.
[länk]
Fram med giljotinen säger jag 😁
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 966 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 966 inlägg
Det finns folk till allt, inte så ovanligt med såna grannar. De har väl inget för sig än att håll koll och stöka till för andra, dessa grannar måste ha ett torftigt sinne och liv.daddydj skrev:
Nu grundar sig sjukt mycket här på spekulation, så jag drar mitt strå till stacken.
I artikeln står det att han fick bygglov för avstånd på 4,3meter men i reportaget säger han att plattan ligger 3,98m ifrån?
Detta får mig att tro att det finns avsevärt mkt mer till storyn än vad som skrivs/sägs i artikeln...
I artikeln står det att han fick bygglov för avstånd på 4,3meter men i reportaget säger han att plattan ligger 3,98m ifrån?
Detta får mig att tro att det finns avsevärt mkt mer till storyn än vad som skrivs/sägs i artikeln...
Redigerat:
Liknande trådar
-
Kommunen höjt asfalten med 50-60mm nybyggt område
Grund & Markarbeten -
Kan kommunen kräva 6 meter från tomtgräns?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Fasadändring, tidigare ombyggnad stämmer ej med kommunens ritning.
Bygglov -
Situationsplan och DWG över tomtgräns från kommunen överensstämmer ej, vilket gäller?
Bygglov -
Husbyggare stämmer kommunen på miljonbelopp
Artikelkommentarer