Alfredo Alfredo skrev:
Nej tyvärr är de ofta rätt kassa. Men om man inte kan se hur en produkt presterar i butiken är det rätt svårt att välja rätt.
Jag är rätt händig och bygger hej vilt men val av belysning överlåter jag till proffs (inkl frun) förutom i mitt spelrum. Finish är allt för henne. Kaklar inte heller... 🙂

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det är VAD som ska belysas som är relevant, och hur många ljuskällor/belysningspunkter man väljer för att utföra jobbet. Därefter beslutar man vilken teknik som är lämplig. Välja teknik innan man har klart för sig syftet är helt bakvänt
Självklart. Vad är ändrat sedan 1940-talet?
Jo att folk oftast vill ha lite fler ljuspunkter än en enda taklampa i mitten. Givetvis omöjligt att helt kunna veta hur slutkunden vill lysa upp sitt rum men lite mer flexibilitet än en DCL med 230V i mitten borde gå att ordna vid nyproduktion.
Det mest avancerade någon elektriker brukar göra är att slänga ut X st 230V spottar runt om. Är det nån med pengar som ska bo där så blir det Plejdspottar, för "det tar ju hand om alla problem ". Det är detta jag tycker man ska kunna diskutera.

R RoAd skrev:
Förlåt men vad pratar du om? Dina CC behöver också kablage, och om det är EMC du syftar på med "antenner" så är det sannolikt värre med dimmat CC som använder PWM över dessa än det är med drivdon som matas med 230V 50Hz precis intill spotten.
Inte sålänge man håller rimliga kabellängder.
Med allt på 230V så kopplar du in problemet bakvägen på hela huset i teorin.
Hur många av de problem en del har med wifi o tom zigbee beror i själva verket på nån dimmer i närheten?
Det är även det nämligen att man dimmar centralt på "dimbara" leds som ger störningar som är svåra att förutse och eliminera.
Blir förstås bättre om alla spottar har sina egna zigbee mottagare (men det lär du ju inte ha om det är 20 år gamla prylar, med mindre än att du byter ut alla dina spottar mot såna, vi som väljer central dtiver behöver bara uppgradera den) men då blir det ju ytterligare problem o kostnader också.

R RoAd skrev:
Men det finns inte ens något teoretiskt skäl att hävda att en spotlight som drivs med ett drivdon i direkt anslutning till LEDen skulle vara sämre än en där drivdonet sitter separat några meter bort. Det är precis samma lösning elektriskt och LEDarna i mina hidealite drivs också av konstant ström precis.
Teoretiskt så bör du ha enklare elektronik än en modern central driver. Som alltså är mindre effektiv och som redan i ditt fall blivit utdaterad eftersom du saknar zigbee i den.

R
K karlmb skrev:
Inte sålänge man håller rimliga kabellängder.
Med allt på 230V så kopplar du in problemet bakvägen på hela huset i teorin.
Jag förstår faktiskt inte vad du har problem med. Du skrev antenn tidigare, men det verkar inte vara vad du menar egentligen.

Introducerat skräp i elnätet är ett problem ja, men det spelar förstås ingen roll om skräpalstraren sitter nära eller långt ifrån ljuskällan. Så hur får du det till att det skulle vara ett problem specifikt för de spotlights som har drivdon i anslutning till spotlighten?

Jag får mer och mer känslan av att du inte har så stor kunskap i ämnet men har snappat upp lite fackord här och var.

K karlmb skrev:
Hur många av de problem en del har med wifi o tom zigbee beror i själva verket på nån dimmer i närheten?
Hur har detta någon relevans på ämnet vi diskuterar? Skräpdimmer som skräpdimmer. Spelar det någon roll var den sitter?

K karlmb skrev:
Blir förstås bättre om alla spottar har sina egna zigbee mottagare
Varför blir det bättre?

K karlmb skrev:
Teoretiskt så bör du ha enklare elektronik än en modern central driver.
Varför skulle det vara enklare elektronik i dem bara för att de sitter i ansluning till spotlighten? Det känns som om du antar mycket utan att egentligen ha några belägg för det.

K karlmb skrev:
Som alltså är mindre effektiv och som redan i ditt fall blivit utdaterad eftersom du saknar zigbee i den.
Varför är de mindre effektiva? Varför är de utdaterade? Jag dimmar fortfarande med ZigBee fast innan drivdonen.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag förstår faktiskt inte vad du har problem med. Du skrev antenn tidigare, men det verkar inte vara vad du menar egentligen.

Introducerat skräp i elnätet är ett problem ja, men det spelar förstås ingen roll om skräpalstraren sitter nära eller långt ifrån ljuskällan. Så hur får du det till att det skulle vara ett problem specifikt för de spotlights som har drivdon i anslutning till spotlighten?

Jag får mer och mer känslan av att du inte har så stor kunskap i ämnet men har snappat upp lite fackord här och var.

Hur har detta någon relevans på ämnet vi diskuterar? Skräpdimmer som skräpdimmer. Spelar det någon roll var den sitter?

Varför blir det bättre?

Varför skulle det vara enklare elektronik i dem bara för att de sitter i ansluning till spotlighten? Det känns som om du antar mycket utan att egentligen ha några belägg för det.

Varför är de mindre effektiva? Varför är de utdaterade? Jag dimmar fortfarande med ZigBee fast innan drivdonen.
Effektiviteten kan man ju inte veta förens man kollar på dimmer/transformator i detalj. En överdimensionerad transformator är ju inte heller bra. Jag skulle gissa att de som sitter inbyggda i t.ex. Philips A klass lampor har runt 85% verkningsgrad och dioder runt 250lm/w. Allt utöver det som antenner, styrkretsar och ledningar blir ju också förluster

K karlmb skrev:
Självklart. Vad är ändrat sedan 1940-talet?
Jo att folk oftast vill ha lite fler ljuspunkter än en enda taklampa i mitten. Givetvis omöjligt att helt kunna veta hur slutkunden vill lysa upp sitt rum men lite mer flexibilitet än en DCL med 230V i mitten borde gå att ordna vid nyproduktion.
Det mest avancerade någon elektriker brukar göra är att slänga ut X st 230V spottar runt om. Är det nån med pengar som ska bo där så blir det Plejdspottar, för "det tar ju hand om alla problem ". Det är detta jag tycker man ska kunna diskutera.
Det är inte alls så vi gjorde vid vår nyproduktion. Vi hade en firma för att göra ett förslag på belysning precis som för planlösning och trädgårdsdesign. Om man lägger ner flera miljoner på ett hus tror jag inte man låter elektrikern "slänga ut X st 230V spottar". Plejd har inget med ljusdesign att göra.

• Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
D
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Det är inte alls så vi gjorde vid vår nyproduktion. Vi hade en firma för att göra ett förslag på belysning precis som för planlösning och trädgårdsdesign. Om man lägger ner flera miljoner på ett hus tror jag inte man låter elektrikern "slänga ut X st 230V spottar". Plejd har inget med ljusdesign att göra.
Förr i tiden lös man ju mycket från centrum och ut, starkare taklampa osv, detta ger väldigt platta rum.

Det man vill uppnå med spotlights är ju isolerat belysta punkter/föremål/tavlor, sen kan man ju komplettera detta med andra lampor, antingen för designens skull eller tex läslampor, nu pratar vi inte städbelysning såklart.

Vi hade hjälp av ljusarkitekt som förmedlade en del best practice, har man mycket fönster ut mot trädgården så bör man planera belysningen ute också, tex ger lampor i fönster eller fönsternicher reflektioner som gör att trädgården försvinner när det är mörkt ute, undvik detta och belys i trädgården så får man djup i fönstren och glädje av denna också under mörka årstiden.

• Gilla
Rabbithole och 3 till
  • Laddar…
Men hur många gör det? 1% av alla som bygger nytt gissar jag.

• Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Men hur många gör det? 1% av alla som bygger nytt gissar jag.
Ja, så är det kanske men de andra får nog ett färdigt koncept. Man får hoppas att det är lite genomtänkt i alla fall. Jag tror inte det är elektriken oavsett.

R RoAd skrev:

Se där, lite tjuvnyp igen. Det jag vet är att dimming stör via ledningar och elektroniken själv. Det som är problemet är ju att dimmning bygger på att dimmern inteagerar med ett dimbart drivdon. När man sätter upp systemet så ställs ju dimmern in för att fungera bra ihop med det man ska dimma. Är det mer än en ljuskälla så lär det bli problem ifall inte alla är likadana, med samma elektroniska egenskaper, eller hur?
Så ifall du måste byta ut en pga den gått sönder så måste du hitta en annan ljuskälla med nästan samma egenskaper som den som satt från början.
Struntar man i det är risken för EMC-störningar stor och dessutom för flimmer i den nya eller övriga ljuskällor i kretsen.
Har jag fel i detta får du gärna förklara varför.

R RoAd skrev:
Ju fler störkällor desto värre.
R RoAd skrev:
Varför blir det bättre?
Drivern dimmar självt, utan risk för interferens med ngn extern dimmer på avstånd.

R RoAd skrev:
Helt enkelt för att det blir dyrt annars. En bra driver är förstås billigare än 10 små halvbra. Dessutom svårt att bygga energieffektivt om man har ont om plats.

R RoAd skrev:
Se föregående svar om effektiviteten. Utdaterade eftersom det enligt ovan är bäst att drivern dimmar själv.

Ja, så är det kanske men de andra får nog ett färdigt koncept. Man får hoppas att det är lite genomtänkt i alla fall. Jag tror inte det är elektriken oavsett.
Även rätt erfarna nybyggarfirmor har en dialog med elektrikern som en man kan ta hjälp av vid planering av systemet. Men det blir nog ofta på rutin och med det han har bäst avans på och bra support på, dvs Plejd i många fall.

• Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
Oj... vad har jag/vi nu startat? En Plejd/Spot tråd? Förlåt...
Det var inte riktigt meningen med tråden jag skapade.😂 Men kör på, jag fattar ingenting.

• Älska
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
K Kvast-Hilda skrev:
Det var inte riktigt meningen med tråden jag skapade.😂 Men kör på, jag fattar ingenting.
Du vill inte veta 😉

• Haha
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.